רק 47% מהנבחנים בפעם הראשונה בבחינות ההסמכה של לשכת עוה"ד עברו

אחוזי מעבר נמוכים במיוחד בבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין • יצוין כי מיד אחרי הבחינה שנערכה ב-27 באוגוסט, רבים מהמתמחים התלוננו כי הבחינה הייתה קשה באופן בלתי סביר

מתמחים נבחנים בבחינת ההסמכה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
מתמחים נבחנים בבחינת ההסמכה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אחוזי מעבר נמוכים במיוחד בבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין. רק 47% מכלל הנבחנים שניגשו בפעם הראשונה לבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין, במחזור קיץ 2020, עברו בהצלחה את הבחינה. כך עולה מתוצאות הבחינה. אחוז העוברים מסך כל הנבחנים עמד על 34% בלבד. 

כ-1,608 (52%) מבין הניגשים לבחינה היו נשים ו-1,470 גברים. עוד עולה מהנתונים כי כ־46% מהנבחנים היו בגילאי 30 עד 49. בחלוקת הנבחנים בין תלמידי המכללות לתלמידי האוניברסיטאות, נשמר היתרון המוחלט של המכללות. 80% (2,457) מהמתמחים שנבחנו למדו במכללות.

שיעור העוברים באוניברסטיאות עמד על 72% ואילו במכללות הוא היה 28% בלבד. אוניברסיטת ירושלים הובילה עם שיעור העוברים בבחינה - 78%; אחריה נמצאת אוניברסיטת ת"א עם 72% ואוניברסיטת חיפה עם 68%. במכללה למינהל ובמרכז הבינתחומי שיעור העוברים עמד על 56%. בקריה האקדמית אונו עברו רק 21% ממי שניגש לבחינה ומכללת נתניה עברו 22%. 

התפלגות הישגי כלל המתמחים/ות שניגשו לבחינה
 התפלגות הישגי כלל המתמחים/ות שניגשו לבחינה

תלונות כי הבחינה הייתה קשה באופן בלתי סביר

יצוין כי מיד אחרי הבחינה שנערכה ב-27 באוגוסט, רבים מהמתמחים התלוננו כי הבחינה הייתה קשה באופן בלתי סביר.

לטענת רבים מהם, הבחינה כללה שאלות מטעות שלא בודקות ידע רלוונטי למקצוע, אלא נועדו להוות אמצעי סינון ותו לא. "אנשים למדו והשקיעו חצי שנה מהחיים שלהם וקיבלו בחינה לא עבירה. אני מרחם על החבר’ה הצעירים, בעלי ידע ורצון להצליח, שחיכו להתחיל לעבוד, ואז קיבלו בחינה כזו שמזלזלת באינטליגנציה שלנו", כתב אחד הנבחנים בעמוד הפייסבוק של מאבק המתמחים.

לבחינת הלשכה ניגש מספר שיא של 3,078 מתמחים. הבחינה נערכה תוך הקפדה על רגולציה מורכבת והנחיות משרד הבריאות. המתמחים נבחנו בשיטת הקפסולות והוגבלו לבין 10-20 נבחנים בלבד בכל אולם בחינה.

הבחינה התקיימה ב-10 אתרים שונים בפריסה כלל ארצית בכ-200 אולמות בחינה - מאוניברסיטת חיפה בצפון, מלון דיוויד אינטרקונטיננטל והיכל הספורט בתל אביב, בנייני האומה בירושלים, מלון רמדה, בתי ספר, כיתה מיוחדת באוניברסיטת ירושלים ומשרדי הלשכה בירושלים ועד מכללת אשקלון בדרום. בנוסף, הוקצו 12 חדרי בחינה לנבחנים בודדים בעלי התאמות ייחודיות וכן כיתת מחשבים.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, בירך את המתמחים שעברו את הבחינה בהצלחה. "מיומי הראשון בתפקידי כראש הלשכה פעלתי להקמת ועדה ציבורית שתסדיר אחת ולתמיד את מסלול הכשרתם של הסטודנטים למשפטים, ואני שב וקורא להקמת ועדה ציבורית כזו היום. מסקנות הוועדה יוכלו למנוע עוגמת נפש ואי ודאות בקרב אלו המבקשים להיכנס בשערי המקצוע, לצד הבטחת איכות המקצוע ויצירת מסלול הכשרה מתאים וראוי", מסר חימי.