הקמעונאים מתכוננים לסגר: רשתות האופנה והמסחר נערכות להוציא מאות אלפים לחל"ת

חנויות ומרכזי קניות רבים ייאלצו להשבית את פעילותם לשלושה שבועות לפחות, לאחר שהממשלה אישרה הטלת סגר החל מיום שישי הקרוב לכל תקופת החגים

קניון דיזנגוף בסוף מאי, לאחר שנפתח אחרי הסגר הראשון / צילום: כדיה לוי, גלובס
קניון דיזנגוף בסוף מאי, לאחר שנפתח אחרי הסגר הראשון / צילום: כדיה לוי, גלובס

מרכזי הקניות וקמעונאיות האופנה והמסחר נערכים לחגים תחת סגר ובחוסר ודאות בנוגע לתנאים הצפויים להן. זאת, לאחר שהממשלה אישרה הטלת סגר החל מיום שישי הקרוב לכל תקופת החגים, כך שחנויות ומרכזי קניות רבים ייאלצו להשבית את פעילותם לשלושה שבועות לפחות.

הקמעונאיות הציבוריות עוקבות אחרי חבילת הסיוע שהובטחה, כשעדיין לא ברור באיזה מתכונת תינתן. הן נערכות להוציא את מאות אלפי העובדים שלהן לחל"ת, ובמקביל ממתינות להקלות מצד המשכירים ומצד הרשויות, בנוגע לארנונה.

עם זאת, נראה שלרשתות יש גם מקום לאופטימיות: כפי שחשפנו ב"גלובס", קבוצת הנדל"ן המניב ביג הייתה החלוצה להעניק הקלות לשוכריה גם בסגר הנוכחי, כמו גם בחודש מרץ. הקבוצה עדכנה את שוכריה כי תוותר על דמי השכירות והניהול בימים בספטמבר ובאוקטובר בהם החנויות ייסגרו בשל מגבלות המדינה. זאת, תוך שהקבוצה הצהירה כי "עד כה לא זכינו לפיצוי ולו של שקל בודד מהמדינה בניגוד לעסקים רבים אחרים", והתייחסה להפסדי הכנסה של עשרות מיליוני שקלים שרשמה בדוחותיה הכספיים לרבעון השני (לצד רווח נקי סמלי של כ-8.5 מיליון שקל, בעוד שמתחרותיה סיימו את הרבעון בהפסד).

לאחר הפרסום ב"גלובס" על המהלך של ביג, מסתמן כי גם ענקיות הנדל"ן המניב עזריאלי ומליסרון יוותרו על דמי שכירות ודמי ניהול בימי הסגר עבור חנויות שיידרשו לסגור את פעילותן - כך עולה ממסרים שהעבירו לשוכרים ששוחחו עם "גלובס". גם בקבוצת מרכזי הקניות צים הצהירו כי יסייעו לעסקים שאינם חיוניים ויעניקו פטור מלא משכר דירה ודמי ניהול על ימי הסגר. ממליסרון ומעזריאלי לא נמסרה תגובה.

דדי ריזל, יו"ר רשתות האופנה והמסחר, טוען שהכאוס וההנחיות הסותרות בנוגע למגבלת מציב קושי אדיר לשחקנים בענף. "אנו שוב מוצאים את עצמנו נכנסים לסגר בחוסר ודאות ובלי מידע קריטי ובסיסי. עושה רושם שהקורונה נחתה על הממשלה בהפתעה. אנחנו בתחושת דז׳ה וו למרץ האחרון. ניקח לדוגמה את ענף ההסעדה. בהצעת המחליטים שהונחה בפני הממשלה נכתב במפורש שעסקי מזון יוכלו לעבוד בטייק אווי. בהודעה לתקשורת שפורסמה לאחר ישיבת הממשלה הושמטה האפשרות לטייק אווי. זו רק דוגמה אחת לשאלות רבות שנותרו פתוחות. אנו בתחושה קשה שלא סופרים אותנו".

דדי ריזל / צילום: איציק בירן
 דדי ריזל / צילום: איציק בירן

ריזל גורס כי על הממשלה להכין מתווה מהיר, מיידי ופשוט של פיצוי לרשתות המסחר, גדולות כקטנות, ולכל המגזר העסקי. לדבריו, למרות התוצאות החיוביות שהציגו קמעונאיות האופנה הציבוריות במחצית השנייה של 2020, "יש רשתות שפשוט לא ישרדו את הסגר הנוכחי. אנו מורידים את הכובע ומפרגנים לכל רשת שעל אף כל הקשיים מצליחה גם להרוויח בתקופה זו אבל במישור הלאומי המצב הפוך. מקבלי ההחלטות חייבים להבין שמדובר ברשתות בודדות. יוצאים מן הכלל שלצערי אינם מעידים על הכלל".