על רקע הגאות במניות האנרגיה המתחדשת: מדד חדש יושק בבורסה

מדד תל אביב קלינטק יכלול 12 מניות ויושק ב-8 בנובמבר • המועד הקובע לקביעת הרכב המדד יהיה בתום יום המסחר ב-15 באוקטובר

על רקע הגאות במניות האנרגיה המתחדשת מתחילת השנה, בארץ ובעולם, החליטו בבורסה של תל-אביב להשיק מדד חדש שיורכב ממניות הכלולות בתת-ענף קלינטק, בענף טכנולוגיה.

מדד תל אביב קלינטק יכלול 12 מניות ויושק ב-8 בנובמבר. המועד הקובע לקביעת הרכב המדד יהיה בתום יום המסחר ב-15 באוקטובר.

בבורסה מציינים כי היקף ההשקעות העולמי באנרגיה מתחדשת נמצא במגמת עלייה, ועל פי פרסומים, הגיע ב-2019 לכ-300 מיליארד דולר. במדינות סקנדינביה, 100% מייצור החשמל מבוסס על אנרגיה מתחדשת ובמדינות רבות נוספות עומד שיעור זה על 60% עד 80% ויש להניח כי היקף ייצור חשמל המבוסס על אנרגיות מתחדשות יילך ויגדל, הן מטעמים כלכליים והן מטעמים של "רגולציה ירוקה".

בישראל צפוי ייצור חשמל המבוסס על אנרגיה מתחדשת בישראל להגיע בתום 2020 לכ-9% בלבד, אך גם בארץ היקף ייצור החשמל באנרגיה מתחדשת צפוי לעלות הודות לרגולציה ירוקה, לצד התפתחות תעשיית הקלינטק המקומית. היקף האנרגיה המתחדשת צפוי לעמוד בשנת 2030 על כ- 30% מסך ייצור החשמל.

שווין המצרפי של 12 החברות שמניותיהן ירכיבו את המדד החדש עומד על כ-32 מיליארד שקל כיום. מתוכן, 2 נכללות במדד ת"א 35 (אורמת ואנרג'יקס), 5 במדד ת"א 90 (אנלייט, אוגווינד, אלקטריאון, דוראל ואלומיי), אחת חברה במדד ת"א SME60 (משק אנרגיה) ועוד 4 מניות (ברנמילר, סולגרין, אפולו וסאנפלאואר) נכללות במדד ת"א צמיחה. 

במדד החדש ייכללו מניות של חברות שסווגו על ידי הבורסה בתת-ענף קלינטק עם תקרת משקל של 15% למניה במדד.

עוד מציינים בבורסה כי לשם השוואה, שווי השוק של חברות הפקת דלק/גז הוא כמחצית משווי חברות הקלינטק ורק אחת מהן נכללת בת"א-35.