הקרב על הרכבת הקלה: מי ניגשו למכרז הביצוע המסקרן

שיכון ובינוי, שפיר, מנרב, אלקטרה, אגד, הפניקס וחברות סיניות וספרדיות: שלב הגשת ההצעות למכרז הביצוע של שני קווי הרכבת הקלה בגוש דן נסגר

הדמית הקו הסגול  / צילום: נת"ע
הדמית הקו הסגול / צילום: נת"ע

חברת נת"ע הודיעה על סיום שלב הגשת ההצעות במכרז לפרויקט ביצוע שני קווי הרכבת הקלה בגוש דן - הסגול והירוק. לדברי נת"ע, היקף המכרז הוא כ-15 מיליארד שקל. חמש קבוצות הגישו הצעות להתמודדות במכרז: CAF הספרדית בשיתוף שפיר; CRCC ו-CRRC עם שיכון ובינוי ואגד; אלסטום בשיתוף אלקטרה ודן; צ'ינה הרבור (CHEC) בשיתוף מינרב ואלייד; CREC הסינית, קרן נוי, הפניקס וחברת בומברדייה.

הקו הירוק יקשר בין חולון וראשון לציון לבין מרכז תל אביב, אוניברסיטת תל אביב, אזור התעשייה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים. אורכו של הקו כ-39 ק"מ ויהיו בו 62 תחנות (מתוכן 4 תת-קרקעיות). הקו הסגול יקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו כ-29 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 43 תחנות. תאריך היעד לסיום הקווים הוא 2026.

המכרז הענק של חברת נת"ע, נתיבי תחבורה עירוניים, הינו מכרז PPP, כלומר, שותפות ציבורית-פרטית. הכוונה היא שהחברה שתזכה במכרז תהיה אחראית להקמה, תכנון, תחזוקה, אספקה, קרונות ומימון של פרויקטי הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן.

בחברת נת"ע הביעו שביעות רצון מכמות ההצעות. מנכ"ל נת"ע חיים גליק אמר כי מדובר בהצלחה של המכרז, והבעת אמון בינלאומית בנת"ע ובמשק הישראלי: "כעת אנו צופים כי הקווים הירוק והסגול יקבלו תנופה משמעותית בתכנון ובביצוע, ותוך מספר שנים תהיה בגוש דן מערכת הסעת המונים מהמתקדמות בעולם. אני מבקש להודות לשרה מירי רגב, למשרד התחבורה ולאנשי המקצוע שליוו את החברה בכל שלבי המכרז".

כזכור מועד פתיחת הקו האדום של הרכבת נדחה בשנים האחרונות מספר פעמים, והוא צפוי להיפתח בעוד כשנה וחצי.