הבורסה מסכמת שנה עברית תנודתית ומשיקה מדד חדש למגזר האנרגיה המתחדשת

אחרי עליות דו ותלת-ספרתיות בחלק ממניות התחום, מושק מדד ת"א-קלינטק, שיורכב מ-12 מניות מתת-ענף הקלינטק המשויך לטכנולוגיה, בשווי שוק מצטבר של 32 מיליארד שקל • מתוכם, שווי החזקות הציבור מסתכם בכ-25 מיליארד שקל

הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס
הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

מניותיהן של החברות ממגזר האנרגיה המתחדשת פורחות בחודשים האחרונים בבורסה בתל אביב - וכעת, אחרי עליות בשיעורים דו-ספרתיים ותלת-ספרתיים בחלק מאותן מניות, משיקה הבורסה מדד חדש בתחום. היום דיווחה הבורסה על השקת מדד ת"א-קלינטק, שיורכב ממניות הכלולות בתת-ענף קלינטק בענף הטכנולוגיה.

המדד יכלול בשלב זה 12 מניות, בשווי שוק מצטבר של 32 מיליארד שקל (נכון לסוף אוגוסט), מתוכם שווי החזקות הציבור מסתכם בכ-25 מיליארד שקל. בבורסה מציינים כי בשנים האחרונות נבחנה האפשרות להשיק מדד קלינטק מקומי, אבל רק עתה הגיעו חברות הקלינטק הנסחרות בבורסה לכמות ולשווי המאפשרים להשיק מדד עמוק, המייצג את הענף.

תקרת המשקל למניות במדד תהיה 15%, ועם השקת המדד יהיו בו חמש מניות שמשקלן 15% (אורמת, אנלייט, אנרג'יקס, אוגווינד ואלקטריאון). שתיים מהמניות החברות במדד החדש נכללות גם במדד ת"א-35: אורמת ואנרג'יקס (האחרונה הצטרפה למדד בעדכון האחרון). אורמת, החברה הגדולה ביותר במדד, נסחרת בשווי כפול מהבאה אחריה ברשימה, אנלייט. מנייתה היא גם אחת הבודדות בין החברות במדד שרשמה תשואה שלילית מתחילת שנת 2020, בעוד שמניות אחרות, כמו אוגווינד, אלקטריאון וברנמילר, זינקו מתחילת השנה בשיעורים תלת-ספרתיים.

בהודעת הבורסה על המדד החדש נכתב כי "היקף ההשקעות העולמי באנרגיה מתחדשת נמצאת במגמת עלייה. יש להניח כי היקף ייצור חשמל המבוסס על אנרגיות מתחדשות יילך ויגדל, הן מטעמים כלכליים והן מטעמים של 'רגולציה ירוקה'". עוד ציינה הבורסה כי "בישראל צפוי ייצור חשמל המבוסס על אנרגיה מתחדשת להגיע בתום 2020 לכ-9% בלבד, אבל גם בארץ היקף ייצור החשמל באנרגיה מתחדשת צפוי לעלות הודות לרגולציה ירוקה, לצד התפתחות תעשיית הקלינטק המקומית".

במקביל פרסמה הבורסה סיכום לשנת תש"פ, וציינה כי המסחר במניות התאפיין בשנה העברית החולפת בתנודתיות רבה ובמחזורי מסחר גבוהים, בהשפעת משבר הקורונה. לפי הבורסה, המשבר העצים את האטרקטיביות של חברות הטכנולוגיה והביומד, ומדד ת"א טק-עילית עלה ב-35% לשיא. מנגד, מדד הנפט והגז צנח ב-53% בשל הפגיעה בענף התעופה, ואילו מדד הנדל"ן ירד ב-24% בשל המעבר לעבודה מהבית.

עוד ציינה הבורסה כי חרף המשבר, בוצעו בה בשנת התש"פ 13 הנפקות ראשוניות, מרביתן בדרך של הצעה לא-אחידה למשקיעים מוסדיים. בסיכום השנה העברית, מדד ת"א-35 ירד בכ-17%, ואילו מדד ת"א-90 עלה בכ-3%.