שלום היסטורי: נחתמו ההסכמים עם האמירויות ובחריין

המשלחות הרשמיות של ישראל, איחוד האמירויות ובחריין חתמו על הסכם השלום ההיסטורי בבית הלבן בוושינגטון במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושר החוץ של האמירויות

חתימת הסכם השלום בבית הלבן / צילום: טל שניידר, גלובס
חתימת הסכם השלום בבית הלבן / צילום: טל שניידר, גלובס

וושינגטון. המשלחות הרשמיות של ישראל, איחוד האמירויות ובחריין מקיימות כעת בבית הלבן בוושינגטון את טקס החתימה ההיסטורי, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושר החוץ של האמירויות. הסכם נורמליזציה ייחתם גם עם בחריין. בזמן שהתקיים הטקס בוושינגטון, נשמעו התרעות צבע אדום באשדוד ובאשקלון, בוצעו שני יירוטים של כיפת ברזל, וידוע על שני נפגעים קל מרסיסים באשדוד.

"ישראל, איחוד האמירויות ובחריין יקימו שגרירויות ויתחילו שיתוף פעולה כשותפים, תיירות, סחר, בריאות, ביטחון, הם יעבדו יחד. הם חברים. הסכם השלום יפתח את הדלת למוסלמים בכל העולם לבקר במקומות הקדושים בישראל". כך פתח נשיא ארה"ב טראמפ את דבריו על מדשאות הבית הלבן, ושיבח את הגעת הצדדים להסכם, אחרי זמן ממושך בו לא נחתם הסכם שלום עם מדינה ערבית. עוד הדגיש את זכות הביקור למוסלמים באל אקצה: "זמן ממושך מדי האזור נמצא בסכסוכים. החתימה היום היא מסלול חדש בהיסטוריה.

"המסר שלי לעולם ערבי הוא - שימו בצד את הוויכוחים ותעבדו יחד למען עתיד של שגשוג. חשבו על העתיד של הילדים. כיום העולם רואה מדינות הבוחרות שיתוף פעולה על פני ויכוחים. הם בוחרים עתיד בו מוסלמים, נוצרים ויהודים יכולים לעבוד אלה עם אלה".

"אני עומד היום ומושיט ידי לשלום", אמר שר החוץ האמירתי עבדאללה בין זאייד. "תודה מר נתניהו על שבחרת שלום והפסקת את הסיפוח של האדמות הפלסטיניות. השלכות ההסכמים החיוביות ישפיעו עלינו ועל האזור כולו. פירות השלום יבריחו את ההרס שמביאה המלחמה.

"צעירי עמנו רוצים לנצל את הקידמה ואת המדע, ולפתח את האזור כולו ואת העולם כולו, להיות חלק מההתפתחות העולמית. התאריך הזה ייזכר בהיסטוריה, והטקס בבית הלבן ישמר בליבותינו. חשיבותו רבה בזכות המדינה הכבירה ארצות הברית. זוהי שנה קשה לעולם כולו בגלל מגפת הקורונה שהיכתה בכולם בלי הבדל גזע או דת".

שולחן החתימה ההיסטורית בבית הלבן / צילום: לשכת ראש הממשלה
 שולחן החתימה ההיסטורית בבית הלבן / צילום: לשכת ראש הממשלה

"עוד חמש שש מדינות ערביות בדרך לחתימה על שלום עם ישראל. נמאס להם מהקונפליקט", אמר טראמפ במסיבת העיתונאים שהתקיימה לפני טקס החתימה. "גם איראן בסופו של דבר רוצה הסכם. יש להם כלכלה במצב קשה שהתכווצה ב 27% והסכם יהיה טוב להם. אחרי הבחירות נעשה הסכם טוב יותר, טוב גם להם והם יתקדמו ויתעשרו. אמרתי להם חכו עד הבחירות. אני אעשה עסקה נהדרת עם איראן".

"בנוגע לפלסטינים, הפסקנו את התשלום של 750 מיליון דולר בשנה אליהם כי לא התייחסו אלינו בכבוד. שוחחתי עם המדינות האחרות שתרמו להם, התקדמנו בשיחות כדי להבהיר להם את המסר. זו דרך אחרת ממה שנהגו עד כה, באנו בדרך אחרת ואני מאמין שהפלסטינים יצטרפו בהמשך. בזמן המתאים".

חשאיות מוחלטת בנוגע לתוכן ההסכם

לקראת הטקס, במשלחת הישראלית שמרו על חשאיות מוחלטת בנוגע לתוכן ההסכם. לדברי בכיר במשלחת הדבר נבע מהסכמה בין המדינות לא לחשוף את תוכנו המדוייק, אולם שר המשרד החוץ של האמירויות אמר שההסכם יכלול סעיף בנוגע לפתרון שתי המדינות.

מוקדם יותר היום התברר כי הגורם הרשמי שחתימתו נדרשת הוא שר החוץ הישראלי גבי אשכנזי שהעניק לראש הממשלה ייפוי כוח לצורך החתימה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס לאירוע בראיון לרשת "פוקס ניוז" ואמר: "לי אין בעיה למכור את מטוסי ה-F35 לאיחוד האמירויות".