המענק האבוד: בעקבות הסגר מעסיקים רבים יפסידו זכאותם לרבע ממענק עידוד החזרת העובדים לעבודה

מעסיקים רבים, שישלחו את עובדיהם לחל"ת ערב הסגר, עתידים להפסיד את זכאותם למענק עידוד החזרת העובדים לעבודה בגין חודש ספטמבר • זאת, עקב התנאי בחוק שקובע כי על המעסיק להעסיק את העובד ארבעה חודשים ברצף על מנת להיות זכאי למענק

חנויות סגורות בנמל תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות סגורות בנמל תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

הסגר הקרב ישפיע באופן כואב על עסקים רבים במשק, שנאלצים לסגור שוב את דלתותיהם או לצמצם פעילות באופן חד. רבים מהם יאלצו להוציא את עובדיהם לחל"ת, שוב, וימצאו את עצמם במציאות כלכלית קשה. כחלק מהתוכניות המתגבשות לסיוע לעסקים הקטנים הודיעה המדינה על תשלום מקדמות על חשבון המענקים לעסקים בעלי מחזור של עד 300 אלף שקל שמחזור נפגע ב-25%, אך בפתחו של הסגר עדיין אין פתרון כולל לכלל העסקים במשק שעתידים להיפגע. המגזר העסקי והאוצר מדברים, וכולם מנסים לגבש פתרון שיצמצם את רוע גזירת הסגר הכלכלית.

אך בינתיים, במקביל, בלי שאף אחד שם לב לכך, מסתבר שהסגר עתיד לפגוע בזכויותיהם של העסקים למענקים שכבר קיימים, ולשלול מרוב המעסיקים במשק אלפי עד מאות אלפי שקלים להם הם זכאים מהמדינה.

בעקבות הסגר, והצורך לשלוח עובדים לחל"ת במהלכו, מעסיקים רבים עתידים להפסיד את זכאותם למענק עידוד החזרת העובדים לעבודה בגין חודש ספטמבר, ובהמשך - גם אם יחזירו שוב את העובדים לעבודה - הם לא יוכלו לתבוע את המענק האבוד שוב. ונסביר: במסגרת חוק המענק לעידוד החזרת עובדים לעבודה נקבע כי מעסיקים יהיו זכאים למענק בסך 7,500 שקל עבור כל עובד שהוחזר מחופשה ללא תשלום החל מ-1 ביוני, ו-3,500 שקל עבור כל עובד שהוחזר מחל"ת החל מ-19 באפריל. המענק מותנה בהעסקה של העובד שהוחזר מהחל"ת למשך 4 חודשים, ועל כן מחולק בפעימות במהלך ארבעת החודשים מאז הוחזר העובד ועד למיצוי הזכות למענק.

רבים מהמעסיקים סמכו על המענק הזה והחזירו את עובדיהם לעבודה בראשית חודש יוני השנה, אך כעת, בעקבות הסגר, הם יאלצו לשלוח אותם שוב לחל"ת. התוצאה: אותם מעסיקים לא עמדו בתנאי העסקת העובדים למשך 4 חודשים, ולכן מפסידים את המענק לו הם זכאים בעבור חודש יוני. מדובר בסכום של 1,875 שקלים עבור כל עובד שהוחזר מהחל"ת, שכל מעסיק יפסיד. עבור עסק קטן, עם 10 עובדים למשל מדובר בסך של 18,750 שקל שלא ייכנס לכיסו של המעביד; עבור עסק המעסיק 100 עובדים מדובר כבר בהפסד של 187 אלף שקלים.

"המעסיקים יפסידו רבע מהמענק"

"אחת התוצאות של הסגר על מענק עידוד החזרת עובדים, תהיה העובדה שכל מי שיוציא עובדים לחל"ת ערב הסגר יפסיד את המענק עידוד התעסוקה בגין העובדים האלה וזו לא הייתה כוונת המחוקק", אומר ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס. "אין פה אשמים. פשוט אף אחד לא חשב שיהיה סגר נוסף כשחוקקו את החוק הזה. החוק מעניק 7500 שקל שפרוסים לארבעה חודשים. חלק גדול מבעלי העסקים החזירו עובדים ביוני והיו אמורים לקבל את המענק לחודשים יוני עד ספטמבר. לאור הסגר, המעסיקים הללו יפסידו רבע מהמענק - את כל חודש ספטמבר. יש לי לקוח בעל רשת מסעדות בארץ שמעסיק 500 עובדים, בכל מסעדה בין 70 ל-100 עובדים, ועכשיו כל אחת מהמסעדות תפסיד כמעט 200 אלף שקל. זה משמעותי. וזה משמעותי באותה מידה גם לעסקים קטנים שזקוקים לכל שקל כאוויר לנשימה. הם נענו לקריאת הממשלה להחזיר את העובדים וכעת הם נשארים ללא חלק משמעותי מהמענק שהובטח להם וסייע להם להחזיר את העובדים".

ירון גינדי / צילום: איל יצהר, גלובס
 ירון גינדי / צילום: איל יצהר, גלובס

לדברי גינדי, בימים האחרונים הוא שוחח עם גורמים באוצר וגורמים בשירות התעסוקה על הבעיה, אך ללא תיקון לחוק המענקים לא ניתן יהיה לחלק למעסיקים את המענק בעבור חודש ספטמבר. גינדי: "צריך לתקן את החוק בהקדם לפני שכל המעסיקים וכל העסקים שהחזירו עובדים בישראל לעבודה, בין היתר על סמך המענק, כל העסקים שנענו לקריאת הממשלה והחזירו את העובדים מהחל"ת, יפסידו עשרות עד מאות אלפי שקלים, כל אחד על פי מספר המועסקים אצלו. צריך לתקן את החוק כך שיאפשר מצב חדש שבעת קבלת העובדים חזרה לעבודה לאחר הסגר השני ניתן יהיה לקבל את המענק האבוד של ספטמבר או לחילופין לקבוע שכל מי שהעסיק עובדים עד ה-18 לחודש, יום הסגר שנקבע, יהיה זכאי לקבל את המענק של ספטמבר, כי הסגר וההוצאה לחל"ת נכפו עליו כעת שלא ברצונו".

מיום פתיחת האפשרות להגיש מענק (15 ביולי) יש למעסיקים 60 ימים להגיש את הבקשה. עד כה הוגשו לשירות התעסוקה כ-48 אלף בקשות של מעסיקים לקבלת המענק, ואושרו לתשלום בקשותיהם של כ-39 אלף מתוכם, על סך כ-474 מיליון שקל. רשות המסים משלמת את המענקים בפועל, והעבירה עד כה כ-451 מיליון שקל. נזכיר כי הממשלה הקצתה תקציב של 6 מיליארד שקל לתוכנית, אך כבר בראשית הדרך צפו בארגוני המעסיקים כי המדינה תשקיע בפועל כ-3 מיליארד שקל בלבד, ואפילו פחות מכך, ולכן נתוני מימוש המענק אינם מפתיעים עבורם.