תעשיינים: "אם המגבלה על שעות ההעסקה לא תיפתר, עלול להיווצר מחסור במזון"

מכתב ששלח נשיא התאחדות התעשיינים לשר העבודה והרווחה מגלה כי למעלה מ-17 אלף עובדים מסרבים לשוב מהחל"ת לעבודה, וכי ישנם כיום למעלה מ-100 אלף מבודדים בישראל • משרד העבודה: "אישור מתווה העסקה הכולל הרחבת האפשרות לשעות נוספות, יובא בהקדם להכרעת השר" 

רון תומר / צילום: פאול אורלייב
רון תומר / צילום: פאול אורלייב

תעשיינים חוששים כי הקושי לגייס עובדים והביקוש הגובר למזון יביאו לחוסרים בתקופת הסגר. מכתב ששלח רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, לשר העבודה והרווחה איציק שמולי מגלה כי למעלה מ-17 אלף עובדים מסרבים לשוב מהחל"ת לעבודה, וכי ישנם כיום למעלה מ-100 אלף מבודדים בישראל, מה שיוצר לטענתו מחסור אדיר בכוח עבודה.

נשיא התאחדות התעשיינים קורא לשר להעניק היתר להעסקת עובדים בשעות נוספות ולהגמיש את משך ותדירות העבודה בלילה מזו המותרת בחוק, זאת לדבריו כדי "להציל את אשר נותר מאפשרות הפעלת המשק וקיום העסקים בישראל". אגב, אישור שכזה ניתן בסגר הראשון אך תוקפו פג במאי האחרון.

גורמים בהתאחדות אמרו בשיחה עם "גלובס" כי "אם המגבלה הקיימת על שעות ההעסקה לא תיפתר, ועם ההערכה לעלייה בצריכה, עלול להיווצר מחסור במזון".

במכתבו מציין נשיא ההתאחדות כי חובת הבידוד הוסיפה "קושי בלתי צפוי הן במשכו והן בהיקפים למעסיקים", אשר לדבריו נאלצו להתמודד עם היעדרויות עובדים "באופן פתאומי", זאת בנוסף להתמודדות עם מגבלות העסקה נוספות.

תומר מפרט כי חלה עלייה תלולה במספר המחויבים בבידוד בהתאם להנחיות משרד הבריאות, "העומדים כעת על למעלה מ-100 אלף מבודדים, ולא פחות ממיליון מבודדים מתחילת המשבר".

הוא מזכיר את ההודעה על הכוונה לשלם קצבאות אבטלה למי שפוטר או הוצא לחל"ת עד יוני 2021, כשהוא מוסיף ומתאר מה שהוא מכנה תופעה מטרידה ומדאיגה - סירוב של עובדים לחזור לעבודה מחל"ת, כשלדבריו התופעה הזו אף "טומנת בחובה השלכות חמורות מאין כמותן על שוק העבודה והחברה לישראל".

לפי תומר, נכון לאמצע אוגוסט למעלה מ-17 אלף עובדים סרבו לשוב לעבודתם מחל"ת. "תופעה זו מחמירה אף יותר את הקושי בהעסקת העובדים שנותרו תחת מגבלות חוק שעות עבודה ומנוחה". לקשיים הללו, מצטרפת גם סגירת מוסדות החינוך במדינה, אשר מצמצמים גם הם בצורה ניכרת את הגמישות של כוח העבודה הקיים.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה כי "לאור שיתוף הפעולה הפורה ויחסי האמון הקיימים בין המשרד והתאחדות התעשיינים תמוה ומצער שבחרו להעביר פניה זו באמצעות התקשורת. על כל פנים, במסגרת היערכות זרוע העבודה לסגר יובא בהקדם להכרעת השר אישור מתווה העסקה הכולל הרחבת האפשרות לשעות נוספות".