בורסת היהלומים הישראלית תיפתח נציגות בדובאי

זאת בעקבות חתימה על הסכם לשיתוף פעולה עם DMCC, חברת האם של בורסת היהלומים בדובאי • DMCC צפויים לפתוח משרדים בבורסה ברמת גן

יורם דבש,  נשיא בורסת היהלומים הישראלית, ואחמד בן סולייאם, יו"ר בורסת היהלומים בדובאי, חותמים על הסכם שיתוף הפעולה / צילום: אור שמואלי
יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים הישראלית, ואחמד בן סולייאם, יו"ר בורסת היהלומים בדובאי, חותמים על הסכם שיתוף הפעולה / צילום: אור שמואלי

בורסת היהלומים הישראלית חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם DMCC, חברת האם של בורסת היהלומים בדובאי. על פי ההסכם לשיתוף הפעולה, בורסת היהלומים הישראלית צפויה לפתוח נציגות במגדל אלמאס שבדובאי בעוד DMCC צפויים לפתוח במקביל משרדים במתחם בורסת היהלומים שברמת גן וזאת במטרה לקדם את הסחר המשותף בין שתי המדינות.

בהודעת הבורסה נאמר כי בנוסף, במסגרת ההסכם, יפתחו שני הצדדים הזדמנויות עסקיות חדשות, יעצימו את הדיאלוג בין השניים, יקיימו מידי שנה ימי עיון ותערוכה משותפת שתתקיים בדובאי וברמת גן לסירוגין , ועריכת חקר יוזמות משותפות ליצירת הזדמנויות מסחר יעילות לשני הצדדים בתחומים נוספים.

מטרת ההסכם המוצהרת: לאפשר צמיחה מחודשת לתעשיית היהלומים, פיתוח ידע בין יהלומני ישראל ליהלומני דובאי, קידום הקשרים בין השניים ושיתוף ידע מסחרי בן הצדדים לטווח הארוך.

צפויה משלחת עסקית לדובאי

במעמד חתימת ההסכם שנערך היום (ה') בשיחת וידיאו בין ישראל לבין איחוד האמירויות, לקחו חלק יורם דבש - נשיא בורסת היהלומים הישראלית ונשיא הפדרציה העולמית לבורסות היהלומים, ואחמד בן סולייאם - יו"ר בורסת היהלומים בדובאי. בהמשך לחתימת ההסכם, בקרוב צפויה לצאת משלחת עסקית לדובאי להנעת ההסכם לפעולה.

יורם דבש,  נשיא בורסת היהלומים הישראלית, ואחמד בן סולייאם, יו"ר בורסת היהלומים בדובאי, חותמים על הסכם שיתוף הפעולה / צילום: אור שמואלי
 יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים הישראלית, ואחמד בן סולייאם, יו"ר בורסת היהלומים בדובאי, חותמים על הסכם שיתוף הפעולה / צילום: אור שמואלי

דבש אמר לאחר החתימה: "אנו גאים ביותר לשתף פעולה עם עמיתינו בדובאי על ידי שיתוף בידע ומומחיות שלדעתנו יקדמו את תעשיית היהלומים בגבולותינו ומחוץ להם. אנו רואים בתחום הזדמנות לבניית יחסים קרובים, שגשוג ופיתוח הענף. אני מאמין שזו חובתנו כמנהיגים עסקיים להוביל את הדרך קדימה לחיזוק שיתופי פעולה. ה-DMCC הנה חברה ממשלתית המאגדת תחתיה למעלה מ-16 אלף חברות בתחומי הסחר, כך שחתימת הסכם שיתוף הפעולה עם בורסת היהלומים, שגם היא מאגדת למעלה מ-1,100 חברות בין לאומיות, מעידה על הפוטנציאל האדיר הטמון בהסכם".

בן סוליים אמר: "ההסכם האסטרטגי שנחתם בין בורסת היהלומים לדובאי לבורסת היהלומים בישראל הוא הסכם חשוב אשר פותח פוטנציאל עצום לשני הצדדים. ממשלת דובאי הטילה על ה-DMCC את המשימה של להניע את סחר הסחורות העולמי דרך דובאי, והסכם זה ימשוך עסקים לאמירויות וכן יגביר את הסחר האזורי והבינלאומי של אבן יקרה זו. איחוד האמירויות הערביות וישראל הן ביתן של שתיים מהכלכלות הדינמיות והחדשניות ביותר במזרח התיכון. הסכם זה סולל את הדרך לשיתוף פעולה נוסף במגוון סחורות בתקופה מרגשת מאוד להתפתחות באזור. אנו מצפים לעבוד לצד השותפים שלנו בישראל". לדבריו: "שתי הבורסות התחייבו לשיתוף ידע, מומחיות וניסיון, קידום הזדמנויות סחר דו צדדיות ושותפות בתערוכות, ביקורים וכנסים בכדי להגביר את הסחר האזורי ולתמוך בצמיחתה של תעשיית היהלומים העולמית".

הענף בעל ההכנסות הגבוהות ביותר באמירויות

המרכז לסחורות יקרות בדובאי (DMCC) הוא אזור סחר חופשי ומרכז המסחר של ממשלת דובאי. המרכז הוקם בשנת 2002 ל ידי ממשלת דובאי על מנת לקדם את פעילות הסחר בזהב, מתכות יקרות, יהלומים, אבני חן וסחורות בסיסיות. בצעד זה יצרה דובאי כלי שהפך אותה למרכז סחר בין לאומי ומנוף לפעילות סחר במזרח התיכון כולו.

ברבעון הראשון של שנת 2020, המסחר ביהלומים ותכשיטים היווה את הענף בעל ההכנסות הגבוהות ביותר באיחוד האמירויות. לפי הנתונים, שווי הסחר ביהלומים הגיע לכ-28 מיליארד דולר בחודשים ינואר-אפריל 2020. בהשוואת נתוני 2019 לשנת 2020 ניתן לראות ירידה חדה שנגרמה בעיקר בשל השפעות נגיף הקורונה במדינות מסביב לעולם. כאשר נתוני 2019 של מסחר היהלומים בדובאי הגיע ל-84 מיליארד דולר.

בשנים האחרונות הפכה דובאי במהירות למוקד מוביל של סחר ביהלומים הן מבחינת ערך והן מבחינת נפח. כאשר ההתפתחות המאסיבית והצמיחה המהירה בתחום נראתה בעיקר בשני העשורים האחרונים. בין השנים 2003 לשנת 2018 נראתה העלייה החדה ביותר. אם בשנת 2003 השווי הכולל של יהלומים מלוטשים ויהלומי גלם הנסחרים באמירויות עמד 13.2 מיליארד דולר. ב-2018 הכפיל את עצמו המסחר ביהלומים ועמד על 25 מיליארד דולר.

קצב הצמיחה במהלך אוגוסט האחרון עמד על עלייה של 23.5% בהשוואה לחודשים שלפני מאז פרוץ משבר הקורונה. הגידול המשמעותי ברישום סימני המסחר במהלך החודש שעבר משקף את המשך התנופה בענף זה שנחשב לאחד החשובים בכל האמור לתמיכה בפעילות המסחרית במדינה. כיום מאכלסת הבורסה ליהלומים בדובאי יותר מ-1,000 חברות העוסקות בסחר יהלומים.