לפני הסגר וראש השנה: עלייה חדה בהיקף הצריכה באונליין

מנתוני חברת כרטיסי האשראי max עולה כי בהשוואה לתקופה שלפני ראש השנה 2019, ההוצאה הממוצעת ללקוח עלתה ב-10% בענפי המזון, מוצרי חשמל, מחשבים ותוכנה, ריהוט, ספרים, ציוד משרדי, תחבורה ובתחום של "עשה זאת בעצמך" • בחסות הקורונה, כל עסקה שלישית בתחום המזון מבוצעת באונליין

קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

השילוב של סגר ושל חגים הוביל לעלייה בהוצאה ולעלייה דרמטית יותר להוצאה שמבוצעת בקניות המקוונות. כך לפי נתוני חברות האשראי max וכאל שהועברו ל"גלובס".

מנתוני חברת כרטיסי האשראי max עולה כי בהשוואה לתקופה שלפני ראש השנה 2019, ההוצאה הממוצעת ללקוח עלתה ב-10% בענפים מזון, מוצרי חשמל, מחשבים ותוכנה, ריהוט, ספרים, ציוד משרדי, תחבורה ובתחום של "עשה זאת בעצמך".

מתוך המחזורים, נתח עסקאות האונליין עלה משמעותית לעומת 2019 בתחומי המזון, הלבשה, מוצרי חשמל, מחשבים וריהוט: בענף ההלבשה וההנעלה זינק נתח עסקאות האונליין ביותר מפי 2 לעומת 2019 - מ-24% מכלל העסקאות בתחום שבוצעו ב-2019 ל-53% מכלל העסקאות לרכישת מוצרי הלבשה והנעלה ב-2020.

בתחום המזון, ב-2019 כל עסקה שביעית נעשתה באונליין ואילו ב-2020 ויש להניח שגם בחסות קורונה, כל עסקה שלישית בתחום המזון מבוצעת באונליין. ניתוח ההוצאות של max משקף את מצבו העגום של ענף התעופה והתיירות כאשר ההוצאה ממוצעת ללקוח על מוצרים מענף זה ירדה ב-2020 ב53% לעומת 2019.

גידול של 66% בתחום המחשבים

מנתוני כאל בניתוח רכישות בשבועיים שלפני ראש השנה 2019 לעומת 2020 אפשר ללמוד על גידול ברכישות אונליין שחולש על הענפים השונים לצד גידול במחזורים שבלטו בעיקר בענף המחשבים - עם גידול של 66%, ובענף מוצרי החשמל שהגידול במחזורי הקנייה שבו גדלו ב-28%. היקף הגידול במחזור של מוצרי מזון ביחס לשנה קודמת מסתכם ב-15%. בענפים הללו, משקפים נתוני כאל גם גידול בהיקף העסקה הממוצעת.

כך, למשל, הממוצע לעסקה בתחום מוצרי החשמל שעמד ב-2019 בתקופה שלפני ראש השנה על 508 שקל, עלה כעת ל-562 שקל, כמות העסקאות אל מול שנה קודמת גדלה ב-15%. עסקה ממוצעת בתחום המחשבים עלתה מ-366 שקל בממוצע ב-2019 ל-494 שקל בתקופה הנוכחית ב-2020. בתחום זה, וכפועל יוצא מהלימודים מרחוק ומהשימוש התדיר במסכים לרבות לימודים ופגישות שנעשים מרחוק - מזהים בכאל גידול של 23% בכמות הרכישות - הסגמנט שבו חל הגידול הגבוה ביותר. בתחום המזון עלה הממוצע לעסקה מ-151 שקל ב-2019 ל-167 שקל השנה.

מי באונליין מי באופליין? נתוני כאל מצביעים על גידול בכמות הרכישות בעסקאות מרחוק בכל הענפים. באופנה הגידול באונליין בהיקף הרכישות הוא 50%, במוצרי חשמל הגידול הוא של 72%, במזון, הגידול הדרמטי ביותר שבוודאי מסב נחת לרשתות שנמצאות בזירה הוא בשיעור של 81%, במחשבים הגידול בכמות העסקאות שנעשו באונליין הוא בשיעור של 25% ובענף מוצרי הריהוט והבית הגידול הוא בשיעור של 70%.