באיחור אופנתי? שר האוצר חתם צו ליבוא ירקות טריים בפטור ממכס

בין הירקות הנכללים בצו: עגבניות, מלפפונים, פלפלים ותפוחי אדמה • לפי מדד המחירים לצרכן של אוגוסט, ירקות טריים התייקרו ב-1.2%

דוכן ירקות בשוק מחנה יהודה בירושלים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
דוכן ירקות בשוק מחנה יהודה בירושלים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אחרי שהציבור כבר עשה את הקניות לחג ושילם את המחיר על הירקות: שר האוצר ישראל כ"ץ חתם היום על צו המאפשר ייבוא ירקות טריים במסגרת מכסות פטורות ממכס. במשרד האוצר מצהירים היום כי הצו יאפשר יבוא ירקות בפטור ממכס, "גם לקראת החגים" כשלמעשה ערב החג יחול מחר. בין הירקות הנכללים בצו: עגבניות, מלפפונים, פלפלים ותפוחי אדמה.

ממדד המחירים לצרכן של חודש אוגוסט עולה כי ירקות טריים התייקרו ב-1.2%. נציין כי במקביל, נרשמו חוסרים בימים האחרונים באספקת פלפלים ומלפפונים ברשתות הקמעונאות. רשת הקמעונאות שופרסל אף הצהירה באתר שלה כי צפויים חוסרים באספקה של מלפפונים.

מאז 2016 חלות הוראות שעה המאפשרות יבוא במסגרת מכסות פטורות ממכס של ירקות טריים, שמטרתן למנוע מחסור או עליית מחירים בירקות טריים. במשרד הצהירו היום כי "החלטת השר בעניין באה בהמשך להמלצת גורמי המקצוע ברשות המסים ובאוצר".

המכסה הפטורה לעניין יבוא ירקות קשים מהסוגים תפוחי אדמה, בצל, כרוב, גזר, לפת וחזרת, עמדה בשנים האחרונות על 15 אלף טון, ואילו המכסה ליבוא ירקות רכים מהסוגים עגבניות, פלפלים, חסה, סלרי, מלפפונים ופטרוזיליה עמדה על 35 אלף טון. הצו מציע לחדש את המכסות האמורות, ולאפשר יבוא של ירקות טריים במסגרת מכסות פטורות ממכס, בהתאם לתנאי הגידול והצריכה בשוק המקומי, בתקופה שמיום פרסומו של הצו ועד לסוף יולי 2021.

במשרד ציינו כי לא צפויה השפעה על הכנסות המדינה ממסים, הואיל ומכסות זהות בגודלן היו בתוקף גם בשנת 2019.