שוק ההון | סיקור שוטף

סגירה צורמת בת"א: אל על צנחה ב-7.5%, פתאל ב-5.5%

מדד ת"א 35 איבד 1.3%, מדד הבנקים ירד בשיעור דומה • פוקס צנחה ב-6.15% בצל סגירת חנויות בסגר השני • פריגו צנחה ב-6.5%, בזק ב-1.9% במחזור הגבוה בבורסה

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בירידות בצל הסנטימנט השלילי מעבר לים. מדד ת"א 35 איבד 1.3%, מדד הבנקים ירד בשיעור זהה.

מניית פוקס איבדה 6.15% בצל סגירתן של חנויות בסגר השני, אל על צנחה ב-7.5%, פתאל ב-5.5%. 

אבוג'ן זינק ב-21.6%, אלקטריאון עלתה בכ-4%.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.49 מיליארד שקל.

15:00

התמתנות מסויימת נרשמת בירידות בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג כעת בכ-0.8%. מחזור המסחר מסתכם בכ-860 מיליון שקל.

מניית אלקטריאון מזנקת לאחר שעיריית תל אביב בשיתוף אלקטריאון  ודן, החלה בביצוע פיילוט במסגרתו תסלול העירייה מקטע באורך של 2 ק"מ, מתוכו קטע כביש חשמלי באורך כ-600 מטר. הפיילוט יבוצע ממסוף האוניברסיטה ועד למסוף קלצ'קין שברמת אביב, והאוטובוסים הנוסעים על תוואי המסלול יטענו באמצעות השראה חשמלית ישירות מהכביש. בסיום תהליך הבדיקות והאינטגרציה בעוד כחודשיים, יחל לנסוע במסוף אוטובוס חשמלי בקו סדיר של חברת דן שישרת את באי האוניברסיטה. 

בשוק המטבעות מתחזק הדולר בכ-0.6% לרמה של 3.44 שקלים והאירו רושם עלייה בשיעור דומה סביב 4.06 שקלים.

13:15

נמשכות הירידות בבורסה, במקביל למגמה שלילית בעולם. אל על  בולטת בירידה חדה, לצד פוקס, פתאל, ופריגו. 

שיכון ובינוי  דיווחה לפני זמן קצר כי חברה בת שלה (בבעלות מלאה) התקשרה עם צד שלישי שאינו קשור לחברה, בהסכם בלעדיות לניהול מו"מ ובחינת השקעה לרכישת רוב הזכויות בפרויקט בארה"ב, של תחנת כוח בשלב טרום הקמה, בטכנולוגיה פוטו וולטאית, בהספק של מעל 250 מגוואט. השלמת הקמת הפרויקט צפויה בשנת 2022, תחת הסכם רכישת חשמל ל-15 שנים. היקף עלויות ההקמה הצפויות בפרויקט מוערך בכ-900 מיליון שקל. התקשרות בעסקה כפופה להשלמת משא ומתן ובדיקות נאותות, ולשני הצדדים ניתנה אפשרות לביטול הסכם הבלעדיות תחת תנאים שהוגדרו בהסכם הבלעדיות. 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ואסטרטג הריביות דודי רזניק מעריכים בסקירתם השבועית כי "סגר חגי תשרי צפוי להיות הדוק פחות ולכן ירידה של 7% בתוצר השנה, על פי התחזית הפסימית של בנק ישראל - נראית עדין רחוקה. הערכתנו, המתחשבת באופי המגבלות הנוכחיות, היא לירידה של 5.5% בתוצר השנה. החמרה והארכה של המגבלות אל תוך הרביע האחרון של 2020 תחמיר את התחזית מעבר לכך.

בפמן ורזניק מתייחסים גם לעלייה בעודף בחשבון השוטף של ישראל: "העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים ממשיך לגדול, התפתחות אשר מהווה גורם בסיסי שתומך בעוצמתו של השקל, זאת יחד עם מגמה של תנועות הון נכנסות למשק (פיננסיות וריאליות-ישירות). במבט קדימה, בתרחיש מרכזי, העודף בחשבון השוטף צפוי לעמוד על כ-5% תוצר בשנים 2020-2021 לעומת רמה של 3.6% תוצר ב-2019. בתרחיש של הימשכות ההגבלות על הפעילות הכלכלית במשך 2021, העודף צפוי להיות נמוך יותר".

ביחס לשוק האג"ח הממשלתי כותבים בפמן ורזניק כי "העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, לצד המשך כניסת ההשקעות השונות לישראל, תומכים בשקל. סביבת האינפלציה בישראל איננה צפויה לעלות משמעותית בחודשים הקרובים ולכן מומלץ לחזור לאחזקה מאוזנת בין שקלים לא צמודים לצמודי מדד. מומלצת אחזקת מח"מ בינוני של 4 - 5 שנים. נראה כי סביבת התשואות צפויה להמשיך ולשמור על יציבות יחסית, זאת על רקע היציבות הצפויה בריבית בנק ישראל והתמיכה שנותן בנק ישראל בתוכנית הרכישות שתימשך, ככל הנראה, לפחות עד סוף השנה הנוכחית ובמידת הצורך תורחב אל תוך שנת 2021". 

11:00

ירידות קלות בבורסה, במקביל למגמה שלילית באירופה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

מניית רני צים  עולה בחדות לאחר שהחברה חתמה בסוף השבוע על הסכם לרכישת חלקה של השותפה שלה לפעילות במגזר הערבי (50%), חברת מידאס , תמורת כ-70 מיליון שקל.

הבוקר, שלושה ימים אחרי שמדינת ישראל נכנסה לסגר על המשק בניסיון לצמצם את התפשטות וירוס ה קורונה , חברות האופנה הציבוריות פוקס  , גולף  ועדיקה מדווחות על הוצאת עובדיהן לחל"ת, ועל הוצאת מרבית עובדי ומנהלי החברות לחופשה ללא תשלום "עד לסיום תקופת הסגר". 

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת, כשמדד ת"א 35 רושם ירידה של כ-0.5% ומנגד ת"א 90 מטפס בכ-0.6%. 

ירידות בולטות רושמות מניות פריגו, פתאל החזקות , מבנה  והראל.

מנגד, עליות חדות רושמות מניות נייס, טבע, באטמ וקומפיוג'ן. 

אנלייט אנרגיה  דיווחה היום על תחילת הקמת פרויקט Gecama בספרד, לאחר קבלת כל ההיתרים הנדרשים. זאת בהמשך לדיווח החברה בדבר הסגירה הפיננסית למימון הפרויקט שפורסם ביוני האחרון. עלות הקמת הפרויקט מוערכת בכ-320 מיליון אירו. עוד דיווחה אנלייט כי חתמה על הסכמים לרכישת מלוא הזכויות של קרן נוי ופירעון הלוואות נחותות (מזנין) שהועמדו על ידה בפרויקטים הסולאריים חלוציות, מבטחים ותלמי בילו בסכום כולל של כ-230 מיליון שקל. 

09:35

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי "בגלל הטיה לטכנולוגיה השוק האמריקאי בכללותו הציג ביצועי חסר לעומת השווקים האחרים ובסה"כ לא שמר על היתרון לאורך זמן בחצי השנה האחרונה. היתרון של מניות הסקטורים המסורתיים יותר בא לידי ביטוי בביצועים עודפים של מניות הערך על פני מניות הצמיחה בארה"ב (באירופה מניות הצמיחה עדיין מובילות) וביתרון שנוצר לאחרונה של מדד S&P 500 במשקל שווה על פני המדד הרגיל. אנו רואים בלימת העליות בשוק המניות ומעבר מסקטור הטכנולוגיה לסקטורים מסורתיים יותר כתופעה בריאה שמשקפת ציפיות לשינוי בכלכלה לאחר שהסיכון הבריאותי ירד".

"אנו ממליצים על חשיפה במשקל בינוני לאפיק המנייתי תוך הסטה לסקטורים מסורתיים, בעיקר בארה"ב, והסטה מהשוק האמריקאי בעיקר לאסיה. אנו גם ממליצים להגדיל חשיפה לשוק הישראלי על חשבון חו"ל" הוא כותב

07:10

1. ישראל נכנסת ליום רביעי של סגר, ובינתיים מספר החולים קשה בנגיף הקורונה ממשיך לטפס. נכון לעכשיו יש 643 חולים במצב קשה, עלייה של 43 לעומת אתמול. מספר החולים המונשמים עלה ב-5 לעומת אתמול ועומד על 170 חולים. 

ישיבת הממשלה  שתתקיים היום תדון בהפחתת שכר השרים וחברי הכנסת ב-10%, לפי הצעתו של שר האוצר ישראל כ"ץ. לפני מספר ימים, אמר השר כ"ץ בראיונות שקיים כי על השרים וחברי הכנסת לשמש דוגמה אישית, במיוחד לאור הצעתו לבצע קיצוצי שכר במגזר הממשלתי. בינתיים, לאור התנגדות יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, הצעת קיצוץ השכר במגזר הממשלתי נגנזה. 

2. בוול סטריט הסתיים המסחר ביום שישי בירידות, כשמדד הדאו ג'ונס ירד ב-370 נקודות, או יותר מ-1%. מדד S&P 500 איבד מערכו כ-1.1%, הנאסד"ק ירד בכ-1%. בבורסות אסיה המגמה מעורבת היום ובמסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות.

3. זירת המאקרו העולמית דלילה היום. החל מהיום ב-17:00 וגם בהמשך השבוע ינאם יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאואל בפני ועדות של הקונגרס. במסחר בסחורות רושם הזהב ירידה של כ-0.1% לרמה של 1,960 דולר לאונקיה והנפט מסוג ברנט רושם עלייה של כ-0.2% ונסחר סביב 43.2 דולר לחבית.

4. המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערי ארביטראז' מעורבים. מניות לייבפרסון , נייס  וטבע  עם פערים חיוביים של עד 3% כך שהן צפויות לעלות. אבוג'ן  עם פער חיובי של כ-20%. מנגד, אורמת עם פער שלילי של כ-1.8%.