ציפי רפאלי הגיעה לנווה תרצה לתחילת ריצוי מאסרה

רפאלי החלה את מאסרה לאחר שבית המשפט אישר את העונשים עליהם הוסכם בהסדר הטיעון שנחתם עמה ועם בתה, הדוגמנית בר רפאלי • ביולי האחרון הורשעו השתיים בהתחמקות מתשלומי מס בשווי מליוני שקלים

ציפי רפאלי בבית המשפט. בר רפאלי ואביה מאחוריהם. / צילום: כדיה לוי, גלובס
ציפי רפאלי בבית המשפט. בר רפאלי ואביה מאחוריהם. / צילום: כדיה לוי, גלובס

ציפי רפאלי התייצבה הבוקר בכלא נווה תרצה לתחילת ריצוי 16 חודשי המאסר שנגזרו עליה בפרשת העלמות המס, במסגרתה הורשעה יחד עם בתה הדוגמנית הישראלית הבינלאומית, בר רפאלי, בשלל עבירות מס.

בשבוע שעבר הסתיימה פרשת העלמות המס של בר רפאלי ואמה, לאחר שביהמ"ש אישר את העונשים עליהם הוסכם בהסדר הטיעון שנחתם עם השתיים, לפיו הדוגמנית תשלם קנס ומס ויוטלו עליה תשעה חודשי עבודות שירות, בעוד אמה ציפי רפאלי תרצה 16 חודשי מאסר בפועל, וכן תשלם קנס. גם עבודות השירות של בר רפאלי יחלו היום, והיא תבצע אותם בבית נעם;

ההסדר שאושר נועד להביא לסיומה של פרשת העלמות המס שיוחסה למשפחת רפאלי בגין הכנסותיה של הדוגמנית בחו"ל בין השנים 2009-2012 וכן העלמת הכנסות והטבות נוספות שקיבלה בישראל .

ביולי האחרון הודו והורשעו הדוגמנית ואמה בשורת עבירות מס במסגרת הסדר הטיעון והצדדים עתרו במשותף להטלת העונשים הבאים על בר וציפי רפאלי: ציפי רפאלי תישלח ל-16 חודשי מאסר בפועל, תשלם קנס בסך 2.5 מיליון שקל, וכן יוטל עליה מאסר על תנאי. על בר רפאלי יוטלו 9 חודשי מאסר בפועל שירוצו בדרך של עבודות שירות, בכפוף לחוות דעת הממונה על עבודות השירות, קנס בסך של 2.5 מיליון שקל ומאסר על תנאי .

עוד על-פי הסדר הטיעון, בר רפאלי תשלם את סכומי המס שנדרשו ממנה בהתאם לקביעת פקיד שומה אזרחי, בהיקף מיליוני שקלים. זאת בנוסף לשמונה מיליון שקל שחויבה לשלם על ידי ביהמ"ש המחוזי בת"א במסגרת מחלוקת שכבר הוכרעה מול רשות המסים.

על פי ההסדר, בר רפאלי תחזור בה מהערעורים האזרחיים שהגישה לבית המשפט העליון בקשר לשומות שהוציאה לה רשות המסים בנוגע להכנסותיה בשנים 2009-2010, ולבית המשפט המחוזי בתל אביב בנוגע לשנים 2011-2012; ובר וציפי רפאלי יידרשו לשלם את מלוא המס הנדרש על-ידי רשות המסים כדי לסגור את התיקים האזרחיים.

שתי זירות משפטיות

ההסדר סוגר את פרשת העלמות המס של הדוגמנית, שהחלה עם מעצרה בשלהי 2015 על ידי רשות המסים בחשד להעלמות מס בגין הכנסותיה בחו"ל בין השנים 2009-2012.

סיפור המסגרת לחשדות נגד רפאלי הוא היותה דוגמנית ישראלית שפרצה את גבולות ישראל וטיפחה קריירת דוגמנית בינלאומית. סביב המסגרת הזו החלו לצוף שאלות בנוגע להכנסותיה - בהיקף עשרות מיליוני שקלים - ואיזו מדינה תהנה מהמס עליהן.

השאלה הזאת עברה דרך מענה לשאלה המקדמית - איפה גרה בר רפאלי באותן שנים. בעוד שרפאלי טענה כי ב-2007 עברה להתגורר בארה"ב, בין היתר על מנת להיות קרובה לבן זוגה באותה תקופה, כוכב העל ההוליוודי ליאונרדו דיקפריו - ולכן היא אינה חייבת במס בישראל. רשות המסים הישראלית טענה כי הדוגמנית הונתה את המדינה באשר למקום מגוריה, ובמשך כל השנים שבמחלוקת התגוררה בפועל בישראל - ולכן היא חייבת במס בארץ.

המחלוקת סביב שאלת מגוריה של הדוגמנית התפצלה לשתי זירות משפטיות: הראשונה היא הזירה האזרחית, שבמסגרתה דרשה המדינה לחייב את רפאלי במס בגובה מיליוני שקלים. הנושא נדון בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שהכריע כי על הדוגמנית לשלם מס בהיקף שמונה מיליון שקל למדינה בגין הכנסותיה בשנים 2009-2010.

הזירה השנייה, והדרמטית יותר, היא הזירה הפלילית. הזירה הזאת התפוצצה בסוף 2015, אז נעצרו ונחקרו בר ואמה ציפי רפאלי בחשד כי לא דיווחו לרשויות על מלוא הכנסותיהן, וכי הציגו מצג כוזב לפקיד השומה לעניין התושבות של בר רפאלי, מה שבעצם מנע את מיסוי הכנסותיה מחו"ל הנאמדות בעשרות מיליוני שקלים.

הסאגה הזאת הסתיימה כאמור בהסדר טיעון כולל הסוגר את כל הזירות. כתב האישום שהוגש יחד עם הסדר הטיעון מגולל את סיפור העלמת ההכנסות של משפחת רפאלי, בהיקף עשרות מיליוני שקלים, והתרמית שביצעו הדוגמנית ואמה כלפי המדינה, במשך כארבע שנים, בין השנים 2009-2012. כתב האישום מייחס את רוב האחריות לתרמית לאמה של הדוגמנית, ובכך למעשה מספק את ההצדקה להעברת נטל המאסר בפועל אל כתפיה של האם, תוך "ויתור" על מאסר בפועל לבת.

שאלת התושבות של בר

לפי האישום הראשון, בשנים 2009-2012 חילקה בר רפאלי את חייה בין ישראל לארה"ב והפיקה הכנסות משמעותיות מעבודותיה בחו"ל בסך 24,964,862 שקל. לבר רפאלי הייתה טענה מול רשויות המס בישראל כי היא תושבת חוץ שמתגוררת בארה"ב, שאינה חייבת בדיווח ובתשלום מס בישראל.

ציפי רפאלי, אשר ניהלה במועדים הרלוונטיים את עסקיה של בתה בר רפאלי, חששה כי זיקות שונות של בר רפאלי לישראל יהוו זיקות בהן יתחשב פקיד השומה בשוקלו אם מרכז חייה של בר רפאלי הוא בישראל לצורך חיוב במס בישראל. לפיכך, ובמטרה להתחמק מתשלום מס בישראל, ציפי רפאלי פעלה כדי להסתיר את זיקותיה של בתה לישראל, ובין היתר הביאה לכך שבחוזה השכירות של דירה במגדלי YOO שנשכרה על מנת שתשמש את בר רפאלי למגוריה בישראל בשנת 2009, צוין כי שוכר הדירה הוא דור רפאלי, אחיה של בר רפאלי, ולא צוין שמה של בר רפאלי;

עוד הביאה לכך שבחוזה השכירות של דירה במגדלי W שנשכרה על מנת שתשמש את בר רפאלי למגוריה בעת שהותה בישראל בשנת 2010, צוין כי שוכרת הדירה היא ציפי רפאלי, ולא צוין שמה של בר רפאלי ; בשנת 2011 ציפי רפאלי חתמה על חוזים לרכישת זכויות במקרקעין בפרויקט "בלו", אשר נועדו למגוריה של בר רפאלי בישראל בעתיד.

במסגרת דיוני השומה לשנות המס 2009-2012, ציפי רפאלי, כמנהלת עסקיה של בר רפאלי, הסתירה מפקיד השומה כי לבתה שני בתים למגורים, במגדלי YOO ומגדלי W.

בנוסף, ציפי רפאלי הסתירה מפקיד השומה כי הזכויות בפרויקט "בלו" נועדו לשמש בעתיד למגוריה של בר רפאלי. כמו כן, ציפי רפאלי מסרה לפקיד השומה עובדות לא נכונות והשיבה תשובות כוזבות בעניין נכסים אלה והשתמשה במרמה, עורמה ותחבולה במזיד ובכוונה לעזור לבר להתחמק ממס.

לפי האישום הראשון, במסגרת דיוני השומה לשנות המס 2009-2012, בר רפאלי מסרה לפקיד השומה ידיעות לא נכונות שיכולות להיות רלוונטיות לקביעת תושבותה, וזאת בנוגע לדירות במגדלי YOO ובמגדלי W ולזכויות לדירה בפרויקט בלו. בר רפאלי עשתה כן ללא הצדק סביר.

על פי האישום השני שבו הורשעה ציפי רפאלי, בשנים 2007-2014 קיבלה ציפי רפאלי עמלות בסך 2,509,169 שקל. בגין פעילותה בחו"ל כסוכנת של בר רפאלי, ישירות מהחברות שהעסיקו את בר רפאלי. זאת, בנוסף להכנסות של בר רפאלי בגין פעילותה בחו"ל.

לבקשת ציפי רפאלי, במהלך השנים 2007-2012 ו-2014, ועל מנת להתחמק ממס בגין עמלות אלה, הסוכנויות העבירו את העמלות לחשבונות בנק בחו"ל על שמה של בר רפאלי או חשבונות של חברות בשליטתה, או לחשבונות זרים אחרים. ציפי רפאלי לא דיווחה בדוחות השנתיים שהגישה למס הכנסה על הכנסות אלה מעמלות סוכנות אם בחו"ל בכוונה להתחמק ממס, והציגה אותם בדיוני השומה כהכנסותיה של בר רפאלי, שלגביהן נטען כי אינן חייבות במס בישראל.

על-פי האישום השלישי, ציפי ובר רפאלי לא דיווחו לפקיד השומה על הכנסות בחו"ל בסך 4,488,028 שקל שהופקו בשנת 2007 והוחזקו בחברת Sweet Life בסינגפור בבעלותה של בר רפאלי. השתיים לא ציינו בפני פקיד השומה את קיומה של חברת Sweet Life וההכנסות שהופקדו בה ולא דיווחו לפקיד השומה על הכנסות חברת Sweet Life, וזאת ללא הצדק סביר.

על-פי האישום הרביעי, בשנות המס 2009-2015 הפיקה בר רפאלי הכנסות בישראל בסך 2,439,636 שקל שהתקבלו תמורת הסכמת בר וציפי רפאלי, לאפשר לחברות וגורמים שונים להשתמש בשמה של בר רפאלי לקידום מכירות ויחסי הציבור שלהם. כך קיבלה בר רפאלי הנחה בדמי שכירות בדירה במגדלי YOO , תשלום דמי שכירות בדירה במגדלי W, הנחה במחיר הקרקע לקניית דירה בפרויקט "בלו", שימוש ברכבים ללא תשלום, קבלת מניות מחברת קוויק צ'ק והנחה בשירותי עיצוב פנים.

בנוסף, בשנים 2014-2015 הפיקה בר רפאלי הכנסות ממכירת בגדי מעצבים באמצעות בוטיק בגדים בסך 189,600 שקל. בר וציפי רפאלי לא כללו את ההכנסות האמורות בסך 2,629,236 שקל בדוחות השנתיים שהוגשו לפקיד השומה עד למועד החקירה הגלויה או בספרי הנהלת חשבונות כלשהם.

ציפי רפאלי הורשעה על פי הודאתה בשורת עבירות בניגוד לסעיף 220 לפקודת מס הכנסה, ובהן השבת תשובה כוזבת על שאלה שנשאלה על-פי הפקודה (3 עבירות), שימוש במרמה, עורמה ותחבולה (10 עבירות), השמטת הכנסה מדו"ח (6 עבירות), וכל זאת "במזיד ובכוונה להתחמק ממס" (על הכנסותיה מעמלת סוכנות אם) או לעזור לאחר להתחמק ממס. כן, הורשעה ציפי רפאלי בעבירות בניגוד לסעיף 217 לפקודת מס הכנסה: עריכת דוח לא נכון ומסירת ידיעות לא נכונות ללא הצדק סביר (9 עבירות).

בר רפאלי הורשעה על פי הודאתה ב-12 עבירות לפי סעיף 217 לפקודת מס הכנסה בגין מסירת ידיעות לא נכונות ללא הצדק סביר.

עונש מקל ביחס לסוג העבירות

לגבי העונש של בר רפאלי, ציינה השופטת עוד, כי "אכן, עונש המאסר בעבודות שירות המוסכם לנאשמת 2 (בר, א' ל"ו) הוא מקל ביחס לסוג העבירות בהן הורשעה, בפרט בראי היקפן. יחד עם זאת, ומבלי להתעלם משיקולי ההרתעה, משקילת כלל הנסיבות אשר פורטו לעיל במבחן האיזון ובשים לב לגובה הקנס המוסכם, מסקנתי היא כי מדובר בענישה כוללת שהיא סבירה, ואינה מצדיקה סטייה מהסדר הטיעון בין הצדדים".

באשר לעונש המאסר של ציפי רפאלי צוין, כי "המדובר בעונש העולה בקנה אחד עם הרף הנמוך של מדיניות הענישה בעבירות הנדונות ובנסיבות ביצוען על ידה, מבלי להתעלם מהיקפן, והוא עונש ראוי וסביר בראי כלל נסיבותיה ואף בשים לב לגובה הקנס המוסכם".

פרקליטותיה של ציפי רפאלי, עורכות הדין מיכל רוזן עוזר וענבל דוכובני זאבי, מסרו: "כעת משניתן שניתן גזר הדין ואושר הסדר הטיעון אגב קביעה מפורשת שנסיבות המעשים בגינם הורשעה אינם ברף הגבוה, הגיעה העת שציפי רפאלי תוכל לשים פרק זה מאחוריה".

עוה"ד רותי ליטבק ומוטי לזר, המייצגים את בר רפאלי, מסרו: "בית המשפט קבע כי הסדר הטיעון הוא מאוזן והולם את הנסיבות האישיות והמשפטיות החריגות. בית המשפט הדגיש את כך שבר לא פעלה מתוך כוונה או מטרה להתחמק ממס, את מעורבותה השולית, חלוף הזמן ועינוי הדין שלצידו, והראשוניות של אכיפת עבירות שכונו 'הנחות סלב'. לפי קביעת בית המשפט, הנסיבות המיוחדות הללו, הן הסיבה להקלה בקשר לבר.

עם סיומו של ההליך המשפטי הגיע הקץ לעינוי הדין שנמשך תקופה ארוכה וגבה מחיר כבד מבר ומשפחתה. בר כואבת מאוד את המחיר האישי שאמה צפויה לשלם, דואגת לשלומה ומייחלת לסיים את הפרשה ולהתמקד בחייה המשפחתיים".