מיישרים קו: שר הביטחון גנץ ייפגש עם מזכיר ההגנה האמריקאי

הסוגיה המרכזית בביקור היא שמירת היתרון האיכותי הביטחוני של ישראל, הבטחה אמריקאית המעוגנת בחקיקה, על רקע ההסכמים עם איחוד האמירוית ובחריין

בני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר הביטחון בני גנץ, ימריא הלילה (ב') לפגישות ביטחוניות בוושינגטון. הפגישה המרכזית תהיה עם מזכיר ההגנה האמריקאי מארק אספר, וכן יפגש עם בכירים נוספים בפנטגון. הסוגיה המרכזית בביקור היא שמירת היתרון האיכותי הביטחוני של ישראל, הבטחה אמריקאית המעוגנת בחקיקה, על רקע ההסכמים עם איחוד האמירוית ובחריין.

על-פי הפרסומים ואמירות של בכירים באמירויות ובממשל, עיסקת מכירת מטוסי ה-F35 ה"חמקן" לאמירויות, קשורה בחתימה על הסכמי השלום וככל הנראה תקדם אותה. לפי פרסום ב"ניו יורק טיימס", ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן בשיחות את הסכמתו לכך, אך ראש הממשלה הכחיש פעם אחר פעם הסכמה כזו: "חזרה על טענה מופרכת נגד ראש הממשלה נתניהו לא הופכת אותה לאמת, בשום שלב בשיחות בין ישראל לארה"ב שהובילו לפריצת הדרך ההיסטורית עם איחוד האמירויות ב-13 באוגוסט לא נתן רה"מ נתניהו את הסכמת ישראל למכירת נשק מתקדם לאיחוד האמירויות".

נתניהו אף גילה כי בשיחות בנושא בחודש יולי חזר על עמדת ישראל המתנגדת למכירה הזו. העמדה הזו הובעה לאחר שיחה בין ראש המל"ל בן שבת למפקד חיל האוויר נורקין - שיחה שהתקיימה אגב ללא ידיעת שר הביטחון גנץ. גנץ הגיב במכתב חריף לבן שבת ונתניהו שבו התרעם על כך.

גורם בטחוני בכיר אומר כי הנסיעה נועדה ליישר קו מבחינת גנץ, כדי להכניסו באופן מלא לתמונה, לוודא את המידע שנמסר לאמריקאים ולוודא שהם מודעים לעמדה הישראלית הביטחונית שאותה הוא מייצג. לדברי הגורם, הביקור נועד עוד לבסס את הברית האסטרטגית החדשה עם האמירויות ובחריין, כשסעודיה נמצאת בה באופן לא רשמי, מול איראן, ולהביא לפסים מעשיים את היתרונות הביטחוניים שבקשר הרשמי עם המדינות המפרציות. כן תעלה בשיחות סוגיית הרכש הביטחוני ושיתוף הפעולה בפיתוח מערכות מיגון ונשק דוגמת כיפת ברזל ומערכת החץ.

ככל הידוע לא צפויות לגנץ פגישות עם פוליטיקאים אמריקאים ומדובר בביקור מקצועי.

גנץ יטוס בטיסת שכר, ואליו יתלווה צוות מצומצם - ראש מטה שר הביטחון, המזכיר הצבאי וראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון. בהודעת משרד הביטחון נאמר כי ראש הממשלה נתניהו "עודכן" אודות הנסיעה, משמע היא מתקיימת ביוזמת גנץ בערוץ ישיר לאמריקאים, ונתניהו לא שותף לה ורק קיבל עליה הודעה. גנץ ישהה בארה"ב כ-24 שעות וישוב מיד לארץ. בעת שהותו בחו"ל, ימונה השר מיכאל ביטון, המכהן כשר לנושאים חברתיים ואזרחיים במשרד הביטחון לממלא מקומו במשרד הביטחון.