המדינה לא רוצה שתשלמו לה מסים? תקלה באתר הרשות תוקעת השלמה של עסקאות נדל"ן

מזה כשלושה שבועות מייצגים בעסקאות מקרקעין לא מצליחים להשלים דיווחים על עסקאות ולשלם את המס הנדרש באתר רשות המסים • התוצאה: מאות עסקאות נדל"ן שלא ניתן להשלים • רשות המסים: "הרשות מבצעת בשבועות האחרונים החלפה של מערכת המחשוב הפנימית"

ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"לא ניתן לדווח", "לא ניתן להדפיס אישורים בשל מניעה שומתית", "העניין בבדיקה" - את ההודעות הללו מקבלים בשבועות האחרונים מייצגים, עורכי דין ורואי חשבון - מפקידי מיסוי מקרקעין, לאחר שלא הצליחו להשלים עבור לקוחותיהם באתר רשות המסים את ההליכים הנדרשים לתשלום מס בעסקאות מקרקעין.

אל "גלובס" הגיעו שלל תלונות על כך שמזה כשלושה שבועות לא ניתן לשלם מס בעבור רבות מעסקאות המקרקעין שבוצעו, ולכן לא ניתן להשלים את העסקה. זאת, עקב תקלה במערכת המקוונת של מיסוי מקרקעין. במקביל, טוענים חלק מהמייצגים כי גם עסקאות שאושרו טרם התקלה, וכבר שולם המס בגינם, תקועות במערכת מאחר שלא ניתן להפיק עבורם אישור תשלום מס.

לדברי רו"ח דורית גבאי, מומחית במיסוי מקרקעין, מייסדת ויו"ר פורום המייצגים במיסוי מקרקעין, בתקופה האחרונה מערכת הדיווח של מיסוי מקרקעין עוברת ממשבר למשבר. "מינואר השנה אנחנו חווים משברים במערכת הדיווח למיסוי מקרקעין. בינואר הייתה התקפה על מחשבי האוצר ובמיסוי מקרקעין לא עבדו במשך שלושה שבועות, והוארכו לכולם מועדי הגשת האישורים והמסמכים הנדרשים בעסקאות מקרקעין. בסוף אוגוסט, 31 באוגוסט, החל משבר חדש במערכת המקוונת של מיסוי מקרקעין, שלצערנו כלל לא הודיעו לנו שהוא מתרחש, ואנחנו מגלים זאת תוך כדי שימוש במערכת".

הפעם התקלה נובעת, כפי הנראה, משידרוג מערכות המחשבים של מיסוי מקרקעין. רו"ח גבאי: "לאור הכנסת מערכת יישום חדשה למיסוי מקרקעין, מערכת חושבת שאמורה להעביר תיקים באופן אוטומטי לאישור מיידי של עסקת המקרקעין ללא צורך בבדיקה על ידי גורם אנושי, נוצר מצב של קיפאון במערכת. מצד אחד, זה שדרוג מבורך, שאמור לקצר הליכים בתשלום מס על עסקאות מקרקעין, אך מצד שני זה גרם לכך שכל המערכות קרסו ומייצגים לא מצליחים לדווח על עסקאות".

מה טיב התקלה?
"הכול תקוע. מייצגים נמצאים מעל לשבועיים בהמתנה מהרגע שהם דיווחו על העסקאות, ולא מקבלים שומות מס. אי אפשר להתקדם לפי המועדים שנקבעו בחוק לדיווח ולתשלום כי המערכת לא עובדת. אחרי הדיווח אמורים לקבל הודעת שומה ואם לא מקבלים אז לא ניתן להפיק שוברים לתשלום המס. הבאג הרציני ביותר הוא שלא ניתן בכלל לשדר עסקאות שיש בהם יותר מקונה אחד או יותר ממוכר אחד.
"במהלך השידרוג החליטו שכרגע יקלטו רק עסקאות שיש להם מוכר וקונה אחד. בשאר העסקאות לא מטפלים כלל, אבל גם בעסקאות עם מוכר וקונה יחיד, המייצגים צריכים לשבת שעות על גבי שעות, במיוחד בשעות הלילה המאוחרות, אחת עשרה ואילך, ולנסות את מזלם כדי שהעסקה תיקלט.
"עסקה של אחד על אחד תעבור תוך כמה ימים אם נעשו מאמצים מיוחדים ממש מצד המייצג, אבל שאר העסקאות נחסמות לחלוטין. גם תיקים ששודרו ונקלטו לפני התקלה ושולמו המסים כנדרש לא ניתן לקבל אישורים על תשלום המס".

אדם אחד שאמור לתת תשובות למאות פניות ביום

מייצגים בעסקאות מקרקעין מלינים מזה תקופה על התקלה בפני פקידי מיסוי מקרקעין, ובימים האחרונים קבוצות הווטסאפ של המייצגים בתחום גועשות. בקבוצות חברים גם פקידי מס שאמורים לתת מענה למייצגים, ואלפי המייצגים בקבוצות הללו מציפים בפניהם שלל טענות. "אני מנסה להוציא שוב לתשלום במערכת והמערכת כותבים לי שאין חוב. אין מענה בתמיכה", כותב מייצג אחד. אחר כותב: "מה זה מניעה שומתית שבגללה לא ניתן להדפיס אישורים?".

מייצג אחר נתקל פעם אחר פעם בהודעה: "לא ניתן לדווח על סכום שנוי במחלוקת", אך אין לו מושג מה בדיוק שנוי במחלוקת בדיווח שהוא הגיש, ואין גם מי שיענה לו על השאלה הזאת.

בתלונה נוספת שהופנתה לרשות, נכתב: שומות (שבח) מיום 11 בפברואר 2020 טרם קיבלו התייחסות. מספרי שומות ... מיסוי מקרקעין ת"א, לטיפול בהקדם נודה".

מייצגת נוספת כותב לנציג רשות המסים: "תדהר שלום, אני פונה אליך בבקשה בפעם השלישית, לגבי תיקון אישור מס הרכישה, זה כאמת דחוף. גם במערכת פניתי ואין שום תגובה ושירות: שומת מס רכישה מספר ... הגשתי בקשה לתיקון חלקיות הרוכשים ל-1 חלקי 2 עבור כל אחד מהם, וכן רישום חלקיות המוכרים בצורה ברורה. מדובר ב-7 מוכרים. אנא!! התיק מתעכב לי בגלל זה ברמ"י, ויש שם סיפור משפטי שאני חייבת להקדים. בבקשה תדהר, תסייע לי פה. תודה!".

ועוד מייצג כותב: "תדהר שלום רב, עקב תקלה במערכת המייצגים לא ניתן להוציא שוברי מס רכישה (נתניה) בשלושת השומות הבאות: ... אודה על קבלת שוברי מס רכישה במייל חוזר".

אותו תדהר מקבל מאות הודעות דומות ביום. מדובר בנציג רשות המסים, תדהר ישראלי, שעומד לבדו מול מאות אלפי מייצגים בתחום מיסוי המקרקעין - עורכי דין, רואי חשבון ויועצי מס - ומתזז כמיטב יכולתו בין הפניות. המייצגים מעריכים את עבודתו, וניכר שהוא מתאמץ לתת מענה, אבל הוא רק אדם אחד.

ההתמודדות עם הקורונה עצרה את המענה

לדברי גבאי, הבעיה אינה התקלה בלבד, אלא גם העובדה שאת כוח האדם שהיה אמור לתת מענה במיסוי מקרקעין הקצו למשימות אחרות. "בעקבות הדרישה לפיצויי הקורונה והעומס שיש שם, כמו גם העובדה שחלק מעוברי הרשות בבידוד או חלו בקורונה, חלק מאנשי המוקד של מסמ"ק (מיסוי מקרקעין) נותבו לעזור במוקד מענקי הקורונה.
"אז מבחינת כוח אדם המוקד הפך לדל. אז גם הדיווח המקוון תקוע וגם בערוץ שאמור לטפל באופן ייעודי במיילים בנושא מיסוי מקרקעין נוצר עומס, ויש כ-1500 מיילים שאין להם מענה כי אין כוח אדם שיטפל בכך.
"תדהר הוא נציג רשות המסים בקבוצות הווטסאפ של המייצגים והרשות והוא מתרוצץ בין אלפי מייצגים שונים שפונים אליו בנוגע לכמה עסקאות כל אחד, והוא מתמוטט. ניתבו את כוח האדם שהוכשר לתת מענה למיסוי מקרקעין למוקד של פיצויי הקורונה והמענקים ולנו אין מענה".

לטענת גבאי, נוצר מצב אבסורדי שבו המערכת המקוונת לא עובדת, החוק אוסר על הגשה ידנית של דיווחי מקרקעין ואין כל מענה במוקד של מסמ"ק. "ברשות המסים החליטו שמיסוי מקרקעין לא חשוב והמייצגים מבזבזים זמן שאף אחד לא מפצה אותם עליו בניסיון להעביר את העסקאות עבור הלקוחות. המדינה זרקה הכל על המייצגים, לא הוציאו הודעה על התקלה והלקוחות מתקשרים ולכי תסבירי להם למה עסקת המקרקעין שלהם תקועה".

מרשות המסים נמסר כי "הרשות מבצעת בשבועות האחרונים החלפה של מערכת המחשוב הפנימית המשמשת את עובדי השומה במשרדי מיסוי מקרקעין להפקת שומות (המערכת הקודמת פעלה מאז שנות ה-80). המערכת החדשה הינה מערכת מתקדמת אשר תאפשר ייעול העבודה ומתן השירות בצורה משמעותית וכן תאפשר בעוד מספר חודשים, במקרים מסוימים, טיפול אוטומטי בשומות.

"אכן, מאז העלאת המערכת בתחילת חודש ספטמבר לא ניתן למעשה להפיק שומות זאת עד לייצוב המערכת שאמור להיות בימים הקרובים. אולם יודגש כי למרות האמור, ככלל, רשות המסים עומדת במסגרת הזמנים הקבועים בחוק לטיפול בשומות, השגות וכו'.

"זאת ועוד, המייצגים יכולים להגיש את הדיווחים בגין העסקאות באופן רגיל (כך שאין חשש מאיחור במסירת דיווחים). כמו כן, במרבית המקרים, ניתן להפיק אישורי מקדמה לצורך רישום העסקה בפנקסי רישום המקרקעין (יש לציין כי כרגע לא ניתן להקטין את המקדמה שקבועה ע"פ חוק).

"עובדי רשות המסים עובדים באופן אינטנסיבי על מנת להשלים את תהליך הטמעת המערכת בימים הקרובים".