עיריית תל אביב-יפו החלה בפיילוט ראשון של התקנת כביש חשמלי

בימים אלה מתחילה עיריית תל אביב-יפו ביוזמה ראשונה מסוגה: סלילת כביש עם תשתית להטענת אוטובוסים חשמליים • הפיילוט יבוצע ממסוף האוניברסיטה ועד למסוף קלצ'קין שברמת אביב, והאוטובוסים הנוסעים על תוואי המסלול ייטענו באמצעות השראה חשמלית ישירות מהכביש

בזמן שהמדינה מתמהמהת בשדרוג התחבורה הציבורית לאוטובוסים לא מזהמים, על כבישי ישראל נוסעים כיום פחות מ-80 אוטובוסים חשמליים. אך בימים אלה, מתחילה עיריית תל אביב-יפו ביוזמה ראשונה מסוגה, שבכוחה לדרבן את המעבר לתחבורה חשמלית: סלילת כביש עם תשתית להטענת אוטובוסים חשמליים.

בשיתוף חברות אלקטריאון ודן, תסלול העירייה מקטע באורך של 2 ק"מ, מתוכו קטע הכביש החשמלי יהיה כ-600 מטר. הפיילוט יבוצע ממסוף האוניברסיטה ועד למסוף קלצ'קין שברמת אביב, והאוטובוסים הנוסעים על תוואי המסלול יטענו באמצעות השראה חשמלית ישירות מהכביש. בסיום תהליך הבדיקות והאינטגרציה בעוד כחודשיים, יחל לנסוע במסוף אוטובוס חשמלי בקו סדיר של חברת דן שישרת את באי האוניברסיטה.

חברת אלקטריאון מקדמת תשתית טעינה לרכב חשמלי פרטי או ציבורי באמצעות התקנת סלילים בכביש שחוסכים התקנת תשתית פיסית מעל פני האדמה או סוללות גדולות ברכב. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנוסעים בו. כך ניתן להאריך את טווח הנסיעה של כלי הרכב, ובמקביל לחסוך זמן טעינה ולהפחית משמעותית את משקלם.

ב-2016 זכתה החברה במכרז משרד האנרגיה 'חלוץ והדגמה' במענק של כמיליון וחצי שקל לקידום פרויקט לפיתוח מערכת טעינה ‏אלחוטית לתחבורה ציבורית חשמלית, ולפני כחודש, חתמה החברה על חוזה להקמת כביש חשמלי בגרמניה. לאחר שלפני כשנה הודיע מינהל התחבורה השוודי על כך שאלקטריאון זכתה במכרז לבניית כביש חשמלי במדינה, חברת המחקר והייעוץ פרוסט אנד סאליבן העריכה את שוויה ב-2.2 מיליארד שקל.