איתוראן | ניתוח

מניית איתוראן צנחה בכ-60% מהשיא ונסחרת מתחת למחיר שבו נמחקה מת"א

חברת שירותי הרכב של משפחת שרצקי נפגעה מחולשה בשוקי הרכב של ברזיל וארגנטינה, כאשר פרוץ מגפת הקורונה הוסיף שמן למדורה • כעת יש מי שמאתר הזדמנות במניה

אייל שרצקי, מנכ"ל משותף באיתוראן / צילום: תמר מצפי
אייל שרצקי, מנכ"ל משותף באיתוראן / צילום: תמר מצפי

מניית איתוראן נמצאת כבר תקופה ממושכת במגמה שלילית. מאז השיא שאליו הגיעה בפברואר 2019, כ-36 דולר, המניה כבר איבדה קרוב ל-60% מערכה. אך האם השנה העברית החדשה מסמנת נקודת מפנה עבורה? ביום שישי קפצה מניית איתוראן בנאסד"ק ב-11.5%, כשמחזור המסחר בה היה גבוה כמעט פי 12 מהממוצע. הזינוק במניה הגיע על רקע סקירה שפורסמה באתר האנליזה Zacks, תחת הכותרת: "האם המשקיעים מעריכים בחסר את איתוראן?". את יום המסחר סיימה המניה במחיר של 14.94 דולר, שמשקף לחברה שווי של 351 מיליון דולר.

איתוראן  מספקת שירותים לסביבת הרכב, ביניהם למשל איתור של מכוניות גנובות וניהול ציי רכב. בעלת המניות הגדולה בחברה היא משפחת שרצקי ומנהלים אותה כמנכ"לים משותפים אייל וניר שרצקי, שאביהם איזי מכהן כנשיא החברה. איתוראן נסחרה עד לפני מספר שנים גם בבורסה בתל אביב, אך נמחקה ממנה בשנת 2016, אז נסחרה בשווי של כ-420 מיליון דולר. כאמור, המשקיעים בת"א הפסידו את העלייה לשיא של 2019, אך כיום שוויה של איתוראן נמוך מהשווי שבו נמחקה מהמסחר בת"א.

המפסידים העיקריים "על הנייר" מהירידה החדה במניה (צנחה בכ-40% מתחילת 2020) הם משפחת שרצקי, שמחזיקים ב-19.6% ממניות החברה באמצעות מוקד איתוראן. שווי ההחזקה הנוכחי שלהם עומד על 60.9 מיליון דולר, לעומת החזקה של 132 מיליון דולר בשיא של 2019. בעלי מניות בולטים אחרים הם גופים מוסדיים מארה"ב - Vulcan Value עם החזקה של 11.5% ממניות איתוראן בשווי 35.7 מיליון דולר, קרנות פידליטי עם 10.5% מהמניות בשווי 32.7 מיליון דולר ו-Renaissance Technologies עם 6.9% בשווי 21.4 מיליון דולר. מעניין לציין כי וולקן ופידליטי הגדילו את ההחזקה שלהן בין אפריל למאי, כשהמניה נסחרה ברמות מחיר גבוהות יותר מהנוכחיות.

הירידה מהשיא החלה עוד קודם, בין היתר בשל חולשה בשוקי הרכב של ברזיל וארגנטינה - שני שוקי יעד חשובים של החברה - אבל תחילתה של 2020 הוסיפה שמן למדורה עם פרוץ מגפת הקורונה. המגפה הובילה להאטה במכירת כלי רכב חדשים ברחבי העולם, והשפיעה לרעה על צמיחת מספר המנויים של החברה. כך, מספר המנויים ברבעון השני ירד בהשוואה לרבעון קודם. לחולשה בדרום אמריקה והמגפה הגלובלית נוספו גם תנודות שערי חליפין שהיו שליליות מבחינת החברה.

כבר ברבעון הראשון הציגה איתוראן דוחות כספיים חלשים מהצפוי, ועברה להפסד תפעולי ונקי לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), בשל הפחתות חשבונאיות שאינן במזומן בגין רכישת Road Track מדרום אמריקה, שבוצעה ב-2018. זאת, על רקע עליית הסיכון בשווקים בדרום אמריקה.

ברבעון השני נמשכה החולשה. ההכנסות התכווצו ב-25% ביחס לרבעון המקביל והסתכמו ב-53.3 מיליון דולר, כשעיקר הפגיעה הייתה בהכנסות ממוצרים, שצנחו ב-51%, בעוד שההכנסות משירותים (החלק הרווחי יותר בתוצאות איתוראן) ירדו ב-15%. ה-EBITDA הרבעוני (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) התכווץ ב-28% ל-13.9 מיליון דולר, כשעל הנתון הזה השפיעו לרעה שינויי שערי חליפין, ובנטרולם ה-EBITDA היה נשחק ב-2% בלבד.

"מניית ערך בהמלצת 'קנייה חזקה'"

במחצית הראשונה של השנה ההכנסות הסתכמו בכ-122 מיליון דולר, ירידה של 16% לעומת התקופה המקבילה ב-2019. בהתאם, גם השורה התחתונה נפגעה: הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה במחצית הראשונה הסתכם ב-34 אלף דולר בלבד, לעומת 15.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה - ירידה של כ-99%.

עם זאת, איתוראן המשיכה לייצר תזרים חיובי מפעילות שוטפת, אשר הסתכם ברבעון השני ב-19.3 מיליון דולר ובמחצית הראשונה בכ-30 מיליון דולר. בשיחת הוועידה שלאחר פרסום דוחות הרבעון השני בחודש אוגוסט, אמר המנכ"ל המשותף אייל שרצקי: "ביצענו שיפורים בהתייעלות העסקית שלנו, וכשנצא ממגפת הקורונה, אני מאמין שנהיה בעמדה טובה לחזור לצמיחה ולהגדלת הרווחיות".

נראה שב-Zacks, המספקים מחקר על מניות, מאמינים בכך: בסקירה שפורסמה ביום שישי הם המליצו על מניית איתוראן ב"קנייה חזקה" ודירגו אותה בדירוג הגבוה ביותר כמניית ערך. לדבריהם, מכפיל הרווח של איתוראן הוא 10.4 לעומת מכפיל ממוצע של 17.6 בתעשייה, ומכפיל היסטורי של 11.9 לחברה. גם מכפיל המכירות של איתוראן נמוך מזה של התעשייה. הם מזכירים גם את הדיבידנד שהיא מחלקת, בניגוד לחברות אחרות בתעשייה. כל אלה הובילו את Zacks להכניס ביום שישי את מניית איתוראן לרשימת "המניות שצריך לקנות", ואכן - בשוק קנו את המניה.