מערכת בקריסה? חדרי המיון מסרבים לקבל חולים בגלל העומס; מד"א: נפנה אותם אליכם בכל זאת

צוותי מד"א מסרבים לעשות סיבובים של שעות בין בתי החולים עד שיתפנו, ודורשים להשאיר את החולים בחדרי המיון של בית החולים הקרוב ביותר, גם אם סירב לקבלם • בתגובה, חלק מבתי החולים מסרבים לאפשר לאמבולנסים להיכנס מלכתחילה

צוותי מד"א מצפים לנוסעי "ספינת הקורונה" / צילום: מד"א
צוותי מד"א מצפים לנוסעי "ספינת הקורונה" / צילום: מד"א

האם ככה נראית קריסה של מערכת בריאות? עם העלייה בעומס על חדרי המיון בשל מגפת הקורונה ( Covid-19), מתרבים בתי החולים אשר מבקשים שלא יפנו אליהם חולים. אסותא אשדוד ושערי צדק הודיעו רשמית שלא יקבלו כרגע חולים נוספים, ועל פי עדויות של צוותי מד"א, בתי חולים נוספים מבקשים לא לפנות אליהם חולי קורונה, או מתעכבים שעות ארוכות בקבלת החולים, בשל העומס.

"התוצאה היא שהחולה, שיכול להיות מטופל צעיר שהיה בריא עד אתמול, צריך להמתין שלוש שעות באמבולנס ואחות מביאה לו סיר מקרטון לעשות בו את הצרכים שלו. בינתיים צוות האמבולנס, כולו מזיע בתוך המיגון, עם חלונות פתוחים בשיא החום כי אלה הנהלים, מתחיל לטלפן לראות באיזה בית חולים אפשר לקלוט את החולה. זה משתנה מרגע לרגע, ואנחנו מסיעים מחיפה להלל יפה ומירושלים לתל אביב, ואז עוד עומדים שעה עד שהעומס במיון ירד ומישהו יוכל לקלוט את החולה. האמבולנס הזה מושבת במשך שעות ואולי לא יכול להגיע לחולים אחרים", מספר גורם במד"א.

בעקבות זאת מתגבש נוהל במד"א - להשאיר את החולים בבתי החולים גם אם אלה סירבו לקבל אותם. "בימים האחרונים אנחנו מורידים את החולים, מכניסים את מאומתי הקורונה למחלקות ואת החשודים מביאים למיון הקורונה. לבית החולים אין ברירה: או שהוא קולט איך שהוא את החולה, או שהוא בודק אותו ומשחרר אותו הביתה, או שהוא מזמין לו אמבולנס פרטי, או שהוא מפנה חולה אחר, שכבר מאושפז במחלקה, לבית חולים אחר וקולט את החולה החדש".

אבל בתי החולים לא נותרו חייבים, ובחלק מן המקרים החלו אנשי הביטחון לסרב להכניס את האמבולנסים הנושאים חולי קורונה אל רחבת המיון, במידה ואין להם מקום. הבעיה היא בעיקר בצפון הארץ ובירושלים, כאשר באזור המרכז ברוב בתי החולים, העומס כרגע קל יותר.

"אנחנו לא עושים את זה לחולים הקשים והמונשמים", ממשיך הגורם. "אלה מתקבלים בכל בתי החולים, מוצאים להם פתרון. מדובר בחולי הביניים שאולי בכלל היו יכולים להגיע לבד, ברכב שלהם או במונית, ולהתיישב בקבלה של המיון. ואז מה בית החולים היה עושה? בדיוק את מה שהוא יעשה מעכשיו. אנחנו לא זורקים אותם מחוץ לדלת או בקפיטריה, אלא בחדר המיון".

זה משהו שלא קרה מעולם בעבר?
"ראינו תמונות עומס דומות, אם כי לא ברמה כזו, בחורפים עם התחלואה הקשה ביותר. עכשיו זה קורה עוד לפני החורף. אז מה יהיה בחורף?".

מדוברות מד"א אושר כי אכן זהו הנוהל. "כל מטופל קורונה שאינו דחוף יפונה לבית חולים קרוב. אם בית החולים יסרב לקבלו, הוא יושאר במיון".

גורם במד"א מסר כי תקנים נוספים לצוות אמבולנס או לפעילות של הרחבת מערך האשפוז בקהילה, היו יכולים להקל על הבעיה אך תוכניות כאלו מונחות על שולחנו של משרד הבריאות מזה כמה שנים, ולא הגיעו לידי ביצוע.