מסמך של משרד הבריאות: תמותה עודפת של 10% באוגוסט

לפי המסמך, שהוצג אתמול בפני קבינט הקורונה, יש עלייה בתמותה בעיקר בבני 65 ומעלה • עד כה 1,273 בני אדם מתו מנגיף הקורונה בישראל • חוקרי האוניברסיטה העברית והדסה מזהירים מפני עלייה חדה בתמותה מקורונה בחודשים הקרובים

בדיקה במתחם 'היבדק וסע' של מגן דוד אדום ומשרד הבריאות בחניון גני יהושוע בתל אביב  / צילום: דוברות מד"א
בדיקה במתחם 'היבדק וסע' של מגן דוד אדום ומשרד הבריאות בחניון גני יהושוע בתל אביב / צילום: דוברות מד"א

בחודש אוגוסט נרשמה בישראל תמותה עודפת של 10%, עם שיעור פטירות שנמצא מעל לממוצע הרב שנתי בעקביות. העלייה בתמותה נובעת בעיקרה מעלייה בתמותה בבני 65 ומעלה ובמיוחד בקרב בני 75 שנים ומעלה. הנתונים פורסמו במסמך של משרד הבריאות שהוצג אתמול בפני קבינט הקורונה, לאור הגידול המהיר בתחלואה בישראל והחשש מפני גל פטירות בחודשים הקרובים.

החודשים הראשונים של הקורונה בישראל, בהם בוצע סגר הדוק, אופיינו דווקא בתמותה נמוכה יותר בהשוואה לשנה רגילה - זאת בשל הסתגרות האנשים בבתיהם. בדוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם לאחרונה, אך לא כלל את נתוני אוגוסט, נקבע כי עד לסוף יולי 2020 לא ניתן להצביע על תמותה עודפת משמעותית בישראל (נמצאו שלושה שבועות שבהם התמותה הייתה גבוהה מהצפוי בכ-300 נפטרים), אך אוגוסט מסתמן כחודש של שינוי מגמה.

 

בין 1,000 ל-2,500 מתים נוספים עד סוף נובמבר

עד כה, מתו בישראל מנגיף הקורונה 1,273 בני אדם, כאשר לאורך החודש האחרון מצויה התמותה כאמור במגמת עלייה. ביום חמישי האחרון, ערב ראש השנה, פורסמה תחזית של צוות האוניברסיטה העברית והדסה לפיה התמותה הצפויה בתרחישי סגר ראליים הינה של 1,000 עד 2,500 מתים נוספים עד סוף נובמבר, זאת בשל התפתחות התחלואה והכניסה המאוחרת לצעדי סגר ברחבי ישראל.

אפידמיולוגים מדגישים שסגר מוריד את התמותה בטווח הקצר, אך בטווח הארוך עלול לפגוע באנשים רבים, בשל ירידה בנגישות לטיפול רפואי קבוע. מומחי העברית מדגישים כי ההנחה הזו מבוססת על כך שהטיפול האיכותי בחולים המאושפזים עם קורונה במצב קשה ימשך, למרות שבתי החולים עשויים בפועל להתקרב למצב של אי ספיקה בשל המחסור בצוותים וריבוי החולים. אילו התחזיות הפסימיות יתממשו, עלולה התמותה לעלות באופן ניכר.

"כיום, כ-20% מהחולים במצב קשה נפטרים בסופו של דבר", אומר פרופ' דורון גזית, מצוות העברית והדסה. "בשיא הסגר התרחישים הפסימיים מציגים מספר חולים קשה גבוה משמעותית מסף האי ספיקה של בתי החולים, מה שמעלה ספק לגבי יכולת שמירת סטנדרט הטיפול, ולפיכך לגבי התמותה העודפת במצבים כאלו".

אתמול (ב') אותרו בישראל 3,843 חולי קורונה. מדובר אמנם בירידה לעומת הימים האחרונים, אך אחוז החולים החיוביים מסך הבדיקות הגיע לשיא: 11.6%, מתוך 33,119 בדיקות (מדובר במספר בדיקות מועט בהשוואה למספר הבדיקות היומיות שבוצעו לאחרונה; בימים מסוימים מספר הבדיקות הגיע ליותר מ-57 אלף). הסיבה למספר הבדיקות הנמוך מצויה ככל הנראה בכך שבימי החג לא מיהר הציבור לגשת להיבדק.

מספר החולים המאושפזים במצב קשה עומד על 668 בני אדם, ובנוסף מאושפזים 279 במצב בינוני. לפי מרכז המידע והידע של אמ"ן, המנטר את מגמות התחלואה בישראל, העלייה במספר החולים במצב קשה מתחילת החודש (בכ-50%) מקרבת את בתי החולים לקצה גבול יכולתם. כך למשל, אתמול הודיעו בתי החולים שערי צדק, מעייני הישועה ואסותא אשדוד על הפסקת קבלת חולי קורונה עד לשחרור מיטות במחלקות ופתיחת מחלקות חדשות. בנוסף, נערך משרד הביטחון לפתיחת בית חולים שדה, וגיוס רופאים בגמלאות לתגבור המערך.

עוד לפי מרכז המידע והידע, התחלואה בישראל מתפשטת במהירות מאז תחילת ספטמבר, בקצב עלייה של כ-5% ביום. העלייה מזוהה בכלל מגזרי האוכלוסייה, ובולטת בעיקר במגזר החרדי. היקף הבדיקות הנמוך במגזר הערבי בתקופה האחרונה, מקשה על קבלת תמות מצב אמינה במגזר זה - זאת לאחר שבחודשים האחרונים התקיימו במגזר אירועים לא חוקיים, שנתנו אותותיהם במגמות התחלואה בשבועות האחרונים. מספר החולים החדשים בישראל הוא מהגבוהים בעולם, וכך גם אחוז הבדיקות החיוביות מסך הבדיקות - מה שמעיד על היקף תחלואה גבוה משמעותית בקהילה, מזה המאותר בפועל על ידי גופי הבריאות.