התאגדות רשתות האופנה והמסעדות נגד מתווה האוצר לתשלום ימי בידוד

ההתאגדות הצטרפה לגופים נוספים במשק שמתנגדים למתווה של משרד האוצר, לפיו שני ימי הבידוד הראשונים יהיו על חשבון העובד ושאר הימים יחולקו שווה בשווה בין המדינה למעסיק

חובש של מד"א לפני ביצוע בדיקת קורונה / צילום: Ariel Schalit, AP
חובש של מד"א לפני ביצוע בדיקת קורונה / צילום: Ariel Schalit, AP

לקראת ההחלטה בסוגיית התשלום עבור ימי הבידוד: התאגדות רשתות האופנה והמסעדות מבקרת את מתווה האוצר המתגבש לתשלום עבור עובדים שהוצאו לבידוד, זאת לאחר שבג"ץ קבע לאחרונה כי הנטל לא יכול ליפול על כתפי המעסיקים.

"אנו מתנגדים בתוקף למתווה שפורסם לפיו שני ימי הבידוד הראשונים יהיו על חשבון העובד ובשאר הימים העלות תחולק שווה בשווה בין המדינה לבין המעסיק. עד עכשיו נשאנו לבדנו בנטל", טוענים היום בהתאגדות, ובכך מצטרפים לארגונים נוספים שמחו בנושא, וביניהם נשיאות המגזר העסקי והתאחדות המלאכה והתעשייה.

בהתאגדות גם מתחו ביקורת על כך שהיא "מודרה" מהדיונים בנושא במשרד האוצר, כשהיא טוענת כי מדובר בהסכמות משמעותיות המתגבשות "ללא מעורבותנו ומעל ראשנו".

בעוד שמונה ימים אמורה המדינה לספק תשובה לשאלה מי ישלם על ימי הבידוד של העובדים במשק - לאחר שבג"ץ קבע לאחרונה כי הנטל לא יכול ליפול על כתפי המעסיקים. הביקורת של ההתאגדות נוגעת למתווה שהציע האוצר, לפיו העובדים יישאו בשני ימי בידוד והמדינה והמעסיקים יתחלקו בחלקים שווים בשאר הימים.

בהתאגדות טוענים כי המעסיקים לא היו צריכים מלכתחילה לשאת בהוצאות השכר עבור ימי הבידוד של עובדיהם, כשהם מוסיפים וטוענים כי "המעסיקים שילמו בייתר בגין בידוד עובדיהם במשך שבעה חודשים" - החל מפרוץ הקורונה בחודש מרץ, ועד היום.

לאחרונה, ביהמ"ש העליון ביטל את היכולת של משרד הבריאות להוציא תעודות מחלה גורפות לעובדים השוהים בבידוד בעקבות נגיף הקורונה. המשמעות של הביטול: המדינה צריכה לגבש הסדר אחר למימון ימי הבידוד ולא להתייחס אליהם כאל ימי מחלה רגילים. כעת, המדינה תיאלץ לשפות את העובדים על ימי הבידוד או שהעובדים עצמם יוותרו ללא כל מענה כלכלי לימי הבידוד.

מהתאחדות התעשיינים נמסר: "התאחדות התעשיינים היא זו שהגישה את הבג"ץ ונלחמה עליו בבית המשפט. עם כל הכבוד לניסיון של ארגונים נוספים לרכב על הנושא, אנחנו נמשיך להתנהל בצורה מקצועית תוך התמדה במטרתנו העיקרית - צמצום הנטל על המעסיקים והעובדים".