האם 27 אחיות עושות את כל התחקירים האפידמיולוגיים?

איך כמה עשרות חוקרים מתשאלים כל יום אלפי חולי קורונה? כי הם לא עובדים לבד • המשרוקית של "גלובס"

אלי אבידר, ישראל ביתנו / צילום: איל יצהר, גלובס
אלי אבידר, ישראל ביתנו / צילום: איל יצהר, גלובס

גם הצבעה על מחדל צריכה לעמוד במבחן ההיגיון. מה דעתכם על הסיפור הבא: פחות מ-30 חוקרים בכל הארץ מעבירים שאלונים אפידמיולוגיים ל-5,000 חולי קורונה ביום. נשמע לכם סביר? לח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו זה נשמע סביר. "בהתחלה לא עשו לא חקירות ולא בדיקות", הוא תקף בגלי צה"ל את הטיפול הממשלתי בקטיעה של שרשראות הדבקה. "בתקופה האחרונה עושים חקירות - וממשיכים לשקר. ואמרו גם סדצקי, גם בר סימן טוב, בוודאי נתניהו, שיש 400 חוקרים אפידמיולוגיים. היום אנחנו מבינים שיש רק 27, כמו שטענו כבר לפני ארבעה חודשים".

המספר הזה (27) כיכב חודשים רבים בידיעות שעסקו במערך הלקוי לאיתור חולי קורונה, ויש לו בסיס: זו מצבת האחיות האפידמיולוגיות שעמדו לרשות משרד הבריאות עם פרוץ המגפה. אחיות כאלה מתמחות בניטור מחלות מדבקות, וזה עיסוקן העיקרי. ובאמת, במשך חודשים ארוכים לא גויסו אחיות אפידמיולוגיות חדשות, ורבים מתחו על כך ביקורת נוקבת.

אבל מכאן לא נובע שבמערך החקירות עובדים רק 27 בני אדם. ראשי משרד הבריאות לא שיקרו כשדיברו על מאות חוקרים - המערך כולל היום עוד שורה ארוכה של עובדות ועובדים. הנה תמונת מצב של הכוחות שמבצעים היום את החקירות, כפי שקיבלנו אותה ממשרד הבריאות: 350 תחקירנים במשרה מלאה התחילו לעבוד ביולי. לא מזמן אושר להעסיק עוד 500 מחברות כוח אדם, ובמשרד הבריאות מדווחים ש-100 כבר גויסו. 290 חיילים מסייעים בחקירות במטה פיקוד העורף ברמלה. 200 סטודנטים לרפואה ולסיעוד נשכרו במשרת סטודנט בסוף יוני.

כתגבורת, כ-300 עובדים משירותי בריאות הציבור - אחיות טיפת חלב, תזונאים, רופאות שיניים - מסייעים לחקירות במסגרת שעות נוספות. במשרד הבריאות מוסיפים שהכשירו 40 עובדי רשויות מקומיות, אך לא ציינו כמה עוזרים בחקירות בפועל.

האם אבידר לא ידע על קיומם של הגייסות האלה? דוברו הפנה אותנו לדיווחים של אדיר ינקו, כתב הבריאות של קבוצת "ידיעות". אולי אבידר לא קרא בעיון. ינקו עצמו כתב עוד ביולי כי מאז שיא המשבר, שבו היו רק 27 אחיות אפידמיולוגיות, "גויסו סטודנטים וחיילי מילואים לטובת ביצוע החקירות".

אשר למספר הזהב, במשרד הבריאות טוענים ש-50 תקנים נוספים לאחיות אפידמיולוגיות כבר נמצאים בתהליכי איוש, אבל לא יכלו לומר כמה נכנסו לעבודה בפועל.

בשורה התחתונה: דברי אבידר לא נכונים ברובם. במערך החקירות האפידמיולוגיות עבדו עד לא מזמן 27 אחיות אפידמיולוגיות, אבל לצדן פועלים מאות תחקירנים, סטודנטים, ועובדי בריאות הציבור ורשויות מקומיות.

תחקיר: אוריה בר-מאיר