חברי כנסת | פיצ'ר

קיצוץ בשכר הח"כים? רק על תנאי, על הנייר או בתנאים שלהם

כדי לקצץ בשכר חברי הכנסת והשרים צריך לשנות את החוק, ובינתיים למרות שלל הצהרות כוונות בכיוון זה - השכר שלהם רק עולה • האם חברי הכנסת ירימו את הכפפה ויקצצו משכרם בזמן משבר הקורונה?

ישראל כץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

ב-18 במאי הודיע שר האוצר הנכנס ישראל כ"ץ כי יפעל לקצץ 10% משכרו "לאות הזדהות עם המצב במשק". בטקס חילופי השרים שהתקיים אז הסביר כי "בשעה קשה זו, עלינו להוות דוגמה אישית כנבחרי ציבור. הנחתי את הנוגעים בדבר לפעול למימוש ההחלטה".

ב-30 באפריל 2019 הודיע ח"כ ניר ברקת שהוא מוותר על שכרו כליל ושירוויח כפי שעשה כשהיה ראש עיריית ירושלים - שקל אחד בלבד לשנה. כאשר בחשבות הכנסת הודיעו לו כי הדבר לא אפשרי, הוא סירב להעביר להם את פרטי חשבון הבנק שלו ובמקביל ניסה לקדם חוק שיאפשר לחברי כנסת להחליט באופן עצמאי על קיצוץ בשכרו. החוק נבלם עוד בוועדת שרים לחקיקה.

באפריל 2020, על רקע משבר הקורונה, הציעו שלל חברי כנסת לקצץ בשכרם (מתן כהנא, שרן השכל, אורית פרקש הכהן ויוליה מלינובסקי) - הצעות שנותרו על הנייר. ב-30 באפריל הלכו חברי הכנסת של כחול לבן צעד קדימה, שמו את הדרישות לקיצוץ בשכר בצד והודיעו כי יתרמו בכל חודש 20% משכרם לעמותות.

מתברר שכל ההצעות לקצוץ שכר בכנסת לא מתקדמות. בכפוף לחוק, חברי הכנסת והשרים לא יכולים להחליט לקצץ בשכרם ומחויבים לקבל כל שקל כפי שנקבע. כך למשל השר כ"ץ לא קיצץ עד כה בשכרו, פשוט כי זה לא אפשרי ולא אושר. בתשובה לפניית "גלובס" הודיע כי יתרום את הכסף רטרואקטיבית מיום כניסתו לתפקיד.

אצל ח"כ ברקת המצב סבוך יותר. מאחר שהוא מסרב לתת לחשבות הכנסת את פרטי חשבון הבנק שלו, כל הכספים שיועדו למשכורתו לא שבו לקופת הציבור אלא נתקעו בחשבות ומחכים לו. בחשבות מסרבים לשחרר את הכסף, משום שקיים חשש שיום יבוא והכסף ייתבע על ידי חבר הכנסת או מי מקרובי משפחתו. 

הדרך היחידה של חברי הכנסת לוותר על שכרם או חלק ממנו היא או בשינוי החוק או על ידי המלצת ועדה ציבורית והחלטה של ועדת הכנסת. הדרך הפשוטה יותר שקיימת היא ויתור של חבר כנסת בתחילת כל שנה על העלייה הצפויה בשכרו, בעקבות עליית השכר הממוצע במשק, על ידי מכתב לחשבות הכנסת. הוויתור נקבע לכל שנה ומתבטל בסופה.

מבדיקת "גלובס" עולה שב-2020 ויתרו על העלייה בשכרם בשווי של כ-1,225 שקל, 21 חברי כנסת בלבד.

אי אפשר שלא להחמיא למי שלא הסתפק בהצהרות: אביגדור ליברמן, עודד פורר, חמד עמאר, אלי אבידר, אלכס קושניר, יבגני סובה, יולי מלינובסקי (ישראל ביתנו), גדעון סער, עוזי דיין, קטי שטרית, שרן השכל, עמית הלוי, טלי פלוסקוב, אופיר כץ (ליכוד), אורנה ברביבאי, יואב סגלוביץ', מיקי לוי (יש עתיד), מיקי חיימוביץ' ומיכל וונש (כחול לבן), מרב מיכאלי (העבודה), מתן כהנא ונפתלי בנט (ימינה).

קשה לבדוק הצהרות על תרומה

ולבסוף, הצהרת חברי כחול לבן על תרומת 20% משכרם בכל חודש - היא פחות ניתנת למדידה ומסתמכת על הצהרת חברי הכנסת בלבד. מדוברות המפלגה נמסר כי אכן מחודש אפריל האחרון כל חברי הכנסת עושים כך.

בין היתר, השר מיכאל ביטון תורם לעמותת מאיר פנים, מכינת ירוחם, גשר ולב אוהב, השר חילי טרופר לכפר הנוער נירים, בית גלגלים, קרן פסיפס ישראלי, עזר מציון, גדולים מהחיים, אלוט, שכן טוב ואור שלום, השרה מירב כהן לעמותות "עמל" ו"לב אחד", ח"כ הילה שי וזאן - בית אלמוג שילוני, עמותות פתחון פה, זיכרון מנחם, עלה ובכירי המפלגה בני גנץ לעמותת אמץ רופא וכן גבי אשכנזי - מלגת חייל בודד קרן IMPACT.

בשבוע הבא צפוי להגיע לכנסת החוק שאושר בישיבת הממשלה לקיצוץ רוחבי של 10% בשכר השרים וחברי הכנסת, הכולל שני סעיפים: הפחתת השכר הנוכחי ב-10% וביטול עדכון המשכורת של 2021. ההצעה צפויה לחסוך כ-8 מיליון שקלים בלבד והיא בגדר הוראת שעה עד ה-31 בדצמבר 2021. 

הפוליטיקה משתלמת

שכר ח"כ: 45,274
שכר סגן יו"ר הכנסת ויו"ר ועדה: 47,549
שכר יו"ר אופוזיציה ושרים: 50,673