תביעת הדיבה שגרמה לפעילת BDS לנעול את הפייסבוק האישי שלה

ארגון שורת הדין הגיש השבוע תביעת דיבה ולשון הרע בסך 6 מיליון דולר נגד סוהיר נפאל, פעילה מרכזית בתנועת BDS, לאחר שזו הפיצה פרסומים שקריים בנוגע לחיילת צה"ל משוחררת

רבקה ראם / צילום: "משורת הדין"
רבקה ראם / צילום: "משורת הדין"

רבקה ראם, צעירה בת 26 ופעילה חברתית, עלתה לישראל בגיל 18 מקליפורניה כדי לשרת בצה"ל. לדבריה, היא לא האמינה שצעד זה יוביל פעילים בתנועת BDS לנהל כנגדה מלחמת חורמה וקמפיין שיימינג חובק עולם שיכלול איומים ברצח, פגיעה בבני משפחתה, הטרדה יומיומית ופחד אמיתי לצאת מביתה.

ראם התגייסה בשנת 2012 לחיל החינוך ושימשה כמפקדת בקורס נתיב, האחראי על מערך הגיור הצה"לי. במהלך השירות עברה לתפקיד עורפי ביחידות מודיעין השדה ואף היתה מדריכת כושר קרבי. באחד מן הימים במסגרת שירותה, פורסמה תמונתה מהטירונות אוחזת נשק וציוד מגן בעמוד הפייסבוק הרשמי של צה"ל, במסגרת פוסט שקורא לחיילים להתגייס לצבא. אך היא לא האמינה שהפוסט התמים הזה הולך לשנות את חייה .

כשלוש שנים לאחר שחרורה של רבקה מצה"ל, בשנת 2018, פרסמה סוהיר נפאל, פעילה מרכזית בתנועת BDS בעלת אזרחות אמריקאית המתגוררת בקליפורניה, פוסט בדף הפייסבוק האישי שלה, עם אותה התמונה של רבקה מהטירונות, לצד תמונתה של רזאן אל נז'אר - אחות רפואית פלסטינית מעזה, שנהרגה מאש כוחות צה"ל באחד מימי "צעדות השיבה" במסגרת הפרות הסדר על גדר הגבול עם ישראל שהתקיימו באותה תקופה. אותה השוואת תמונות בפוסט, קיבעה בקרב גולשיה את התודעה כאילו רבקה, חיילת בצה"ל, אחראית למותה של האחות החפה מפשע.

הפוסט השקרי שכתבה סוהיר, פעילה מרכזית ובעלת תפקיד רשמי בתנועת BDS, הופץ בן רגע בקרב פעילי התנועה האנטי ישראלית, והגיע לחשיפה של מיליוני אנשים ברחבי העולם. רבקה, אשר השתחררה לפני מספר שנים בכלל מתפקיד עורפי בצה"ל ולא דרכה מעולם בקו עזה, קיבלה אינספור איומים על חייה ועל בני משפחתה, בטענה שהיא רוצחת חפים מפשע.

לדבריה, לאחר שירותה הצבאי, היא טסה לטיולים בחו"ל ואף השתתפה במשלחות משותפות של ישראלים וערבים בירדן ובאזור יהודה ושומרון, ואף פעילה למען זכויות אדם והתנדבה במחנות פליטים בדרום אמריקה וביוון.

כשנתיים לאחר אותו הפוסט המכפיש שגרר קבלת אינספור איומים על חייה עד היום, החליטה רבקה לפנות לארגון זכויות האדם "שורת הדין", שנלחם בכלים משפטיים בגורמי טרור ואנטישמיות, בכדי שיוכלו לסייע לה.

השבוע הגיש ארגון שורת הדין באמצעות הנשיאה עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, תביעת דיבה ולשון הרע כנגד סוהיר נפאל על סך 6 מיליון דולר בבית המשפט בקליפורניה.

בעקבות הגשת התביעה, החליטה נפאל לשנות את מדיניות דף הפייסבוק שלה כך שיהיה חשוף רק לחבריה. בארגון שורת הדין רואים בכך ניצנים של ניצחון של ההרתעה.

נשיאת ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר מסרה בתגובה כי "נדמה כי אנחנו חוזרים לפרוטוקולים של זקני ציון ולעלילות הדם האנטישמיות מן העבר. רבקה ומשפחתה קיבלו גינויים ואיומיים ברצח, רק משום היותה חיילת בצה"ל. המלחמה בשונאי ישראל עטה גם על המישור המשפטי, והתביעה של רבקה היא חוד החנית במאבק בתנועת החרם העולמית נגד מדינת ישראל. יידעו פעילי ה-BDS שהם עצמם עלולים לחוב אישית בגין הפעילות האנטי ציונית שלהם ואף לשלם מחיר יקר".