האוצר הסכים לדרישת כץ: המדינה תממן עלויות חורגות של אשפוז חולי הקורונה

המדינה תישא בעלויות אשפוז חולי קורונה של בתי החולים החורגות מתקרת התשלום הקבועה בחוק ולא תשולם על ידי הקופות • מוקדם יותר משך נציג האוצר את הצעת החוק להסדרת ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים בשל דרישת חיים כץ להכניס הסתייגות לחוק

חיים כץ בועדת העבודה, הבריאות והרווחה / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
חיים כץ בועדת העבודה, הבריאות והרווחה / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת העבודה והרווחה חיים כץ ונציגי האוצר הגיעו להסכמות לפיהן המדינה תישא בעלויות אשפוז חולי קורונה של בתי החולים החורגות מתקרת התשלום הקבועה בחוק ולא תשולם על ידי הקופות. זאת לאחר שקודם לכן משך נציג האוצר בוועדה את הצעת החוק להסדרת ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים, שנועדה לעבור היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית בשל דרישתו של כץ להכניס לחוק את ההסתייגות הנוגעת למחויבות המדינה לכיסוי עלויות האשפוז של חולי קורונה.

הצעת החוק להסדרת ההתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים לשנת 2020 הקובעת כי על אף הירידה בהיקף הפעילות בשל משבר הקורונה, קופות החולים יחויבו לשלם לבתי החולים הציבוריים ובתי החולים הפסיכיאטריים סכום של 100-101.5% מגובה ההתחשבנות לשנת 2019. זאת במטרה למנוע פגיעה כלכלית קשה בבתי החולים עקב משבר הקורונה. על-פי הצעת החוק ימי אשפוז בגין מחלת הקורונה יכללו בסכום המוגדר, אולם לא הוגדר מי יישא בעלויות האשפוז אם הסכום יחרוג מתקרת התשלום הקבועה בחוק.

במהלך הדיון אישרה הוועדה פה אחד הסתייגות של ח"כ חיים כץ לפיה המדינה תישא בכל עלות נוספת בגין ימי אשפוז של חולי קורונה שתחרוג מתקרת התשלום הקבועה בחוק ולא תשולם על ידי הקופות, אך בתגובה הכריזו נציגי משרד האוצר כי הם מושכים את הצעת החוק והדיון פוזר. בתי החולים הציגו בפני הוועדה את הקושי התקציבי שלהם בהתמודדות עם משבר הקורונה וכן את הצורך בקבלת התשלום מקופות החולים ולכן הודעת האוצר על משיכת החוק התקבלה בזעם, שכן הדיון הבא במליאה יתאפשר רק לאחר פגרת הכנסת בעוד שבועיים.

מיד לאחר שהדיון נקטע, המשיכו כץ והאוצר בדיונים ביניהם עד שהגיעו להסכמות על ההסתייגות והצעת החוק צפויה לעלות להצבעה במליאה בהמשך היום. וזאת למרות שקודם לכן האשימו גורמים באוצר את יו"ר הוועדה כי "זו התנהגות חסרת אחריות שתגרום נזק כבד ליכולתם של בתי החולים לתפקד ולטפל בחולי הקורונה ובחולים אחרים דווקא בשעה קריטית זאת של ההחרפה במשבר".

מוקדם יותר היום במהלך הדיון בישר יו"ר הוועדה חיים כץ כי הושגו הסכמות עם משרד האוצר לגבי הקצאת תקציב של 41 מיליון שקל לקידום שירותי בריאות בבית המטופל שיסופקו על ידי הגופים התומכים כגון מד"א ואיחוד הצלה, כתחליף להגעת מטופלים לחדרי המיון. לדברי ח"כ כץ "בתקופה כזו של חשש מעומס עד כדי קריסה של בתי החולים אנחנו מחויבים לנסות ולקדם פתרונות נוספים. זו השקעה ראשונה, תחילתה של דרך. ניצור סדק בקיר בשביל אולי להביא לשיפור הרפואה בקהילה ובישראל ככלל".

לאחר הסכמות עם משרד האוצר אישרה הוועדה תיקון שיזם יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ לפיה נקבע כי בתי החולים יספגו את העלויות הנוספות רק עד לגובה של 103.95% מתקרת התשלום ומעבר לכך הקופות ישלמו והמדינה תשפה אותן על כך באופן מלא.

הצעת החוק תאושר בהמשך היום במליאה בקריאה שנייה ושלישית.