מחאת עצמאים: תקיעה בשופרות וקריאה לממשלה להימנע מהחמרת הסגר

מאות עצמאים הפגינו נגד צעדי הממשלה להחמרת תנאי הסגר והכוונה לסגור מקומות עבודה שאינם חיוניים • ההפגנה, שיזמו ראשי ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים בישראל, התקיימה ברחוב בן יהודה בתל אביב אשר כשליש מעסקיו נסגרו במהלך משבר הקורונה

"תתעוררו, הממשלה חזקה על הקטנים, מדינת ישראל הפכה למדינה בהשכרה" - כך קראו היום (ד') מאות עצמאים שהפגינו בשעות הצהריים נגד צעדי הממשלה וסגירת העסקים.

ההפגנה, שיזמו ראשי ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים בישראל, התקיימה ברחוב בן יהודה בתל אביב אשר כשליש מעסקיו נסגרו במהלך משבר הקורונה. המפגינים תקעו בשופרות וקראו קריאות נגד הממשלה.

עו"ד רועי כהן נשיא להב, שנאם במקום אמר, כי "רחוב בן יהודה הפך לסמל לפשיטות הרגל של העסקים. ואני שואל את ראש הממשלה ושר האוצר, זה מה שאתם רוצים שיקרה? רחובות שלמים סגורים! ולא בגלל הסגר! בגלל שהעסקים פשטו את הרגל. נאלצו לסגור - כי אתם לא הייתם שם בשבילם, אתם הפקרתם אותם לגורלם. ממשלת ישראל חזקה על הקטנים ועל העצמאים, מדינת ישראל הפכה להיות מדינה להשכרה. מה עוד צריך שיקרה כדי שתתעוררו?".

עוד ציין עו"ד כהן כי זה נכון שהיו בסגר הזה גם הצלחות, אך הם הגיעו בדם יזע ודמעות והשאירו את העצמאים מעט עם הראש מעל המים, ובין היתר צייןאת הורדת סף גובה הפגיעה במחזור העסקאות של בעלי העסקים, כך שעבור חודשים ספטמבר-אוקטובר יוענק מענק סיוע החל מפגיעה בגובה 25% ולא 40% כפי שנקבע בהתחלה; את אימוץ העיקרון של "אין סגר בלי פיצוי מראש" ומתן מקדמות על חשבון מענק ספטמבר-אוקטובר, בגובה 50% ממענק ההוצאות הקבועות לעסקים הצפויים להיפגע מהסגר; והפטור מתשלום ארנונה כבר מירידה של 25% במחזורי העסקאות לעסקים.

"ועדיין", אמר כהן , "כל הצעדים האלה, משמעותיים ככל שיהיו, אינם מספיקים כדי שהמגזר העסקי בישראל ישרוד".

דורשים מהממשלה ודאות כלכלית

בין הדרישות שהציגו העצמאים בהפגנה היום, היו דרישה למענק מיידי ללא ביורקרטיה וטופסולוגיה במהלך הסגר; ביטול מנגנון החל"ת ומעבר למודל של חל"ת גמיש או חל"ת משלים; מענק למעסיקים שנאלצים לסגור כעת ולשלוח עובדים לחל"ת (ולא רק מענק לשימור עובדים); ימי בידוד על חשבון הממשלה בלבד; הורדת נטל הביורקרטיה והרגולציה והארכת תוקף רישיונות העסק עד יוני 2021; הודעה על הפסקת כל פעולות הגבלת חשבונות בגין החזרת המחאות ודחיית החזרי הלוואות;קביעת מנגנון פיצוי לפי מודל 'צוק איתן' ללא סייגים וללא מקדמי פיצוי והעלאת רף הפיצוי ל-700 אלף שקל לעסקים שהשכירות שלהם עולה על 10% מהמחזור שלהם.

לילך ספיר, ראש מטה המאבק באיגוד המסעדות, אמרה בהפגנה, כי "ככל שעוברים החודשים אנחנו למדים כי את משבר הקורונה יעברו בשלום עצמאים עשירים בלבד. במהלך ששת החודשים האחרונים ממשלת ישראל לא השכילה להתייעץ עם עצמאים כדי להבין מה דרוש להם ולא השכילה לתת את החמצן לפני שהחולה מת. הסגר השני החל עם אפס פיצויים למסעדנים בבנק מי שזכאי לפיצוי הוא מתקבל 120 יום בדיעבד. מסעדנים רבים מפסידים אך אינם זכאים לעזרה בשל קריטריונים שגויים. אומנם האוצר הבין כי הקריטריונים מוטעים אך כרגע מוכן לתקן את הטעות רק מעכשיו ומשאיר את המסעדנים ללא פיצוי על ארבעה החודשים האחרונים. 2000 מסעדות לא שרדו את הסגר הקודם וכ- 3000 מסעדות לא ישרדו את הסגר הנוכחי אלא אם אנשי האוצר ישנו את צורת ההתנהלות ובדחיפות!".

ניר עוז, יו"ר אגון מנהלי בריכות השחייה, מרכזי הספורט והנופש, הוסיף כי "הסגר בעת הזו הוא גזר דין מוות ללמעלה מאלף מרכזי ספורט ושחייה שמוצאים את עצמם מוציאים עובדים לחל"ת בלי תאריך חזרה משוער, ובעצם בערפל אחד גדול, כך לא ניתן לנהל עסקים בישראל.

"אני דורש מממשלת ישראל ודאות כלכלית. לסגור מרכזי ספורט זה לא זבנג וגמרנו, להוריד את האורות וללכת הביתה. אנו דורשים לקבל את הסיוע המלא לפי מודל צוק איתן בלי הפחתות והורדות".

דני אלחרר, יו"ר התנועה לעידוד האופנה בישראל, אמר: "נושא הוודאות כבר לפני חודשים שהמספרים עלו ועלו זה היה באויר שלקראת החגים אם לא יהיה נס יעשו סגר במידה והיו מודעים שיש כוונה רצינית לעשות סגר על חגי תשרי כיצרן לא היינו מייצרים אופנה שמתאימה בעיקר לחג אלא מתכננים אחרת את עונת החורף וההפסדים היו מצטמצמים דרמטית.

"במידה והעסק הקטן שלי נכנס לבידוד לא רק שהארנונה השכירות והמסים ממשיכים, בעל העסק שבעצמו בבידוד צריך לספוג גם את עלות הבידוד של עובדיו.זה עניין שחייב להיפתר ומהר".

תומר מור מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד", ציין כי "הגל השני היה צפוי ולפחות חודש לפני הממשלה דיברה על סגר. המסעדנים שעקב הסגר הראשון נפגעו כלכלית אנושות ועקב כך נסגרו כ-1000 מסעדות. היה נכון וראוי שתוכנית הכלכלית וכספי הפיצויים יכנסו לחשבונות העסקים לפני הסגר.הנה אנו כרגע עוד מעט שבוע בסגר ושוב אין פתרון שהובטח. רמת האמון של המגזר העסקי להבטחות הממשלה מאוד נמוכה וחבל שהגענו לכדי כך. מסעדנים חזקים ביחד קוראת למשרד האוצר להעביר עוד השבוע את כספי הפיצויים ולעזור לבעלי העסקים ולא למשוך אותם עכשיו חודשים קדימה בצפייה ובקשיים!".

יו"ר ארגון מעצבי השיער יאיר קמיר, הוסיף: "החלטתם לסגור תסגרו את כולם כולל הפגנות בבלפור. לסגור את כל המדינה דחוף. כל העסקים שעדיין עובדים ימשיכו להדביר ואנחנו שסגרו אותנו רוצים פיצוי מיידי".

ירון סלע, יו"ר איגוד בעלי העסקים בענף הכושר והספורט, ציין כי "חדרי הכושר הפכו בממשלת ישראל הפכו לספורט הלאומי, לפתוח ולסגור וחוזר חלילה. זה הסגר הרביעי שנחת על הענף, אי ודאות למה שיהיה הלאה. נכנסנו לסגר הראשון למעלה מ- 3,000 מרכזים וסיימנו עם 500 פחות.החשש שלי שהסגר הקרוב שהמספרים אפילו יעלו. ממשלת ישראל צריכה להתעורר ולא להפקיר את תעשיית הכושר לחסדי שמיים. בלי פיצוי הולם ומנגנון שמירה על העובדים. אני קורא לממשלת ישראל להתעשת לפני שכל הענף יקרוס".