עסק ביום | פיצ'ר

"על כל עשר הזמנות היו לפחות שבעה ביטולים, כי מישהו נכנס לבידוד"

מאור לוי היא בעלת חברת תיירות הפנים "אמור קלאב" • "בין מרץ למאי המחזור שלי צנח ב-70%-80%" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

"ענף סוכנויות תיירות הפנים חווה עכשיו משבר משולש. הוא נכנס למשבר הקורונה כשהוא כבר במשבר עמוק בעקבות הכניסה של אתר 'בוקינג' לארץ ובעקבות המגמה של בתי המלון לשווק את עצמם באופן ישיר ללא סוכנים מול אתרי אינטרנט. הקורונה הגבירה והעצימה את הבעיות בענף", אומרת מאור לוי, בעלת חברת תיירות הפנים "אמור קלאב".

לדבריה, "עולם האינטרנט שינה את הצורך בסוכני נסיעות, ועכשיו כל מה שכבר היה קיים התבטל בגלל הקורונה. אני מאמינה שעולם תיירות הפנים בישראל ישנה את פניו לאחר הקורונה. הסוכנים לא מתאוששים מהמעבר להזמנות ישירות, ועכשיו הקורונה תחסל חלק מהם. אני מאמינה שהרבה ייצאו מהמקצוע הזה לאחר הקורונה".

רגע לפני המשבר העסיקה לוי תשעה עובדים בסוכנות והעבודה גאתה. "בינואר ובפברואר השנה, שאלה התקופות שסוכני הנסיעות מחכים להם כל השנה, כי אז נעשות כל ההזמנות לפסח, אנשים הזמינו מלא חבילות. עדיין האמינו שהקורונה לא תגיע לארץ. רק ב-15 במרץ, כשהודיעו על הסגר, חטפנו את המכה".

עם הכניסה לסגר הראשון מצאה את עצמה לוי עם גל של ביטולים, והרבה מאוד כספים שצריך להחזיר ללקוחות. "כל העבודה שלנו בינואר-פברואר ירדה לטמיון. אבל לא רק שלא הרווחנו ונדרשנו להחזיר כספים ללקוחות, אלא החברה הפסידה את כל הבונוסים ששולמו כבר לעובדים על החבילות שהם מכרו. מעבר לכך, לוקח זמן לבטל את כל המלונות שהוזמנו אז הייתי צריכה להעסיק עובדת שכל עבודתה הייתה לטפל בביטולים. לא מספיק שאין רווח אני גם הייתי צריכה לשלם משכורת על טיפול בביטול ההזמנות מול המלונות. את כל שאר העובדים הוצאתי לחל"ת".

לאחר הסגר, ועד סוף חודש יוני החלה להיכנס מעט עבודה לעסק של לוי, וחוסר הוודאות שלט, ואז הגיעו יולי ואוגוסט שהחזירו לעסק קצת חיים. "ממרץ עד סוף יוני היו הזמנות בטפטופים. לא כמות שיכולה להחזיק את החברה. ועל כל עשר הזמנות היו לפחות שבעה ביטולים, כי מישהו נכנס לבידוד יום לפני הנופש או חלה בקורונה, וכל מיני סיפורים של קורונה. על הכול עשינו עבודה כפולה. עשינו בחודש עבודה כמו שיש לנו בארבע שנים מבחינת כמות ההזמנות -והביטולים. היו המון אנשים שהזמינו ויום לפני הנופש או באותו יום נכנסו לבידוד. מעבר לזה, היה כל הזמן חשש שהבריכות ייסגרו ואז אין לאנשים טעם להגיע לבית מלון ולכן אנשים היססו ולא הזמינו. הייתה תקופות חוסר וודאות טוטאלית, אבל אז הגיעה חברת הכנסת שאשא ביטון ומונה פרופ' גמזו לתפקיד הפרוייקטור, והם הודיעו חד משמעית שהבריכות לא יסגרו וזה שינה הכול. מה-26 ליולי ולכל אורך אוגוסט כל עולם תיירות הפנים עבר תפנית. המצב היה מצוין. היו הרבה מאוד הזמנות וזה מאוד צמצם את ההפסדים".

ואז הגיע הסגר השני. "בין מרץ למאי המחזור שלי צנח ב-70%-80%. ביולי אוגוסט היה שגשוג, שעזר לנשום, ועכשיו הכול קפא שוב, ואנחנו שוב בנקודת ההתחלה של משבר הקורונה. כל ההזמנות שנעשו לראש השנה וסוכות בוטלו ושוב יש עובדת אחת שנמצאת בעסק ועוסקת רק בביטולים שנעשו לחופשות של החגים. זו מציאות קשה מאוד".

בניגוד לרבים מחבריה העצמאים, לוי לא מפנה את האצבע המאשימה לעבר המדינה. "אני מאוד מעריכה את העזרה של המדינה. הקורונה זה כוח עליון והמדינה לא אשמה בכך. קיבלנו מענק לחלק מהתקופה, ונמשיך לקבל את המענקים וכל העובדים יצאו לחל"ת אז כל הדברים הללו יחד זו עזרה מאוד גדולה. אני מוקירה תודה לראש הממשלה שעוזר לעצמאים. אני לא שותפה למחאת העצמאים. כבעלת חברת נסיעות קיבלתי מענקים טובים מהמדינה שעוזרים לי לנשום ועוזרים שהעסק לא יקרוס בתקופה הזאת".

למעשה בזכות הסיוע העסק שלך ישרוד?
"אני לא חושבת שבזכות המענקים נתאושש אבל המענקים עזרו לי לצמצם את הנזק. ותמיד יש חשש ממה שיקרה, מהעתיד. גם במצב שגרה יש חשש לכל בעל עסק מפני קריסה, אבל היום החשש הוא ממשי יותר כי אנחנו במצב שאנחנו לא יודעים מתי זה ייגמר".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il