הסגר לא יעבור בכנסת: נתניהו מנסה להעביר תקנות שעת חירום

ועדת החוקה דנה במהלך הלילה בתיקונים לחוק הקורונה הגדול אך לא הצליחה להגיע להסכמות ובמקום זה החלו צעקות בין חברי הקואליציה לאופוזיציה • לכן, נתניהו מנסה לכנס את הממשלה (טלפונית) כדי להעביר תקנות שעת חירום אך נתקל בהתנגדות מחברי כחול לבן

רה"מ בנימין נתניהו / צילום: via Pool , רויטרס
רה"מ בנימין נתניהו / צילום: via Pool , רויטרס

ראש הממשלה נתניהו מנסה לכנס את הממשלה (טלפונית) כדי להעביר תקנות שעת חירום, כך שניתן יהיה להטיל את המגבלות על המשק, אותן המגבלות שהוא אינו מצליח להעביר בחקיקה בכנסת בשעות האחרונות. בכחול לבן אומרים ל"גלובס": "לא מתכוונים לתת לזה יד. הכוונה של נתניהו היא לאשר מצב חירום כדי להגביל את ההפגנות".

נגמר הדיון בוועדת החוקה: יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר נעל את הישיבה ואמר: "הוואקום שנוצר בעקבות אי העברת החוק הוא מסוכן מאוד, חוסר הוודאות שהציבור נקלע אליו לא יתרום דבר וחצי דבר לשיטוח התחלואה הגואה, ומפחיד לחשוב שעלולים לשלם על כך בחיי אדם".

המשמעות היא שהחוק לא יבוא לאישור לקריאה שנייה ושלישית, ולא ניתן יהיה להחמיר את הסגר הקיים במיוחד לא את נושא ההפגנות וההתקהלויות שעמד במוקדם הדיונים בימים האחרונים.

אתמול הצליח שר האוצר ישראל כ"ץ להחריג מתוך תקנות הסגר החדשות, סוגים רבים של עסקים במשק הישראלי. למעשה, ההבדל בין הסגר שהוטל לפני ראש השנה לבין הסגר לקראת יום כיפור, הלך והצטמצם, כך שנושא ההפגנות נשאר כמעט ההבדל היחיד.

שר הבטחון ח"כ בני גנץ אמר היום לחברי הכנסת של כחול לבן: "לא נאפשר הפעלת תקנות לשעת חירום נגד הפגנות ההחלטה על הסגר המחמיר נועדה לבלום את המגיפה ולא לחסום את ההפגנות או התפילות. אנחנו נמשיך לקדם במסגרת הכללים הדמוקרטיים את את החקיקה הכוללת, ונמנע שימוש בתקנות לשעת חירום שממוקדות רק בהפגנות, תפילות או כל סוגיה אחרת". 

בתוך כך מפגיני הדגלים השחורים נעים במחאות ברחבי הארץ בשעות הבוקר של יום שישי. לדבריהם: "לא צריך להיות אפידימיולוג כדי להבין שהצרה בישראל היא לא המגיפה אלא הניהול הכושל של בנימין נתניהו. המחדלים העצומים שלו עולים למשק הישראלי 35 מיליארד ש"ח. המחאה נגדו תימשך כי אזרחי המדינה לא יוותרו לעולם על הרצון לחיים טובים".

יצויין שלפני כעשרה ימים הודיעו בתנועת הדגלים השחורים שהם משעים ההשתתפות במחאת בבלפור בלבד, אך ממשיכים להפגין בגשרים ובדרכים, באמצעים אחרים, וזאת בשל הסגר הכללי ועליית שיעור התחלואה.

זוהר: "מלחמת יום כיפור השנייה בפתח"; לפיד: ""כל מה שמעניין את ראש הממשלה זה כן הפגנות, לא הפגנות"

בעקבות ההתפתחויות הללו, שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין החליט להביא לאישור הממשלה תקנות לשעת חירום שיהיה בכוחן להגביל התקהלות עד לחקיקת החוק בכנסת שבוע הבא. זאת בהסתמך על חוות דעת רפואית הקובעת כי חלה סכנה בהתקהלות ועקב העובדה כי מלאכת החקיקה לא תסתיים היום.

אדלשטיין: "מול עיניי נמצאת לפני הכל בריאות הציבור. לא אאפשר סיכון חיי אדם בהתקהלויות בכלל ולא בהפגנות ולא בבתי הכנסת".

יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

תגובות רבות מימין ומשמאל הגיעו בעקבות המאורעות:  יו"ר הקואליציה מיקי זוהר אמר "‏לאור התנהלות האופוזיציה שמאפשרת הפגנות, מלחמת יום כיפור השנייה בפתח. התפשטות הנגיף תהיה חסרת תקדים". מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר ש"כל מה שמעניין את ראש הממשלה זה כן הפגנות, לא הפגנות. יש פה חיים של אנשים! אני יושב פה בפנים בחדר הוועדה נאבקים על זה שילדים עם צרכים מיוחדים, יהיו להם הסעות כדי שהם יוכלו להגיע לבית של ההורים ולהוסטלים שלהם, ושעסקים יפתחו ושאנשים לא יפשטו את הרגל, ושתהיה פרנסה לאנשים. אבל הממשלה המטורללת הזו וראש הממשלה בראשה, כל מה שמעניין אותם זה כן הפגנות, לא הפגנות. יש פה חיים של אנשים!". 

מהליכוד נמסר: " החוק ממילא לא יכל לעבור היום בכנסת עם 4000 הסתייגויות של האופוזיציה שמתנהלת בחוסר אחריות בשעת חירום לאומית. זה קורה בשל האובססיביה של האופוזיציה לאפשר את פסטיבל ה"הפגנות".

"כיוון שלא ניתן להשלים את חקיקת החוק עד יום שלישי, הליכוד הציע תקנות לשעת חירום לימים ספורים כדי למנוע הפגנות המוניות שיגרמו לציבור לא לכבד את הסגר ובכך לסכן חיי אדם רבים.

"בשעת חירום לאומית זו אין מקום לפוליטיקה קטנה. אף שההפגנות רק מסייעות לליכוד מבחינה פוליטית, הן מסכנות את בריאות הציבור ולכן יש להפסיק אותן.

אנו קוראים לכחול לבן וליועמ"ש לגלות אחריות ולאשר מייד את תקנות החירום כדי להציל את חייהם של ישראלים רבים".

דיונים מליל אמש עד הצהריים שלא הובילו לשום מקום

ועדת החוקה דנה במהלך הלילה בתיקונים לחוק הקורונה הגדול במטרה להביא את החוק המאפשר את החרפת ההגבלות בסגר לאישור מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. הסגר היה צפוי להיכנס לתוקף בתוך שעות ספורות אך נראה שהדבר לא ייצא לפועל. 

במקביל, במהלך הלילה עבדו במשרד האוצר על תיקון התקנות הנוגעות לפתיחת העסקים והחרגת חלקים במשק מהסגר. בין היתר הוחלט על הגבלת עובדי התעשייה הביטחונית למתכונת של 60% ולהגביל את העובדים במגזר הציבורי למתכונת של מצב חירום. בנוסף יותר לעובד להיכנס למקום עבודתו לצורך תחזוקה שוטפת או לצורך מתן שירות חיוני ללקוח. כמו כן מפעלים שיוגדרו חיוניים יוכלו להמשיך לעבוד במתכונת התו הסגול.

עוד יותר לקיים את שוק ארבעת המינים תחת הכותרת "מכירת מוצרים לחגי תשרי". יורשו לעבוד פקחי שמורות הטבע, שירותי בריאות, אופטיקה ופארמה, רשויות ניקוז והרשות לניירות ערך וכל נותן שירות פיננסי. כמו כן הוצע לאפשר לבתי עסק לממכר מזון להישאר פתוחים במתכונת משלוחים. בתי עסק שיישארו פתוחים מכוח החוק יחוייבו לעול במתכונת התו הסגול. כל אותן החרגות אושרו הבוקר בממשלה והובאו לועדת החוקה. 

ישראל כ"ץ אמר על אישור התקנות בממשלה: "מברך על כך שקבינט הקורנה אישר את הנוסח החדש של תקנות הקורונה שהגשתי .השינוי בין הנוסח החדש לכוונה המקורית יאפשר לעשרות אלפי מפעלים ועסקים נוספים להמשיך ולפעול גם בתקופת הסגר ועד ליציאה מהמשבר הבריאותי . הסגר החונק עליו הוחלט בישיבת הממשלה שלשום, נגדו הצבעתי, היה עלול להביא לפגיעה חסרת תקנה בעסקים רבים, ולכן פעלתי אתמול להביא לשינוי הנדרש".

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
 ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

"אי אפשר לאשר הצעת חוק המפנה לתקנות שאינן קיימות"

מאחר שהתקנות לא הובאו לאישור הוועדה בזמן, התעוררה הלילה סערה בדיון ועדת החוקה לתיקוני חוק הקורונה הגדול. חברי האופוזיציה דרשו להפסיק את הדיון עד שלא יובאו התקנות להגבלת מקומות העבודה אולם יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר הכריע כי הקראת סעיפי החוק תימשך "מתוך תקווה שהתקנות יגיעו במהלכה, בהסתכלות הכוללת ומתוך הנחה שלא הוטעינו בוועדה".

הסערה פרצה במהלך הדיון שנמשך גם כעת ברציפות משעות הערב אתמול, לאחר שעו"ד אפרת פרוקצ'יה, סגנית יועמ"ש משרד האוצר אמרה כי "התקנות להגבלת מקומות עבודה לא יובאו להצבעה בוועדת החוקה בשל החריג של מצב החירום- כאשר יש דחיפות מיחדת מתאפשר לממשלה לאשר תקנות שייכנסו לתוקף מידי".

לדבריה, "יש עליה דרמטית בנדבקים וכלכלית עדיף שהסגר יהיה כמה שניתן בחופשה מהעבודה החל משישי, כדי לנצל כמה שיותר את התקופה שאנשים בכל מקרה לא מגיעים לעבודה. אם כבר מגיעים לסגר כל יום חשוב. שינינו את ההגבלה על התפוסה במקומות עבודה מ-30% ל-0% אך כל החריגים נותרו. ברירת המחדל היא שעובדים לא יוכלו להגיע לעבודה. במרץ-אפריל המשק יכול היה להגיע לעבודה בתפוסה של 30% עם חריגים שפורטו במגזרים שחשבנו שיש חשיבות למשק שיהיו פתוחים: מזון, חקלאות, תאגידי מים וחשמל ועוד. החריגים נבנו כך שהם מצמצמים למינימום את ההדבקה".

יועמ"ש הוועדה ד"ר עו"ד גור בליי אמר לה כי "אי אפשר לאשר את הצעת החוק המפנה לתקנות שאינן קיימות. החוק אומר שאפשר לאשר מצב חירום מיוחד כשאחד פרמטרים הוא תקנות מגבלות עבודה כך שכל עוד לא אושר הנוסח המעודכן והמשק פתוח זה לא עומד ברף המצדיק סגר טוטאלי והכרזה על מצב מיוחד. על הוועדה לקבל את התקנות כדי להתרשם האם הן מצדיקות מצב מיוחד. לא ברור מה הנסיבות המיוחדות המצדיקות שימוש בחריג הדחיפות שעליו דיברנו בחוק המסגרת כמשהו בלתי צפוי".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) יצא גם הוא נגד התמהמהות הממשלה ואמר "זה הסבר מאולץ של הממשלה, כאשר כל היום ידענו שהתקנות לא יגיעו וב-4 לפנות בוקר אתם מודיעים שאתם משתמשים בסעיף החריג. עד שנסיים עם החוק כבר ייכנס הסגר. אתם לא רוצים להביא את התקנות לוועדת החוקה, מה גם שיודעים שיש חילוקי דעות בקואליציה בעניין. כל הכוונה היא למנוע את ההפגנות. לא נסכים שיוצג משהו שלא אושר בממשלה. אני מבקש חוו"ד של יועמ"ש הוועדה על אישור חוק בלא שהתקנות המלאות לפנינו".

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הגיע הבוקר לוועדת חוקה כדי לבקש מחברי האופוזיציה להתגייס כדי להעביר את החוק בזמן. זוהר אמר: "אני קורא לחברי האופוזיציה לגלות אחריות נוכח המגיפה. אתמול קברנו יותר מ-60 בני אדם".

בתגובה, חברי האופוזיציה קראו כנגדו: "אנחנו אשמים באימפוטנציה שלכם? לא נעזור לכם לעשות שטויות". ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו אף התלונן על זוהר ומידת האחריות שלו ואמר: "יו"ר קואליציה של 72 ח"כים. יוחזר דוד ביטן לאלתר". ח"כ קרעי מהליכוד השיב לדבריו של אבידר ואמר: "תתבייש לך, קח אחריות. אני מאחל לכם שתימחקו מהמפה הפוליטית בבחירות הקרובות. אתם אנרכיסטים".