אלשטיין איבד את אידיבי: ביהמ"ש מינה נאמן לחברה

ביהמ"ש הוציא הבוקר צו לפתיחת הליכים כנגד חברת אי.די.בי וכן צו לפירוקה, ובמקביל מינה את עו"ד אופיר נאור כנאמן לחברה • בכך יורדת לטמיון השקעת עתק של 3 מיליארד שקל שהשקיע אלשטיין בחברה

אדוארדו אלשטיין   / צילום: כפיר זיו
אדוארדו אלשטיין / צילום: כפיר זיו

ביהמ"ש המחוזי בת"א הוציא הבוקר (ו') צו לפתיחת הליכים כנגד חברת אי.די.בי פיתוח וכן צו לפירוקה, לאחר שנקבע כי החברה היא חדלת פירעון. במקביל, מינה השופט חגי ברנר את עו"ד אופיר נאור כנאמן לחברה, שנשלטה עד כה בידי אדוארדו אלשטיין.

בנוסף, השופט נענה לבקשת נאמני אגרות החוב המובטחות מסדרות י"ד ו-ט"ו, להחליט למנות כונסי נכסים זמניים ל-70 אחוז ממניות דסק"ש ול-5 אחוז ממניות כלל ביטוח, משועבדות לטובתם, בהתאמה.

לתפקיד הכונסים של 70% ממניות דסק"ש מונו עורכי הדין אלון בנימיני ורענן קליר, באי כוחו של נאמן אג"ח י"ד. לתפקיד הכונס של 5% ממניות כלל ביטוח מונה עו"ד עדי פיגל, בא כוחו של נאמן אג"ח ט"ו.

בכך יורדת לטמיון השקעת עתק של 3 מיליארד שקל שהשקיע אלשטיין בחברה. עם זאת, אלשטיין עשוי לנסות ולרכוש מחדש את השליטה בדסקש, אם יתקיים בעתיד מכרז על מניות השליטה בה.

אלשטיין הפך לבעל השליטה באי.די.בי פיתוח במאי 2014, כאשר רכש את השליטה בה יחד עם שותפו לשעבר מוטי בן משה, במסגרת הסדר החוב של החברה האם לשעבר, אי.די.בי אחזקות,שנשלטה בידי נולי דנקנר. עם זאת, מתחילת הדרך נתגלעו חיכוכים בין אלשטיין לבן משה, ובהמשך רכש אלשטיין את חלקו של בן משה והפך לבעלים יחיד של החברה. בן משה עצמו יצא מההרפתקה בהפסד של של כ-530 מיליון שקל, אולם אצל אלשטיין מדובר כאמור בסכום גבוה בהרבה של כ-3 מיליארד שקל שהוזרמו לאורך השנים לאי.די.בי לצורך פירעון חובותיה למחזיקי האג"ח.

אלא שלמרות הכספים הגדולים, נותרה אי.די.בי עם חוב עתק של כ-2.04 מיליארד שקל למחזיקי אגרות החוב שלה מסדרות ט', י"ד ו-ט"ו, כשבמקביל צנח שווי נכסיה. מצבה זה יצר לאי.די.בי גירעון של כ-1 מיליארד שקל בהון העצמי והיא נדרשה להזרמות ההון השוטפות של אלשטיין כדי להמשיך ולהתקיים.

באוגוסט אשתקד התחייב אלשטיין להזרים לאי.די.בי סכום של 210 מיליון שקל בשלושה תשלומים שווים ב-2 ספטמבר 2019, ב-2 בספטמבר 2020 וב-2 בספטמבר 2021. עם זאת, את התשלום שהיה קבוע לתחילת החודש הנוכחי החליט אלשטיין שלא להעביר ובמקום זאת דרש מבעלי האג"ח להזרים למתווה של הסדר חוב, אותו הציע להם.

מחזיקי האג"ח דחו את הצעותיו של אלשטיין ברוב גדול, ובחרו לפנות לביהמ"ש בבקשה למנות לאי.די.בי נאמן, לאחר שהחברה הפכה לחדלת פירעון ללא המזומנים שהתחייב אלשטיין להעביר לה.

כעת יידרש הנאמן לפעול למציאת רוכשים לנכסים הלא משועבדים של אי.די.בי, ובראשם 12% ממניות דסק"ש, 100% ממניות ישראייר, 25.8% ממניות חברת הנדל"ן IDBG, וכן ההחזקה בשותפות חיפושי הגז והנפט מודיעין.

שני הנכסים המרכזיים האחרים של אי.די.בי, 70% ממניות דסק"ש המשועבדות למחזיקי אג"ח י"ד ו-5% ממניות כלל ביטוח משועבדות למחזיקי אג"ח ט"ו, יועברו כאמור לידיו של כונס נכסים.

יש לציין כי במסגרת הדיון שנערך אתמול בביהמ"ש, הסכימו הצדדים השונים כי סכום של 77 מיליון שקל, המשועבד גם כן לטובתם של מחזיקי אג"ח ט"ו, ישולם להם ב-30 בספטמבר על-פי לוח הסילוקין המקורי של האג"ח.