ועדת החוקה אישרה את החוק הקורונה לקריאות שנייה ושלישית

השלב הבא הוא אישר החוק במליאת הכנסת, שם צפוי להתקיים הדיו בחוק אל תוך הלילה • ח"כ שקד: "ממשלת ניסנקורן-נתניהו קושרת בין הגבלת ההפגנות לסגר כללי וכך למעשה דוחפת עשרות אלפים לאבטלה ללא צורך"

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: לומי ברנטל
ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) / צילום: לומי ברנטל

חוק הסמכויות (הקורונה) אושר בוועדת חוקה ויעבור לקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת. הדיון בחוק צפוי להתקיים היום ולהימשך אל תוך הלילה. למרות העיכובים הבוקר בדיונים על החוק, שיאפשר הטלת מגבלות על הפגנות במקרה של סגר כללי, בוועדת חוקה מבהירים: אם החוק יעבור במליאה היום הוא ייכנס לתוקף כבר בחצות.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר הודיע בבוקר על נעילת הדיון בוועדה, עוד לפני תחילת הדיון, בשל הסתייגויות שהגישו הליכוד בנוגע לביטול הפגנות גם במקרה של סגר חלקי.

ויכוח ניצת בוועדת הכנסת על הצעתה של ח"כ שקד, לפיה ניתן יהיה להגביל הפגנות ללא קשר להכרזה על סגר מלא או חלקי. לאחר שחברי הליכוד משכו את הסתייגויותיהם, נותרה זו של שקד ובקואליציה ביקשו להגדיר אותה נושא חדש כדי למנוע הצבעה עליה במליאה מאוחר יותר. ח"כ שקד נימקה "זה פשע. החלטתם על סדר מלא כדי להגביל הפגנות. אם אין התקהלויות צריך שיהיה מתווה גם להגבלת הפגנות. ההחלטה של היועמ"ש שערורייתית.

"בגלל שאתם לא הסכמתם להגביל הפגנות הלכנו לסגר מלא, ואנשים איבדו את פרנסתם. תעשו את הדבר ההגיוני - אל תאסרו הפגנות תגבילו אותם במקום להוביל אנשים לחרפת רעב".

ח"כ סמוטריץ פנה ליו"ר הוועדה גינזבורג שביקש להחריג את הצעתה של שקד, ואמר לו "אתה משתיק דיון ואתה מנסה למנוע את העלאת ההסתייגות למליאה ועושה תרגיל באמצעות השימוש בנושא חדש. אתה יכול לדבר עד מחר על דמוקרטיה והפגנות, ואתה מרסק את זכותם של חברי הכנסת להצביע על ההסתייגות הזו".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בוועדה כי "כל השיח על הפגנות ותפילות הוא מסך עשן. הוא נועד להסתיר את המחדל של נתניהו ושל הממשלה כולה בניהול משבר הקורונה. מדינת ישראל נמצאת בסגר בגלל הכשלון המוחלט שלהם. בלי תוכנית פעולה. בלי אסטרטגיית יציאה. בלי מעטפת מקצועית שתמנע את הפגיעה בכלכלה ובאנשים".

4,500 הסתייגויות

הדיון בוועדת חוקה, כאשר יתחיל, צפוי להיות ממושך מאחר שסך הכול הגישו חברי האופוזיציה כ-4,500 הסתייגויות ורק לאחר מכן יועבר החוק לאישור בקריאות שנייה ושלישית במליאה.

בכיר בקואליציה אמר הבוקר ל"גלובס" כי להערכתו למרות העיכובים, הבוקר החוק יעלה להצבעה במליאה עוד היום. ככל הנראה הקואליציה צפויה להפעיל את סעיף 98' במליאה שמגביל את שעות הדיון וכך לאפשר עמידה בלוח הזמנים.

בינתיים מחוץ לכנסת מתאספים המפגינים שהפעם באים למחות על הכוונה להגביל את זכותם להמשיך ולהפגין בריכוזים גדולים גם בסגר כללי. עשרות רכבים של פעילי התנועה לאיכות השלטון יצאו לכיוון הכנסת ומהתנועה נמסר כי "מדובר בחוק מסוכן שעלול לרוקן מתוכן את חופש המחאה - זכות יסוד בסיסית ביותר במדינה דמוקרטית. זו פגיעה חמורה, קשה ולא מידתית בחופש הביטוי. דווקא בתקופה כזו שבה הציבור מבקש למחות נגד ההתנהלות הכושלת של הממשלה בניהול המשבר, יש חובה לאפשר לו לעשות זאת מבלי להסתכן בדו"חות וקנסות, כפי שמצופה משלטון דמוקרטי".

ארגוני המחאה "אין מצב", "קריים מיניסטר", "קומי ישראל", "החזית הוורודה", "התעוררנו", "בעלבתים" ו"הלם תרבות" עולים משעות הבוקר בשיירת רכבים לכנסת כדי למחות נגד החוק, ופנו שוב לחברי כחול לבן לבלום את חקיקתו. 

חברת הוועדה איילת שקד אמרה הבוקר כי "ממשלת ניסנקורן-נתניהו קושרת בין הגבלת ההפגנות לסגר כללי וכך למעשה דוחפת עשרות אלפים לאבטלה ללא צורך. ניסנקורן לא מוכן להגביל הפגנות בלי סגר מלא. נתניהו לא מוכן לא להגביל הפגנות. ‏המסקנה שלהם: סוגרים הכל כדי שלא יהיו הפגנות. ‏צריך לנתק את הקשר הזה. זו ההסתייגות שלנו - להציל את הכלכלה".