לא מודל להצלחה: שיינין סוגר קרנות נאמנות ולקוחות ההוסטינג עוזבים

מודלים שוקי הון שבניהול הכלכלן ד"ר יעקב שיינין תנהל לאחר הפירוק הצפוי קרנות נאמנות בהיקף של 54 מיליון שקל בלבד

ד"ר יעקב שיינין / צילום: איל יצהר, גלובס
ד"ר יעקב שיינין / צילום: איל יצהר, גלובס

פעילות ניהול קרנות הנאמנות של בית ההשקעות מודלים שוקי הון שבניהול ובבעלות הכלכלן ד"ר יעקב שיינין ממשיכה להצטמק, כשהיא מאבדת את הגופים שקיבלו ממנה שירותי הוסטינג לקרנות, שעוברים לידי סיגמא. על רקע זה מעריכים גורמים בשוק כי לא מן הנמנע שמודלים עלול להגיע בעתיד הלא רחוק למצב של סגירת מנהל קרנות הנאמנות.

בית ההשקעות מודלים דיווח לפני חופשת החג כי הוא סוגר ארבע מתוך שבע קרנות הנאמנות שהוא מנהל תחת מודלים שוקי הון, וזאת מתוך תפיסה שקלושים סיכויי הקרנות להצליח בשנה הבאה. הקרנות שייסגרו בסוף אוקטובר הקרוב הן מודלים אג"ח ארה"ב, מודלים אג"ח חברות ללא מניות, מודלים אג"ח מדינה ומודלים מניות כללי ממוקדת לארג' קאפ.

בית ההשקעות מנהל קרנות נאמנות שבבעלותו, שהיקף הנכסים בהן כיום הוא כ-90 מיליון שקל בלבד. מדובר בגוף המנ הל הכי קטן בשוק המקומי. בארבע הקרנות שיפורקו בקרוב מנוהלים כיום נכסים בהיקף של כ-36 מיליון שקל, כך שעם פירוקן ינהל מודלים רק 54 מיליון שקל בשלוש קרנות נאמנות.

לצד הקרנות שבניהול מודלים, בית ההשקעות גם מספק שירותי הוסטינג לקרנות הנאמנות של יצירה ושל אושן, שחברו לאחרונה יחדיו, ומספקים למודלים עוגן חשוב להמשך פעילות ניהול קרנות הנאמנות. סך נכסי קרנות הנאמנות של יצירה ואושן עומד על כ-418 מיליון שקל. 

גם בזווית זו, כאמור, יש למודלים קשיים ניכרים, כשמנהלי ההשקעות בקרנות אושן ויצירה עוזבים את שיינין. הללו דיווחו כי כתוצאה מ"שיקולים מסחריים" הם נפרדים ממודלים ועוברים לסיגמא. לאושן 6 קרנות, כמו גם ליצירה. לצדן עוזב את שירותי ההוסטינג במודלים גם בית ההשקעות הקטן "דרך אינבסט", שלו יש קרן נאמנות אחת קטנה שנוהלה עד כה אצל מודלים. נזכיר כי לאחרונה דיווחנו כי יצירה נרשם למסחר מעבר לדלפק בוול סטריט, וזאת שלא למטרות גיוס הון אלא כדי לאפשר את המיזוג בינו לבין אושן.

צניחה של 94% בנכסים בפחות משנתיים

מודלים שוקי הון הוקם ב-1995 על ידי בעל השליטה ד"ר שיינין, כעשור לאחר שהקים את חברת הייעוץ הכלכלי מודלים כלכליים. שיינין מכהן כיו"ר בית ההשקעות וכמנכ"ל מודלים קרנות נאמנות. בעבר שימש שיינין כסגן יו"ר הוועדה המייעצת לבנק ישראל ועמד בראש הוועדה להכנת תוכנית לאומית רב-שנתית לבטיחות בדרכים (ועדת שיינין).

מודלים לא הייתה חלק מהגרעין המוביל של שוק קרנות הנאמנות שאליו נכנסה ב-1997, אך הנפילה בפעילותה בשנתיים האחרונות יוצאת דופן גם בהתחשב בנקודת הפתיחה הלא גבוהה שממנה החלה. 

בסוף 2019 קרנות מודלים ניהלו נכסים בשווי 229 מיליון שקל - צניחה אדירה של כ-85% ביחס לשווי נכסים של כ-1.55 מיליארד שקל בסוף 2018 (שהייתה למעשה תקופת שיא עבור קרנות מודלים), שנבעה מתוצאות חלשות שהציגו הקרנות ביחס לשוק, מה שהוביל לנטישת לקוחות. נכון להיום, תוך קצת פחות משנתיים מאז השיא וטרם סגירתן המתוכננת, איבדו קרנות מודלים כ-94% מנכסיהן לעומת השיא ב-2018.

כלל שוק קרנות הנאמנות בישראל עומד היום על היקף שקלי של כ-306 מיליארד שקל, שמהם כ-181 מיליארד שקל בקרנות נאמנות מנוהלות (שאינן קרנות מחקות וקרנות סל). מבחינת מספר קרנות, השוק מורכב מ-2,094 קרנות נאמנות שמהן 1,139 קרנות מנוהלות. מכאן שמודלים מנהלת קרנות המהוות כיום כ-0.03% בלבד מהשוק במונחי נכסים, וכ-0.3% מהשוק במספר קרנות.