מומחים ממליצים למל"ל: מסעדות ייפתחו רק כשיהיו פחות מ-100 נדבקים ביום

צוות המומחים של פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, המייעץ למל"ל, הציג היום לממשלה אסטרטגיית יציאה, שכוללת שישה שלבים ומאותת שהחזרה לשגרה תהיה ארוכה • ההקלות לא יחלו לפני שמספר המאובחנים היומי יפחת מ-2,000 ליום, ומערכת החינוך בכיתות ה' ומעלה תושבת לחודשיים נוספים

אדם עם מסכה הולך ליד קניוני עזריאלי בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס
אדם עם מסכה הולך ליד קניוני עזריאלי בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס

בזמן שהסגר הנוכחי עשוי להימשך עוד שבועות, הממשלה נדרשת לדון באסטרטגיות יציאה שימנעו את כניסתה של ישראל לסגר שלישי. וזאת לאחר שהסגר הראשון ממנו יצאה ישראל כמנצחת, הסתיים בכישלון נחרץ. לאחר ימים ושבועות ארוכים של דיונים על 'אסטרטגיית יציאה', החליטה הממשלה להחזיר את המשק ואת הציבור כמעט בבת אחת אל השגרה, לרבות החזרת ענף האירועים שהוביל בהמשך ליצירתן של שרשראות הדבקה משמעותיות.

אחת מאסטרטגיות היציאה הונחה היום על שולחן הממשלה - תוכנית שחיבר צוות המומחים של פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, המייעץ למל"ל. החזרה לשגרה תחת מתווה וקסמן תהיה מדורגת, ותיעשה בשישה שלבים שיוגדרו מראש ולהם יוצמדו יעדים כמותיים, שעד כה נעדרו מדיוני הממשלה בנושא הקורונה.

בשורה התחתונה - החזרה לשגרה רחוקה; ההקלות לא יחלו לפני שמספר המאובחנים היומי יפחת מ-2,000 ליום, ומערכת החינוך בכיתות ה' ומעלה תושבת לחודשיים נוספים.

שישה צעדים לפתיחת המשק

לפי ששת צעדי המתווה, כאשר תפחת התלואה לכדי 2,000 מאומתים חדשים ליום, ייפתחו ענפי תעשייה ומשרדים ללא קהל, ומסגרות החינוך לגילאים צעירים - עד כיתה ב'. לאחר מכן, כאשר תפחת התחלואה לכדי 1,000 מאומתים ביום, והירידה תהיה בקצב של 20% לשבוע, ייפתחו חנויות חנויות רחוב ושווקים. הצעד הרביעי, המוגדר כ'שליטה במגפה', יסמן את ההגעה לסף של 400 נדבקים ביום וירידה של 20% בשבוע, כסף לפתיחת קניונים, החזרת כיתות ג'-ד' ללימודים, פתיחת עסקים ומשרדים לקבלת קהל, והרחבת מפגשים משפחתיים וחברתיים. שלב זה יצא לפועל כשהוא מותנה בתפקוד יעיל של מערך קטיעת שרשראות ההדבקה, שכידוע, בשלב זה רחוק מלפעול בצורה מיטבית.

מסעדות וענפי תיירות ייפתחו רק בצעד החמישי, כאשר מדד החולים המאומתים ירד לכדי 100 חולים ביום, וירידה של 20% בקצב הגדילה בשבוע. הצעד האחרון, השישי והרחוק מכדי יישום - הינו פתיחת ענף האירועים והמופעים, עם ירידה לרמות תחלואה של 100 מאומתים חדשים ביום במשך שלושה שבועות רצופים.

העיקרון המנחה, לפי המסמך של וקסמן, הינו הקלות מדורגות לפי שיקולי תועלת למשק ולחברה, מול הסיכון להגברת ההדבקה. בין הצעדים השונים, ימדד פרק זמן של שבועיים לפחות, "בכדי לאפשר תיקון". כך או כך, צעדים שונים לא יבוצעו לפני ה-12 באוקטובר, כאשר עד אז תמוקד תשומת הלב בבלימה, טיפול במוקדי תחלואה, בידוד האזורים בהם הקורונה מפושטת וצמצום המגעים בתוכם.

"הדרך לחיות עם המגפה לאורך זמן, תוך הבטחת רציפות תפקוד תקין של המשק והחברה, היא להוריד את התחלואה לרמה של עשרות ביום", מסביר וקסמן. "הסרה מוקדמת מדי ולא שיטתית של המגבלות, תביא לאבדן שליטה מחודש במגפה ולצורך לשוב ולהטיל מגבלות ריחוק חברתי חריפות זמן לא רב לאחר מכן".

וקסמן מבהיר שבניגוד לצעדים אותם ביצעה הממשלה בתום הסגר הראשון, אי אפשר 'להנדס' את התוכנית, ויש לקבלה כפי שהיא. "הצלחת המתווה תלויה באימוצו על כל שלביו, בהיערכות מפורטת של כל משרדי הממשלה למימושו, ובגיוס הציבור לשיתוף פעולה. התפיסה לפיה ניתן לנהל את המגפה עם אלפי נדבקים חדשים ביום, ולחכות שביה"ח יתריעו על עומס - שגויה. היא הביאה אותנו למשבר הנוכחי".

בתוך כמה זמן נוכל לחשוב באופן אופרטיבי על יישום התוכנית וריכוך הסגר?
"אם הסגר יעבוד (כלומר, אם אנשים ישתפו פעולה) אז צפויה בלימה השבוע במאומתים, ירידה מובהקת שבוע לאחר מכן, ואז ירידה ל-2000 כ-3 שבועות לאחר מכן. אם הייתה 'השתוללות' ביום כיפור, זה יאריך. אעיר כי החולים במצב קשה ימשיכו להצטבר בבתי החולים בתקופה הקרובה ובכל מקרה עד לאחר סוכות, רק אז תהיה שם התייצבות. המראות יהיו לא קלים".