ג'מבו נגד ג'מבו: הדיווח של פוקס גרר התערבות של רשות ני"ע

על פי הבהרה שפרסמה קבוצת האופנה, ההסכם עם ג'מבו היוונית תלוי בכך שפוקס תוכל להשתמש בסימן המסחרי של המותג, אבל עשויה להיות לה מחלוקת על כך עם מתחרה בעלת שם דומה • מבדיקת "גלובס" עולה כי ישנן לפחות עוד שתי מתחרות תחת השם ג'מבו

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס  / צילום: דימה טליאנסקי
הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס / צילום: דימה טליאנסקי

האם הסכם הזיכיון של פוקס עם ג'מבו היוונית נמצא בסכנה? קבוצת האופנה הציבורית, שנמצאת בשליטת הראל ויזל, פרסמה בסוף השבוע האחרון בשעת לילה מאוחרת הבהרה בנוגע להסכם הזיכיון שחתמה עם ענקית המוצרים המוזלים מיוון.

ההבהרה, שנמסרה בעקבות התערבותה של רשות ניירות ערך, מגלה כי ההסכם עם ג'מבו תלוי בכך שפוקס תוכל להשתמש בסימן המסחרי של המותג, וכי עשויה להיות לה מחלוקת על כך עם מתחרה קיימת בעלת שם דומה. במקביל, נגד הקבוצה הוגשו שתי בקשות לתביעה ייצוגית בגין עיכוב הדיווח על קבלת הזיכיון.

רשות ני"ע פנתה לפוקס במטרה לברר את הפער בין מועד חתימת ההסכם שלה עם ג'מבו (בחודש יולי) לבין הדיווח עליו לבורסות בתל אביב וביוון (בספטמבר). ברקע, העיתוי של הפרסום - זמן קצר לאחר השלמת ההנפקה של המתחרה מקס סטוק, שנמצאת בשליטת קרן אייפקס, בבורסת ת"א לפי שווי גבוה מהצפוי, של 1.7 מיליארד שקל.

ברשות ביקשו לבחון מה הייתה הסיבה לעיכוב הדיווח, וחייבו את פוקס לספק למשקיעים מידע שנעדר מהדיווח הראשון, המבהיר כי השימוש בסימן המסחרי של ג'מבו בישראל הוא תנאי מתלה להשלמת העסקה. ההבהרה שפרסמה פוקס מגלה כי ג'מבו הגישה בקשה לרישום סימן המסחר שלה, שפתוחה להתנגדות עד ל-30 בספטמבר. נוסף על כך, היא מציינת כי לאחר הגשת הבקשה שלה, הגישה חברה אחרת בקשה לסימני מסחר שכוללים את השם ג'מבו. מי שהגישה את הבקשה היא חברה אחרת המתמחה במוצרים מוזלים, תחת השם ג'מבו סטוק, ומפעילה בישראל עשר חנויות.

ואולם, מתברר כי ג'מבו היוונית וגמ'בו סטוק הן לא היחידות. מבדיקת "גלובס" עולה כי נוסף על שתי אלה, פועלות שחקניות נוספות תחת השם ג'מבו: רשת ג'מבו דיזיין, הפועלת במגזר הערבי כקמעונאית סטוק מוזלת, וחנות נוספת תחת השם ג'מבו ג'ק בקניון אור יהודה. ככל הידוע, אף אחת מהן לא רשמה את השם ג'מבו כסימן המסחר שלה.

מקס סטוק: "לא צפויה השפעה מהותית"

נוסף על סוגיית עיכוב הדיווח, היו בשוק מי שמתחו ביקורת הסמיכות של הדיווח להנפקה המוצלחת של המתחרה המקומית מקס סטוק, שנמצאת בשליטת קרן אייפקס, שאותה מובילה בישראל זהבית כהן. ההנפקה בוצעה לפי שווי גבוה מאוד, המשקף אופטימיות רבה מצד המשקיעים בבורסה לגבי עתיד החברה.

לא מן הנמנע כי לו היה נודע על התחרות הנרקמת למקס סטוק לפני ההנפקה, זה היה משפיע על התמחור שלה - וקרוב לוודאי שלא לחיוב. אגב, במקס סטוק הצהירו לאחר הפרסומים בעניין כי לא היה לחברה כל ידע מוקדם בנושא, וכי "לא צפויה להיות לאמור השפעה מהותית על פעילות החברה".

ויש מי שלא חיכו להבהרה: כך, הוגשו שתי בקשות לאישור תובענה כייצוגית נגד פוקס בטענות הקשורות למועד הדיווח של החברה על העסקה. לטענת המבקשים בשתי הבקשות, היה על החברה לדווח על ההתקשרות בעסקה לכל המאוחר עם חתימתה, ומועד הדיווח גרם נזק לכל מי שמכר מניות של החברה בין מועד חתימת העסקה לבין מועד הדיווח עליה, וזאת לאור עליית שער המניה לאחר הדיווח על העסקה.

פוקס מציינת בדיווח שלה כי החברה לומדת את הבקשות באמצעות יועציה המשפטיים, וכי ״לעמדת החברה ויועציה, עיכוב הדיווח ומועד הדיווח תאמו את הוראות הדין״.

מוקדם יותר החודש דיווחנו כי פוקס חתמה על הסכם להפעלת מותג הכלבו היווני המוזל ג'מבו בישראל. פוקס עדכנה כי במסגרת ההסכם, היא צפויה לפתוח חנות ראשונה של המותג בישראל לא יאוחר מ-2021, וכי עלות ההשקעה מוערכת ב-15-18 מיליון שקל לכל חנות. מדובר בהשקעה חריגה במונחים קמעונאיים, וזאת בין השאר, משום שמדובר בחנויות ענק, שישתרעו על שטח של 9,000-10,000 מ"ר. 

פוקס חתמה על ההסכם עם ג’מבו ביולי, אבל דיווחה רק בספטמבר

24 ביולי - פוקס חותמת על ההסכם עם ג’מבו היוונית
14 בספטמבר - ההנפקה של מקס סטוק בבורסת ת"א
15 בספטמבר - פוקס מדווחת על חתימת ההסכם עם ג’מבו
24 בספטמבר - פוקס מוסיפה הבהרה בעקבות פניית רשות ני"ע