הקרב בין אפל למפתחת פורטנייט הגיע לביהמ"ש: עשרות מיליארדים על הכף

חברת אפיק גיימס פתחה במאבק נגד גוגל ואפל על גובה העמלות שהן גובות וטוענת שהכוח שלהן מופרז, אך ספגה ביקורת מהשופטת: "הרבה רואים בכם גיבורים, אבל לא התנהלתם ביושר"

עמדת פורטנייט / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
עמדת פורטנייט / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חודש וחצי לאחר שאפל וגוגל הסירו את המשחק הפופולרי פורטנייט מחנויות האפליקציה שלהן, הקרב בין מפתחת האפליקציה Epic Games וענקיות הטכנולוגיה הגיע לבית המשפט. במרכז העימות יש מחלוקת על המודל העסקי של חנויות האפליקציות של אפל וגוגל, והעובדה שהן גוזרות 30% מהכנסות האפליקציות. אפיק גיימס החליטה לתבוע את שתי החברות, והשבוע החלו הדיונים בתביעה נגד אפל.

הדיונים בתביעה ופסיקת בית המשפט מעוררים עניין מכיוון שבמרכזם דיון בשאלה האם הכוח של אפל וגוגל מופרז והאם יש בעיות של הגבלים עסקיים בפעילותן. נושא כוחן של הענקיות נמצא במוקד של חקירות רבות של רגולטורים בארה"ב ובאירופה. במקרה הספציפי של חנות האפליקציות, אפל נחשבת לבעייתית יותר בהשוואה לגוגל, שכן במכשירים שלה אין גישה לחנויות אפליקציות אחרות וניתן להוריד אפליקציות רק מהחנות שלה. גוגל כן מאפשרת לחנויות אפליקציות אחרות לפעול, אך על המכשיר מותקנת אפליקציה לחנות שלה והיא הדומיננטית ביותר. שתי החברות לא רק גוזרות 30% מכל התקנה של אפליקציה בתשלום, אלא גם מההכנסות של מפתחי האפליקציות בתוך האפליקציות עצמן. כלומר, הן מכניסות את היד עמוק לכיס של המפתחים.

ברית עם ספוטיפיי ומאץ'

פורטנייט למשל, היא אפליקציה חינמית וההכנסות שלה מגיעות מהוצאות של שחקנים על שדרוגים במשחק. לפי דיווחים, פורטנייט סיפקה לאפל הכנסות של 360 מיליון דולר בשלוש השנים האחרונות. כלל המכירות בחנות האפליקציות של אפל הגיעו בשנה שעברה ל-54 מיליארד דולר, כך שבחישוב גס, החלק של אפל הגיע ל-18 מיליארד דולר.

אפיק גיימס מתחה ביקורת על הנושא כבר כמה פעמים, אך הפעם החליטה ללכת רחוק יותר. בחודש אוגוסט החליטה להעביר את השחקנים לשלם דרך מערכת תשלומים משלה, ולמעשה הפרה את הכללים של אפל וגוגל. הדרך להסרת האפליקציה מחנויות האפליקציות הייתה מהירה, אך אפיק הייתה מוכנה מראש עם כתבי תביעה, שכאמור הדיונים עליהם החלו השבוע. היא זוכה לתמיכה של חברות רבות, בהן ספוטיפיי ומאץ', ואף הקימה איתן ארגון ללא מטרות רווח, שמטרתו להגן על "כלכלת האפליקציות" ולנהל את המאבק בענקיות.

השופטת הציעה פשרת ביניים, עד שהנושא יוכרע בבית המשפט - פורטנייט תחזור למערכת התשלומים של אפל, שמצידה תחזיר את אפליקציית פורטנייט לחנות האפליקציות. העמלות שנמצאות במחלוקת יופקדו בנאמנות. באפיק דחו את הפשרה על הסף ועורך הדין של אפל אמר שהוא צריך להתייעץ עם החברה. בימים הקרובים צפויה השופטת להכריע האם אפל חייבת להחזיר את האפליקציה של פורטנייט לחנות האפליקציות. בכל מקרה, היא המליצה על פתיחת משפט בחודש יולי.

המצב הנוכחי בעייתי לאפיק גיימס מכיוון שמשתמשי אייפון לא יכולים להוריד את פורטנייט בכלל. כך למשל, בפורטנייט צייצו השבוע אזהרה למשתמשים שלהם שלא ימחקו בטעות את האפליקציה כדי לפנות מקום אחסון למערכת ההפעלה החדשה של אפל, כי לא יוכלו לשחזר את האפליקציה לאחר מכן.

אפל וגוגל עוזרות למפתחי האפליקציות בשני אופנים - בכך שהן מספקות בדיקות אבטחה ומוודאות שהאפליקציות לא זדוניות, וכן בכך שהן מספקות מערך הפצה ושיווק לאפליקציות. מבחינת פורטנייט, היא לא צריכה את החשיפה של אפל וגוגל כדי שיכירו אותה ולכן מבחינתה גם לא צריכה לשלם עמלה כל כך גבוהה.

"הולך להיות משפט מרתק"

ב"וול סטריט ג'ורנל" צוין כי הדיון בבית המשפט נמשך למעלה משעתיים והשופטת איבון גונזלס רוג'רס אמרה כי מדובר במקרה יוצא דופן וכי שני הצדדים הציגו טיעונים משכנעים. "אני חושבת שהמשפט הולך להיות מרתק", אמרה. מנגד, ב-CNN דווקא התרשמו שהשופטת לא השתכנעה מהטיעונים של אפיק. "יש הרבה אנשים בציבור שרואים בכם גיבורים על מה שעשיתם, אבל זה עדיין לא אומר שהתנהלתם בצורה ישרה", אמרה השופטת על ההחלטה של אפיק להפר את ההסכם עם אפל בכך שהחליפה את מערכת התשלומים. היא קיבלה את טענת אפל כי החלפת מערך התשלומים יוצרת סיכוני אבטחה למשתמשי פורטנייט.

לפי "CNN", עורכי הדין של אפיק טענו כי החברה אכן הפרה את ההסכם, אך היא לא מוכנה לעמוד בהסכם אנטי תחרותי, כדבריהם. דוגמה לכך, לטענתם, היא החיבור בין חנות האפליקציות למערך התשלומים בתוך האפליקציה, אך השופטת לא השתכנעה כי מדובר בשני מוצרים נפרדים. יותר מכך, היא ציינה כי "גנים סגורים", כלומר חברה ששולטת במכשירים ובתוכנות שמפותחות במיוחד בעבורם, קיימים כבר שנים ארוכות, למשל במוצרים של נינטנדו, מיקרוסופט, סוני ועוד. בכך מתעלמת השופטת ממגמה הפוכה, של פתיחת המכשירים הללו. כך למשל, פורטנייט ניהלה גם מלחמה נגד סוני ונינטנדו וגרמה להן לאפשר לשחקנים שמשחקים בפורטנייט באמצעות קונסולות שונות, לשחק אחד עם השני.