מועצת חכמי התורה של ש"ס: לסגור את בתי הכנסת, תפילות בחוץ בלבד

לאחר פנייה של יו"ר ש"ס אריה דרעי, מועצת חכמי התורה פרסמו הוראה חד משמעית לסגור את בתי הכנסת: "על כל אחד ואחד להתחזק בכל כוחו לשמור ולהקפיד על כל הנחיות הבריאות אחת לאחת" • מנגד, בציבור החרדי האשכנזי יש פילוג ומחלוקות עם הרשויות

מתפללים מחוץ לבית הכנסת בבני ברק / צילום: Oded Balilty, AP
מתפללים מחוץ לבית הכנסת בבני ברק / צילום: Oded Balilty, AP

התחלואה בחברה החרדית גדלה במימדים מפחידים, אך ההנהגה החרדית האשכנזית מפולגת ובחלקה קוראת לצאת נגד ההגבלות במודע. מנגד מועצת חכמי התורה של תנועת ש"ס פרסמו הוראה חד משמעית לסגור את בתי הכנסת ולקיים את התפילות באוויר הפתוח בלבד.

בהודעתם נאמר כי "מרנן חברי המועצת מחדדים ומחזקים את החובה הברורה בשמירת כל הכללים, ומזהירים כי על פי דין תורה מי שאינו מקפיד נכנס בספק רציחה. על כל אחד ואחד להתחזק בכל כוחו לשמור ולהקפיד על כל הנחיות הבריאות אחת לאחת, ללא שום מורה היתר כלל, שלא יזיק ולא יוזק, וחלילה להגיע בזה לספק רציחה. מרנן שליט"א מורים להתפלל אך ורק במרחב הפתוח גם בימי החג ולהקפיד על שמירת המרחק בשעת ההקפות ובחג שמחת תורה. חברי המועצת קוראים לציבור להתחזק במצוות השמחה בחג ולשפוך תחינה לפני בורא עולם לתשועת עמו ישראל, אשר יעשה אותם האדם וחי בהם. ובאנו בקריאה קדושה לכל אשר נגע יראת ה' בלבבו, לקיים את כל התפילות גם בימי החג במרחב הפתוח בלבד, במניין מצומצם, בשמירת מרחק וחבישת מסיכה כל התפילה, ויקפידו היטב על המרחק גם בעת ההושענות וההקפות ואין לקיים כלל תפילות במקומות סגורים , באשר "חמירא סכנתא מאיסורא". 

הרבנים פרסמו הנחיות מחמירות גם לגבי שמחת תורה: "בשמיני עצרת ושמחת תורה יש לנקוט במשנה זהירות, ויקפידו שלא להעביר את ספרי התורה מאיש לרעהו. אין צריך לומר שלא יחוגו יחד במעגלים וכדו', אלא גם בעת ההקפות יקפידו על המרחק וכל אחד יפזז ויכרכר במקומו בשמחה ובמחיאת כף. ועל אף אהבתינו הגדולה לתורה - לא לנשק בשום פנים ואופן את ספר התורה, ובמקום שאמרו לקצר אינו רשאי להאריך, ויעשו כל התפילות וההקפות וכו' בזריזות ודי בזה".

עוד נכתב בהודעתם כי יש להקפיד על קיום מגבלת השהיה בקרב המשפחה הגרעינית בלבד: "כל משפחה ומשפחה תחגוג את ימי החג אך ורק בביתם, בחיק משפחתם, ואין ללכת ולהתארח בימי החג, אף לא בן אצל אביו וכלה אצל חמותה. ואף על פי כן, אל תעצבו כי חדוות ה' מעוזכם וכל אחד יראה לשמח את בני ביתו בכל מה שיוכל".

הקריאה הזו תואמת את עמדתם לאורך רוב המשבר, למעט חריגות קלות, והיא נכתבה לאחר פניות של יו"ר התנועה אריה דרעי, שהביא בפניהם את נתוני התחלואה והתמותה הקשים.

"שיתכוננו כאן למלחמת חורמה"

מנגד בציבור החרדי האשכנזי פילוג ומחלוקות עם הרשויות. שוטרים הפסיקו אתמול טיש מוצאי יום כיפור בבית המדרש של האדמו"ר מויז'ניץ ופיזרו את הנוכחים. באתר "כיכר השבת" פורסם כי הבוקר לאחר תפילת שחרית קרא האדמו"ר הרב ישראל הגר לעוזרו הבכיר והורה לו כי יפנה לאחראים על המקווה בקרית ויז'ניץ בבני ברק, ויורה להם לפתוח את המקווה לטובת הציבור. הרבי אף התבטא ואמר לגבאי כי "לולא הזמן הדחוק של זמן תפילה הייתי הולך בעצמי לעשות מחאה נגד סגירת המקווה". המקווה נסגר במסגרת ההגבלות של משרד הבריאות.

לפי "כיכר השבת", האדמו"ר אמר: "לא אאפשר סגירת מקווה, בית כנסת ובתי חינוך; אני רוצה לשמוע שהמקווה פתוח כבר ממחר בבוקר שיתכוננו כאן למלחמת חורמה - זה התחיל בכך שהכניסו אותם אתמול לבית המדרש ועכשיו נטפלו למקווה. כבר אתמול היו צריכים למנוע מהם כניסתם לבית המדרש" .

"כבר אתמול היו צריכים למנוע מהם כניסתם לביהמ"ד", אמר הרבי, תוך שהוא מתכוון כמובן לאנשי המשטרה שבאו אמש לבקר בעיצומו של הטיש. אחד החסידים סיפר ל"כיכר השבת" כי הרקע לדבריו החריפים של הרבי הוא איום שקיבל האחראי על המקווה מגורמים שונים, מה שגרם לו לרוקן את בורות המקווה מהמים, ולאחר שהדבר נודע לרבי הוא יצא במתקפה חריפה ובהוראה חד משמעית לחזור ולהפעיל את המקווה.

אפשר להוסיף: ראש הממשלה נתניהו שוחח היום עם האדמו"ר מוויז'ניץ בעקבות האירוע אתמול, ובין השאר ביקשו להנחות את חסידיו לקבל עליהם אם ההגבלות לאור התחלואה הגבוה בחברה החרדית.

בערב שבת ביקר השר דרעי בבית האדמו"ר מוויז'ניץ, הציג בפניו את נתוני התחלואה וביקש שבחסידות יקפידו על הנחיות משרד הבריאות - בפועל זה לא קרה.

תסיסה גם בקרב הפלג הירושלמי, סיעה קיצונית של היהדות הליטאית. זאת לאחר פשיטה משטרתית על בית כנסת של הפלג במודיעין עילית שבה נמצאו עשרות מתפללים ללא מסכות וללא שמירת מרחק. חמישה מהם עוכבו לחקירה לאחר שסירבו להזדהות. השוטרים מצאו בכניסה לבית הכנסת הודעה שבה נאמר:"...לא לבטל שום תפילה... להתעלם לגמרי מכל המפריעים (שוטרים) ולא לזוז מהמקום, לא למסור פרטים מזהים".

הודעה בכניסת לבית כנסת של הפלג הירושלמי / צילום: צילום מסך
 הודעה בכניסת לבית כנסת של הפלג הירושלמי / צילום: צילום מסך

במשרד הבריאות מודים כי איבדו שליטה

בריכוזים החרדיים נפתחו היום תחנות בדיקה, ובקרבתם נוצרו התקהלויות ותורים גדולים, שמעלים חשש נוסף להדבקה.

במשרד הבריאות, בסביבת פרויקטור הקורונה ובפיקוד העורף מודים כי אבדה השליטה על החברה החרדית, ולמרות קריאות של רבנים כמו מועצת חכמי ש"ס וכמה מהרבנים הליטאיים והאדמו"רים, קבוצות רבות לא נענות להגבלות, יש התקהלויות רבות לתפילות, חלק ממוסדות הלימוד נפתחים בסתר, ורבים ובחלק מהמקומות הרוב הגדול, נמנעים מעטיית המסכה.

גורם בכיר שמעורב במאבק בקורונה בחברה החרדית כבר חודשים ארוכים אומר ל"גלובס": "אנחנו קרובים להרים ידיים, שכן ההנהגה, הדתית והפוליטית רק בחלקה איתנו, והיתר משחקים ברוגז, תוקפים אותנו ובעצם מהמרים על חיי בני קהילותיהם".