בית הספר למנהל עסקים בהרווארד מתחייב להתמודד עם סוגיות גזעיות

דיקן בית הספר הכריז כי תוכנית הלימודים תשונה ויותר תלמידים שחורים יגויסו למוסד היוקרתי

אוניברסיטת הרווארד / צילום: שאטרסטוק
אוניברסיטת הרווארד / צילום: שאטרסטוק

בית הספר לעסקים של הרווארד הודיע בשבוע שעבר שהוא ירחיב את השתתפות סטודנטים שחורים בקורסים שלו בעתיד, ישכור מנהל גיוון אתני ראשי, ויכניס יותר נושאים של גזע ורבגוניות לשיטות ההוראה שלו לפי מקרי בוחן.

היוזמות החדשות מיועדות לקידום שוויון גזעי, שלושה חודשים אחרי שבית הספר הכיר בשגיאות עבר בנושא גזע. הרווארד, שיש לו את אחת מתוכניות ה-MBA (מוסמך מנהל עסקים) היוקרתיות והמשפיעות בעולם, מסר שהוא מתכוון להפוך את השיח על גזע לעדיפות גבוהה יותר בתוכנית הלימודים, וגם לגייס יותר חברי סגל הוראה ועובדים שחורים.

"לא עשינו את ההתקדמות שקיוויתי שנעשה", אמר ניטין נוהריה, דיקאן בית ספר. "נושא הגזע זקוק למיקוד עצמאי משלו".

רק 5% מהסטודנטים שחורים

ביוני, בעקבות הזעקה הציבורית שנבעה ממותו של ג''ורג' פלויד במעצר משטרתי במינאפוליס, נוהריה כתב שמאמצים בעבר לגייס סטודנטים שחורים להרווארד היו לא מספיקים. "אני מתנצל שלא נלחמנו בגזענות בצורה אפקטיבית כפי שיכולנו", כתב נוהריה במכתב שפרסם.

מספר הסטודנטים השחורים לתואר MBA בבית הספר לעסקים בהרווארד נשאר יציב זה שלושה עשורים על כ-50 בשכבה, או כ-5% מסך הסטודנטים בשכבת שנה, מסר הדיקאן. תוכניות לימודים ל-MBA ברחבי ארה"ב מתקשות לגייס עוד סטודנטים שחורים בעשור האחרון, והשיעור הארצי עדיין עומד מתחת ל-10%.

סטודנטים שחורים לשעבר מציינים העדר של עמיתים לא לבנים (מחוץ לאוכלוסיית הסטודנטים הגדולה מחו"ל), ואת העדר הרבגוניות במקרי בוחן שנלמדים באוניברסיטה. הפרופסור סטיבן רוג'רס אומר שהוא עזב את בית הספר לעסקים של הרווארד בשנה שעברה מתוך תסכול על העדר רבגוניות, וכינה את האווירה בבית הספר כ"לא מזמינה לסטודנטים שחורים".

יאן ריבקין, דיקאן חבר בכיר שמנהל את תוכנית ה-MBA, אמר שיוני היה חודש של חשבון נפש, שבו ראשי בית הספר שאלו את עצמם אם הם עשו הכל כדי לקדם כשרונות שחורים. "התשובה המהדהדת מהקהילה שלנו הייתה שלא", הוא אמר.

התוכנית החדשה קוראת גם לשיתופי פעולה בין פרופסורים בהרווארד וחברי פקולטה במכללות ואוניברסיטאות שחורות מסורתיות, אם כי לא נמסר מה בדיוק הם יכללו. הרווארד יממן אמצעים חדשים בנושא גזע ב-25 מיליון דולר בעשר שנים, ויבקש סיוע נוסף מתורמים.

הרווארד יכשיר את חברי הפקולטה של בית הספר לעסקים לעסוק טוב יותר בדיונים רגישים על גזע בחדרי הלימוד, אמר ריבקין. יילמדו דוגמאות לדיונים מהעבר בנושאי גזע שהיו מוצלחים או נכשלו, ויגובשו מקרי בוחן שסגל ההוראה יוכל ללמוד מהם. הוא הצביע על דוגמה של פרופסור שדיבר על זעזועי מוח בליגת הפוטבול המקצוענית. "אם סטודנט ירים את ידו וישווה את הליגה הזו לעבדות מודרנית, מה אתה כפרופסור תעשה?", שאל ריבקין.

בית ספר לעסקים מעריך שהוא יכול לגייס יותר סטודנטים ממיעוטים בתת-ייצוג על ידי הרחבת המלגות ומאמצי גיוס סטודנטים כשהם עדיין בלימודי התואר הראשון. בית הספר יתקן את בסיס המלגות כדי להביא בחשבון את הכנסתם ונכסיהם של הורי הסטודנט, אמר ריבקין.

"המפתח הגדול עבורנו הוא הרחבת מאגר היחידים השחורים המוכשרים שיפנו בבקשה ללמוד אצלנו", הוא אמר. "הורדת החסמים הכספיים חיונית. היא תגדיל את הסיוע הכספי למשפחות שלא יכלו לצבור הון במהלך הדורות, ולכן מתקשות לשלוח את ילדיהן ללימודי תואר שני".

דילן גומי, בוגרת של בית הספר לעסקים בהרווארד ב-2019 שכיהנה בכוח המשימה שעזר לגבש את האמצעים החדשים, אמרה שסטודנטים שחורים רבים בכוח אינם יכולים לראות את עצמם בהרווארד, אך יותר סיוע כספי יעזור.

"היו לי את השיחות האלו, שמישהו, נניח, אומר 'אני לא הולך להרווארד. אני לא יודע כמה אנשים שנראים כמוני יש שם'", היא אמרה.

ביקורת על כך שהתוכנית אינה ספציפית מספיק

אלטרל מיילס, מוסמך MBA מ-2016 ולשעבר נשיא משותף של אגודת הסטודנטים האפרו-אמריקנים בבית הספר לעסקים בהרווארד, אמר שהתוכנית החדשה אינה ספציפית מספיק. הדיבורים על גיוס עוד סטודנטים ואנשי סגל שחורים לא מתייחסים לקשיים פנימיים קיימים, כמו עזיבה של פרופסורים שחורים. הוא הוסיף שהאמצעים של הרווארד לא מגיעים ליוזמות הגזעיות של בית הספר לעסקים בסטנפורד שפורסמו הקיץ. הן כוללות התחיבויות מוצקות יותר, כולל שני קורסים חדשים על אי צדק גזעי ותוכנית הוראה ספציפית למנהלי עסקים שחורים.

"יש הרגשה שהם מדגישים יותר מדי את המאמצים שהם עושים כעת לעשות דברים חדשים, ולא מעריכים מה לא עבד עד כה", הוא אמר. "הם ממלאים את האמבטיה ביותר מים, במקום לסתום קודם כל את הסדקים".

הרוואד מצטרפת לבית הספר לעסקים האס באוניברסיטת ברקלי כאחד מתוכניות ה-MBA הבודדות שיהיה להן מנהל רבגונות ראשי. הדיקאן נוהריה אמר שהתפקיד אמור להצביע גם על כשלי בית הספר, וייערך חיפוש בינלאומי של מועמד מתאים. "זהו אחד הגיוסים החשובים ביותר של בית הספר", הוא הוסיף.

אמצעי נוסף שנוהריה מקדם בעצמו הוא פרסום יעדים מספריים לסטודנטים וחברי סגל שחורים.

יוזמת הגזע של הרווארד באה כמה חודשים לפני שנוהריה צפוי לפרוש מתפקיד הדיקאן בסוף השנה. בעשר שנות כהונתו, הוא אומר שניסה למנוע מבית הספר לעסקים לנקוט עמדות בנושאים חברתיים שיכול להצטייר כפוליטיים, אך השוויון הגזעי צריך להיות נושא א-פוליטי.

"במבט מוסדי נרתעתי מדברים שיכלו להיות פוליטיים", הוא אמר. "ניסיתי מאוד בכהונתי כדיקאן להישא א-פוליטי. אני לא רואה את העבודה שאנחנו עושים כעת בנושא הגזע כפוליטית בשום מובן. הרגע הזה הזכיר לנו שאנחנו לא חיים לפי השאיפות והערכים שלנו, וצריכים להשתפר".