ספטמבר המר: בורסת ת"א איבדה כ-8% בחודש - וכמעט רבע מתחילת השנה

מדדי המניות המובילים בארה"ב נחלשו בספטמבר ב-3%-6%, ובבורסות המובילות באירופה בכ-2% בלבד • המסחר הסוער בשוק המניות המקומי ממשיך לייצר מחזורי מסחר גדולים - כ-1.8 מיליארד שקל ביום בממוצע

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר

הבורסה לניירות ערך בתל אביב בולטת כבר חודשים ארוכים בביצועי החסר שהיא מפגינה ביחס לבורסות בולטות ברחבי העולם, בעיקר הבורסות האמריקאיות, וסיכום פעילותה בחודש החולף מבליט את הפערים הממשיכים להתרחב. חודש ספטמבר היה שלילי למדי עבור מדד הדגל של הבורסה, ת"א-35, ובסיכומו הוא השיל כ-8% מערכו. זאת, בעוד שלפי נתוני הבורסה, מדדי המניות המובילים בבורסות בארה"ב נחלשו בסיכום חודשי בטווח של 3%-6%, ובבורסות המובילות באירופה נרשמו ירידות חודשיות של כ-2% בלבד בממוצע.

עם הירידות בספטמבר השלים ת"א-35 חיתוך של קרוב לרבע מערכו (23%) מתחילתה של שנת 2020 - שללא הפתעות יוצאות דופן, אם יגיעו בקרוב, צפויה להסתיים כאחת השנים הגרועות של בורסת תל אביב. 

ירידות בשלושת מדדי הטכנולוגיה

בעוד שבחודשים קודמים נרשמה שונות גדולה יחסית בין מדדי המניות השונים, בסיכומו של ספטמבר הכיוון השלילי בולט גם ברוב מדדי ת"א, עם ירידות חודשיות דומות (7%-9%) במדדי הנפט והגז והנדל"ן, וירידה שהגיעה לשיעור דו-ספרתי (כ-12%) במדד הבנקים.

מדד המניות הקטנות (SME60) רשם ירידות מתונות יחסית, שהסתכמו בכ-4%, ואילו מדדי הטכנולוגיה, שבלטו בחודשים האחרונים לחיוב ונסחרו בניגוד למגמה גם בתקופות סוערות למדי, מסכמים חודש שלילי, עם ירידות של 4%-6% בשלושת מדדי הענף (טכנולוגיה, טק-עילית וגלובל בלוטק).

בבורסה מציינים כי המסחר בחודש ספטמבר, שהתנהל על רקע חופשות חגי תשרי, הושפע מכמה גורמים, ובראשם "התגברות גל שני של התפשטות נגיף הקורונה, וכניסת המשק לסגר נוסף החל ב-18 בספטמבר למשך שלושה שבועות לפחות".

מחזורי מסחר גדולים במניות

המסחר הסוער בבורסה ממשיך לייצר מחזורי מסחר גדולים יחסית, ומנתוני הבורסה עולה כי המחזור הממוצע היומי במניות בחודש החולף, כולל קרנות סל, הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל - גבוה בכ-13% מהממוצע היומי בחודש אוגוסט, הנחשב בדרך כלל לחודש עם מחזורי מסחר נמוכים בשל חופשת הקיץ.

עוד מציינים בבורסה כי בתחילת החודש (3 בספטמבר), "ערב העדכון החודשי של מדדי המניות, הסתכם המחזור במניות בבורסה בכ-4 מיליארד שקל - מזה כ-1.8 מיליארד שקל בשלב הנעילה".

לפי נתוני הבורסה, בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, מחזור המסחר הממוצע היומי במניות עומד על כ-1.9 מיליארד שקל, גבוה כמעט ב-50% מהמחזור היומי הממוצע בשנת 2019, שעמד על כ-1.3 מיליארד שקל.

על רקע הביצועים הדלים של המדדים בולטת הפעילות האינטנסיבית הנמשכת בשוק הנפקות המניות הראשוני (IPO), ובסיכום חודשי הצטרפו למסחר שלוש חברות חדשות בדרך זו - רשת המוצרים לבית מקס סטוק, חברת מספנות ישראל ושותפות יוניקורן טכנולוגיה - שגייסו יחד כ-900 מיליון שקל. את עיקר הסכום, כ-540 מיליון שקל, גייסה מקס סטוק באמצעות הצעת מכר על ידי בעלי מניותיה, בראשות קרן אייפקס, בעוד שמספנות ישראל גייסה כ-340 מיליון שקל - שתיהן הגדולות ביותר מבחינת שווי שוק מתחילת השנה (כ-1.7 מיליארד שקל כל אחת), בעוד שותפות יוניקורן הסתפקה בגיוס של כ-70 מיליון שקל.

לפי הבורסה, עם גיוסים אלה, מספר החברות החדשות שהתחילו להיסחר בבורסה מתחילת השנה, לאחר הנפקת מניותיהן הראשונית, מגיע ל-14 - יותר ממספר החברות שהצטרפו ב-2019, ועם כמה הנפקות נוספות העומדות על הפרק, מספר ההנפקות בסיכום שנתי עשוי לשבור שיא של עשור.

עוד מציינים בבורסה כי סך הגיוסים בשוק המניות בסיכום חודשי הגיע לכ-2.2 מיליארד שקל, ובהם בלטה הנפקת מניות של כ-500 מיליון שקל שביצעה חברת התעופה אל על, וגיוס בהיקף דומה שביצעה חברת האנרגיה הירוקה אנרג'יקס - שבעקבותיו נהפכה "למגייסת המובילה השנה, עם גיוס בסך כ-1 מיליארד שקל בהנפקות של מניות".

מגמה שלילית גם בשוק האג"ח

גם שוק האג"ח סבל בסיכום חודשי ממגמה שלילית, ובבורסה מציינים כי האפיק צמוד-המדד, ממשלתי וקונצרני, בלט בירידות בטווח של 1.5%-2%, "וזאת במקביל להאטה הכלכלית במשק ואינפלציה שלילית של 0.6% בחודשים ינואר-אוגוסט 2020".

עוד לגבי שוק החוב בספטמבר מציינים בבורסה כי "יוצאות דופן החודש הן איגרות החוב הקונצרניות שקליות הכלולות במדד תל-בונד גלובל, שעלה החודש בכ-0.6%".

גיוסי האג"ח הקונצרניות, לפי הבורסה, הצטמצמו בחודש ספטמבר לסכום של כ-2 מיליארד שקל, "לעומת גיוס בסכום ממוצע של כ-5.5 מיליארד שקל בכל אחד מהחודשים אפריל-אוגוסט 2020". בסיכום חודשי בלטו חברות הנדל"ן, שגייסו כ-1 מיליארד שקל, ובין אלה בלט גיוס של ביג בהיקף של כ-400 מיליון שקל, בעוד שחברות הפיננסים היו אחראיות על גיוסים בהיקף של כ-600 מיליון שקל, וביניהן בלטה הפניקס, שגייסה גם היא כ-400 מיליון שקל.