בעקבות פרסום "גלובס": המשטרה שינתה את טפסי הקנסות שתוכל לגבות גם מאזרחים זרים

"גלובס" חשף כי מדינת ישראל מתקשה מאוד לאכוף קנסות מינהליים ופליליים נגד אוכלוסיית הזרים מאחר שהפרטים המזהים בדוח לא מאפשרים זיהוי נכון שלהם • כעת המשטרה שינתה את הטפסים הישנים וגביית הקנסות מאזרחים זרים מתאפשרת

אכיפה משטרתית לפני כניסת יום כיפור בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס
אכיפה משטרתית לפני כניסת יום כיפור בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס

בעקבות הפרסום ב"גלובס", המשטרה שינתה את טפסי הקנסות כך שיתאפשר למדינת ישראל לגבות את הקנסות שמוטלים על אזרחי מדינות זרות, תיירים, מסתננים ומבקשי מקלט בזמן שהותם בישראל.

לפני מספר חודשים פורסם "בגלובס" כי מדינת ישראל מתקשה מאוד לאכוף קנסות מינהליים ופליליים נגד אוכלוסיית הזרים. זאת בשל העובדה כי הפרטים המזהים של הזרים הנכתבים בדוח אינם מאפשרים זיהוי נכון של אותם אנשים, וכאשר הדוח מועבר למרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה, הוא למעשה ממתין ומעלה אבק בשל חוסר יכולת להזין את הפרטים למחשב.

הדוחות במשטרה, בהנהלת בתי המשפט ובגופי אכיפה נוספים בנויים על הזנת פרטי הזהות של אזרחי ישראל בלבד, אולם אינם מסוגלים למלא פרטיהם של אזרחים זרים. בחלק גדול של המדינות, מספר הדרכון כולל אותיות לצד מספרים, אולם מערכת המחשוב של ישראל איננה מסוגלת להזין את האותיות. מעבר לכך, עד כה רשות האכיפה והגבייה לא הייתה מסוגלת לגבות את הקנסות גם ממחזיקי דרכונים של מדינות שבהן נעשה שימוש בספרות בלבד, בשל העובדה שהמשטרה מזינה במערכת את מספר הדרכון, אך לא מציינת הדרכון של איזו מדינה מדובר.

על פי הנתונים של משטרת ישראל שהועברו ל"גלובס" במהלך חמש השנים האחרונות ניתנו על-ידי המשטרה למעלה מ-17.4 אלף דוחות תנועה לזרים ברחבי מדינת ישראל. לעומת זאת, מהמרכז לגביית קנסות נמסר כי בכל 25 שנות קיומו של המרכז התקבלו לגבייה 11,640 תיקים של נקנסים שאינם אזרחי ישראל או תושבי הרשות הפלסטינית, בערך מקור של 61 מיליון שקל. כלומר, ב-25 שנה קיבל המרכז לגביית קנסות מהמשטרה ומכל יתר רשויות האכיפה כשני שליש מכמות הקנסות שהמשטרה הטילה בחמש השנים האחרונות בלבד. כל יתר הדוחות נגנזו ולא הוזנו למערכת. להערכת גורם הבקי בפרטים, מדובר על עשרות עד מאות מיליוני שקלים של הכנסות אבודות למדינת ישראל בשל חוסר היכולת של המדינה לגבות את הקנסות.

בעקבות הפרסום ב"גלובס" והביקורת החריפה של המרכז לגביית קנסות נגד המשטרה על כך שפניותיה הישירות לא הניבו פרי, הואילו במשטרה כאמור לשנות את הטפסים הישנים. ולאחרונה מתאפשר למרכז לגביית קנסות לגבות את הקנסות מאוכלוסיית הזרים בישראל.

מעניין לציין כי בקרב מקבלי קנסות הקורונה שאינם בעלי תעודת זהות ישראלית חלה עליה בתשלום הקנסות. כך, מתוך 483 אזרחים זרים שקיבלו קנסות, מיהרו לשלם 290 (כ-60%). מנהל המרכז לגביית קנסות, דורון תשתית, מסר כי בקרב האוכלוסייה הכללית עומד שיעור תשלום קנסות הקורונה במועד על 40% בלבד.

ואכן גורמים במרכז לגביית קנסות אומרים כי אזרחים זרים נוהגים לשלם את קנסותיהם אם הם מחויבים בכך, לא פחות ואף יותר מאזרחי ישראל, והמניעה לגבייה היא העברת הפרטים הלקויה.

מהמרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה נמסר כי הוא "נערך להפעלת הליכי גבייה רגילים נגד אזרחים זרים ביתר התיקים ובתיקים נוספים שיגיעו למרכז. לצורך זה ביקש המרכז מהגופים המעבירים אליו קנסות לגבייה להעביר גם את מספר הדרכון כפי שנרשם על-ידי הגורם המטיל את הקנס. מערכות המרכז לגביית קנסות הותאמו לקליטת דרכונים (מספר זיהוי שיש בו גם אותיות), ונעשו הכנות למשלוח הודעות לחייבים על-פי מספר הדרכון".

אוכלוסייה נוספת שנבדקת היא אוכלוסיית הפלסטינים שלהם אישור כניסה לישראל. עד כה ניתנו לאוכלוסייה זו 14 אלף קנסות קורונה המהווים כ-5.5% מכלל הקנסות. לדברי המרכז לגביית קנסות, נכון להיום שולמו כמה מאות בלבד. במקרה של פלסטינים, במידה ולא ישלמו את הקנסות, יפעל המרכז להטלת מגבלת כניסה לישראל.

בשבוע האחרון ניתנו כ-23 אלף קנסות קורונה

מנתונים שנמסרו מהמרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה עולה כי במהלך השבוע האחרון, כולל יום כיפור, ניתנו כ-23 אלף קנסות, פי 2.5 משבוע רגיל שבו סך הקנסות הממוצע עומד על כ-9,000 בלבד. מתוך 23 אלף קנסות הקורונה, כמעט 22 אלף מתוכם ניתנו בגין עבירת אי-עטית מסכה או יציאה ממקום מגורים לפעולה שאינה מותרת על פי התקנות. 1,000 קנסות נוספים ניתנו בגין הפרה כדוגמת הפרת בידוד והפעלת מקום ציבורי או עסקי בניגוד לתקנות.

מנהל המרכז לגביית קנסות דורון תשתית אמר כי יחד עם הגידול במספר הקנסות הניתנים, חל גידול עקבי במספר האזרחים המשלמים את הקנסות ונכון ליום 29 בספטמבר שולמו 58 אלף קנסות בסכום של 24.3 מיליון שקל. לעומת זאת, כ-36 אלף אזרחים לא שילמו את הקנס במועד וייאלצו לשלם את הקנס עם תוספת הפיגורים של 50%.

מאז תחילת המשבר, בחודש מרץ, ניתנו 251,830 קנסות בערך של 136.16 מיליון שקל כאשר למקבלים ישנם 90 ימים לשלם את הקנס, שלאחר מכן צובר פיגורים של 50%.