האם גם הפרטת חברות ממשלתיות תהפוך למחלוקת בין הליכוד וכחול לבן?

וועדת השרים להפרטה לא תדון מחר במתווה להפרטת התעשייה האווירית בגלל התנגדות שר הביטחון בני גנץ • במקביל הודיע שר החקלאות אלון שוסטר על התנגדותו למכירת מקורות ייזום, חברת הבת של מקורות

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

עיכוב בהפרטת התעשייה האווירית, התנגדות למכירת מקורות ייזום: שרי כחול לבן מתנגדים להצעות להפרטת חברות ממשלתיות שאמורות לעלות מחר לאישור וועדת השרים להפרטה.

וועדת השרים לענייני הפרטה הייתה אמורה לאשר מחר הצעות להפרטת שלוש חברות ממשלתיות ובראשן התעשייה האווירית. ואולם ברגע האחרון הוסר המתווה להפרטת התעשייה האווירית מסדר היום בגלל התנגדותו של ראש הממשלה החלופי, מנהיג מפלגת כחול לבן בני גנץ. במקביל נודע ל"גלובס" כי שר נוסף מכחול לבן, שר החקלאות אלון שוסטר מתנגד לתכנית למכור את השליטה במקורות ייזום, חברת הבת של מונופול המים מקורות.

וועדת השרים להפרטה תתכנס מחר לראשונה לאחר קרוב לשנתיים שבהן שותקה פעילות הממשלה. בוועדה חברים ארבעה שרים שניים מהליכוד (שר הדיגיטל דוד אמסלם ושר האוצר ישראל כ"ץ) ושניים מכחול לבן (שר המשפטים אבי ניסנקורן והשרה לעניינים אסטרטגיים אורית פרקש-הכהן). לאור הזמן הרב שחלף מאז הכינוס הקודם של הוועדה הצטברו על שולחנה מספר גדול יחסית של החלטות.

ההחלטה החשובה ביותר היא אישור המתווה להפרטת התעשייה האווירית. את הצעת ההחלטה היו אמורים להגיש שר הביטחון בני גנץ יחד עם שר הדיגיטל דוד אמסלם, האחראי גם על רשות החברות הממשלתיות. מדובר בעבודה שהוביל בשלוש השנים האחרונות מנהל רשות החברות ינקי קוינט. לנוסח הסופי שותפים הדרגים המקצועיים במשרד הביטחון, האוצר, המשפטים, התחבורה וגורמים רבים נוספים. אתמול הודיע גנץ כי הוא מסרב להכניס את הצעת ההחלטה לסדר היום של וועדת השרים.

על-פי הנוסח הסופי אמורה המדינה לבצע הנפקה לציבור של עד 35% ממניות התעשייה האווירית בכפוף להסדרים מיוחדים שנועדו להבטיח את הפעילויות המסווגות של החברה ולהסדיר את חריגות השכר לכאורה של עובדי החברה. וועד העובדים בראשותו של יאיר כץ תומך במתווה ההפרטה והשווי של החברה הוערך בכ-12 מיליארד שקל.

מלשכת שר הביטחון נמסר כי "מאז כניסתו של שר הביטחון בני גנץ לתפקידו מתקיימת עבודה נרחבת להשלמת הצעדים הנדרשים וקבלת ההחלטה על הפרטת התעשייה האווירית. העבודה נמצאת בשלבי סיום ובכוונת שר הביטחון לשוב ולדון בהקדם בפרטי ההחלטה המוצעת, ובפרט בסוגיות שלובנו בשבועות האחרונים בין הגורמים המעורבים בתהליך. מיד לאחר מכן, הנושא יועלה לוועדת השרים, בהתאם להחלטות שר הביטחון".

"מה שביקשנו זה לא לקיים על כך מחר את הדיון בועדת השרים"

לאחר הוצאת התעשייה האווירית מסדר היום צפויה הוועדה לדון בהפרטתן של שתי חברות ממשלתיות אחרות: החברה לשירותי איכות סביבה ומקורות ייזום.

מקורות ייזום היא חברת בת של חברת מקורות, ששימשה במשך שנים כזרוע היזמות של החברה לפרויקטים בחו"ל. מקורות ייזום הובילה את פרויקט מתקן ההתפלה באשדוד, שסיבך את חברת האם מקורות ואילץ אותה למכור את המתקן בהליך שטרם הסתיים. החברה מחזיקה בבעלות בשני מתקני התפלה בקפריסין ביחד עם שותפים מקומיים ובשלושה מתקני טיפול בשפכים. הונה העצמי של החברה עמד בסוף 2019 על 31.3 מיליון שקל.

דוברו של השר שוסטר מסר כי "השר אינו מתנגד באופן עקרוני, אבל הוא לא מכיר את הפרטים ומבקש שהות ללמוד את השלכות המהלך על משק המים בכלל ועל המים לחקלאות בפרט. מה שביקשנו זה לא לקיים על כך מחר את הדיון בועדת השרים".

החברה השלישית שתופרט באופן חלקי היא החברה לשירותי איכות סביבה. על-פי הצעת רשות החברות, לה שותפה גם השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, תנפיק המדינה 49% ממניות החברה בבורסה, לפי שווי מוערך בכ-250 עד 300 מיליון שקל לחברה. החברה לשירותי איכות סביבה בראשות משה שמעוני מתמחה בטיפול בפסולת מסוכנת, ומשמשת גם כזרוע ביצוע לממשלה בתחום שיקום קרקעות מזוהמות, בין היתר כדיי להכשיר אותן לדיור. החברה שיקמה בשנים האחרונות למעלה מ 3,800 דונמים. מהחברה נמסר כי "פעולותיה לשיקום קרקעות תורמת תרומה משמעותית הן להגנת הסביבה והן למאמץ הלאומי בתחום הוזלת מחירי הדיור, והחברה אף עתידה למלא תפקיד מפתח בשיקום מפרץ חיפה".

החברה לשירותי איכות סביבה
החברה, שהוקמה ב-1990, עוסקת ב טיפול בכל סוגי הפסולת המסוכנת בישראל  ● ב-2019 רשמה החברה רווח נקי של כ-20 מיליון שקל וההן העצמי שלה עמד על כ-81 מיליון שקל ● מתווה ההפרטה המתוכנן הוא הנפקת 49% ממניות החברה בבורסה

מקורות ייזום
החברה, שהוקמה ב-2007, עוסקת בייזום והפעלת מתקני התפלה בקפריסין ובישראל ומתקני טיפול בשפכים בישראל ומעסיקה 19 עובדים ● ב-2019 רשמה החברה  הפסד של 19 מיליון שקל וההון העצמי עמד על  31.3 מיליון שקל ● מתווה ההפרטה המתוכנן הוא מכירת החברה למשקיע אסטרטגי בפטור ממכרז