המרוץ לרכישת השליטה בדסק"ש: גם אספן של רוני צארום בוחנת את העסקה

מניית דסק"ש זינקה 40% ביומיים על רקע מכירת השליטה הצפויה על ידי כונסי הנכסים שמונו בידי ביהמ"ש • המכשול המרכזי ברכישת השליטה בחברה - חוק הריכוזיות

מניית דיסקונט השקעות (דסק"ש) ממשיכה לעלות היום בשיעור חד ומשלימה זינוק דו יומי של כ-40%. שוויה של החברה נסק לכ-945 מיליון שקל, לאחר שביהמ"ש החליט ביום שישי האחרון להוציא את מניות השליטה בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש מידיו של איש העסקים אדוארדו אלשטיין, ולמנות להן נאמן (עוה"ד אופיר נאור) וכונסי נכסים.

לתפקיד כונסי הנכסים של 70% ממניות דסק"ש (המשועבדות למחזיקי אג"ח מסדרה י"ד של אי.די.בי פתוח להם חייבת החברה כ-890 מיליון שקל) מונו עורכי הדין אלון בנימיני ורענן קליר. בנוסף לכך, מחזיקה אי.די.בי בעוד 12% ממניות דסק"ש שאינן משועבדות למחזיקי אג"ח. 

מטרתם של בנימיני וקליר היא, כמובן, למקסם את התמורה לבעלי האג"ח, ולפי התגובה של שוק ההון להחלטת בית המשפט יש להם סיכוי גבוה להצליח ולהחזיר למחזיקים את כל כספם, או את רובו המכריע. לדסק"ש יש מספר נכסים איכותיים: היא מחזיקה במניות השליטה בחברות הציבוריות נכסים ובניין, סלקום, מהדרין, אלרון, ובבית ההשקעות אפסילון.

ביומיים האחרונים פורסמו בכלי התקשורת מספר שמות של אנשי עסקים וחברות נדל"ן המתעניינים ברכישת החברה. עם זאת, אחת הבעיות ברכישת חברת החזקות מסוגה של דסק"ש היא חוק הריכוזיות, האוסר על פירמידת שליטה בת שלוש שכבות של חברות ציבוריות - מה שימנע מחברות ציבוריות לרכוש בה את השליטה.

ל"גלובס" נודע כי בין המתעניינים בנכסי דסק"ש נמצאת גם חברת הנדל"ן אספן גרופ שבשליטת יזם ההייטק רוני צארום. אספן עוסקת ברכישה, השכרה וניהול נדל"ן מניב בישראל ובחו"ל. לחברה נכסים מניבים בעיקר בענפי התעשייה והלוגיסטיקה, משרדים, הייטק ומסחר.

הנכס העיקרי של דסק"ש שיכול להתאים לפעילות אספן הוא ההחזקה של כ-74% ממניות נכסים ובניין, ששווין בבורסה כעת עומד על כ-1.1 מיליארד שקל. גם מניות השליטה במהדרין (44.5%), ששוויה בבורסה עומד כ-470 מיליון שקל, עשויות לעניין את אספן.

הכיוון המסתמן באספן (כמו גם אצל מתעניינים אחרים בדסק"ש) הוא רכישת השליטה בחברת ההחזקות, שכן מדובר בעסקה הרבה יותר משתלמת לנוכח הדיסקאונט שבו היא נסחרת לעומת שווי החזקותיה. בשלב הבא תבוא כנראה מכירת ההחזקות בחברות שמחוץ לתחומי העניין של אספן.

 בוחנים הכנסת שותף או ישות משפטית נפרדת

את אספן גרופ  מנהלת צופית הראל והיו"ר שלה הוא גיא פרג. החברה נסחרת בבורסה בשווי של כ-310 מיליון שקל לאחר ירידה של 34% במניה בשנה האחרונה, בעוד הונה העצמי עומד על כ-640 מיליון שקל. לאחר השלמת מספר עסקאות גדולות לאחרונה, יש בקופת החברה מזומן בהיקף של יותר מ-500 מיליון שקל.

באספן החלו לבדוק ולנתח את דסק"ש כבר לפני כמה שבועות, ובימים האחרונים הגבירו את קצב ההיערכות לביצוע עסקה. בדומה למתמודדים האחרים על רכישת דסק"ש, גם באספן בודקים אפשרויות שונות לפתור את מכשול חוק הריכוזיות. ייתכן שהחברה תכניס שותף פרטי לעסקה, מה שיאפשר לה לעקוף את הגבלות פירמידת השליטה. כיוון נוסף שנבדק הוא הקמה של ישות משפטית מיוחדת לצורך ביצוע העסקה.

כאמור, הסוחרים בשוק ההון קיבלו בהתלהבות את החלטת בית המשפט להוציא את דסק"ש מידי אלשטיין. השבוע ציינו גורמים בשוק בשיחה עם "גלובס" כי השליטה בחברה עשויה להימכר לפי שווי של 1.3-1.5 מיליארד שקל. בכל מקרה, נראה כי התחרות על רכישת מניות השליטה בדסק"ש תלך ותתחמם בשבועות הקרובים, ובמקביל גם מניית החברה עשויה להמשיך ולטפס.