"חוק לא ראוי ולא נחוץ": חברי כחול לבן מתנצלים בפני הבוחרים

השר יזהר שי יצא נגד תמיכת המפלגה בחוק ההפגנות וכתב בהודעה לחברי המפלגה כי הוא "התאכזב אישית" • ח"כ תהלה פרידמן ציינה כי "החלטנו להיות המבוגר האחראי למרות המחירים הגבוהים" • רק שניים מחברי כחול לבן התנגדו בהצבעה על החוק

ח״כ יזהר שי / צילום: אלעד מלכה
ח״כ יזהר שי / צילום: אלעד מלכה

גם שלוש שעות שיחת העידוד שקיים אתמול (ג) יו"ר כחול לבן בני גנץ לחברי סיעתו בטרם הצביעו על חוק ההפגנות לא עזרו. שניים מהם התנגדו בהצבעה, אחת נעלמה מהמליאה והיתר - מתנצלים בפני הבוחרים הפוטנציאליים עוד לפני ההצבעה וכמובן אחריה. נראה שגנץ מתקשה לשכנע את אנשיו והם מרגישים צורך לשכנע את הציבור שפעלו נכון למרות הכול. הלחצים שהפעילו פעילי כחול לבן ומפלגות שכנות מכרסמים לאט לאט ביכולת ובלגיטימציה של כחול לבן להמשיך ולשבת בממשלת האחדות.

לאחר המכתב החריף שניסח בעקבות ישיבת הממשלה האחרונה, יצא הבוקר (ד') השר יזהר שי נגד תמיכת המפלגה בחוק וכתב בהודעה לחברי כחול לבן כי "התאכזב אישית". "אתמול היה יום ארוך ולאחריו היה לילה קשה. התאכזבתי אישית מהתמיכה שלנו בחוק לא ראוי וגם לא נחוץ (בהקשר הבריאותי שלו, ש' א' כ'). אישית, נלחמתי עד הרגע האחרון, עד שהבנתי בסביבות השעה 2 לפנות בוקר שהקרב הזה אבוד. אני מניח שאשלם מחיר כזה או אחר על ההתעקשות הזו אבל לפחות ניסיתי לייצג את העקרונות שאני מאמין בהם ואיתי, אני מנחש, גם רבים מכם. אני מודע לאכזבה הגדולה. איכזבנו אתכם ואין לי אלא להתנצל על כך".

"בני גנץ האמין שהוא את הדבר הנכון"

שי הפנה את הביקורת כלפי גנץ במרומז וכתב כי "אולי תתנחמו מעט בעובדה שהתמיכה של (חלק מאנשי, ש' א' כ') כחול לבן בחוק הזה נבעה מהאמונה הצרופה של בני גנץ שהוא עושה את הדבר הנכון למען בריאות הציבור, למען הצלחת המלחמה בקורונה, למען מדינת ישראל. לא בני ולא אף אחד אחר מאנשי כחול לבן שהצביעו בעד החוק הזה, חשבו שהם פגעו אנושות בדמוקרטיה. למען האמת, גם אני, שהתנגדתי בכל כוחי עד למצב של ויתור על הכל בשבוע שעבר, לא חושב שזו הייתה פגיעה אנושה בדמוקרטיה.

"עכשיו, אל תחשבו שאני חושב שזו סיבה להצדיק את החוק הזה. להיפגש. זה חוק רע, אנטי דמוקרטי וחסר היגיון. אבל הוא לא אסון והוא לא חיסול הדמוקרטיה הישראלית. הוא מתקיים במקרים קיצוניים. אל תשכחו שאנחנו חיים במדינה שבה הממשלה רשאית (ועושה זאת לפעמים) לסגור את שדה התעופה, להשבית חצי מדינה, לאסור על פתיחת עסקים מעכשיו לעכשיו ולסגור את מערכת החינוך למאות אלפי תושבים כשיש אירוע משמעותי בדרום או התקפה בצפון".

השר שי התייחס למחיר הפוליטי שהוא וחברי כחול לבן משלמים בשותפות הפוליטית עם הליכוד ואף יצא נגד מי שעומד בראש הממשלה בה הוא יושב בבוטות. "אז בואו נכניס לפרופורציות. ספגנו מכה פוליטית קשה, הנחנו את ראשנו על הריחיים הפוליטיות ונתנו אותו ליריב אכזר. לצערי הרב מאוד, נתניהו הוא כרגע המנצח האמיתי של בחירות מרץ 2020, של הסכסוך האינסופי במרכז-שמאל הישראלי וכן, של השבוע האחרון. אנחנו רבים בינינו, יאיר-בוגי-בני-גבי-ניצן-גולן ואחרים, כולם מתכתשים, ובינתיים גוש הימין מתחזק והולך.

"מצביעי המרכז שזולגים לבנט בהמוניהם (לפי הסקרים) מעדיפים לשכוח שהוא בעד פיסקת התגברות, לא מסתייג מחוק צרפתי, נלחם למען סיפוח חד צדדי ובסופו של דבר יצטרף לממשלת ימין צרה בראשות נתניהו. מצביעי המרכז שמאל האחרים עסוקים בלריב ביניהם במקום להבין שהיריב הפוליטי של כולנו נהנה לראות אותנו מתכתשים בבוץ . אני מודע לגודל השבר במחנה שלנו.. אני אישית החלטתי להמשיך להיאבק. עד כמה שבדקתי, אף אחת מהסיבות שגרמו לי להגיע לפוליטיקה לא נעלמה. אין לי ארץ אחרת, הילדים שלי עדיין רוצים לחיות במדינה שמכבדת, מגינה ומעניקה הזדמנויות לכל יושביה, ואני עדיין לא השלמתי את המשימה האישית שלי" .

"אנחנו מבקשים לגדוע את שרשרת ההדבקה ויש לזה מחירים כואבים"

ח"כית נוספת מכחול לבן שבחרה להגיב הבוקר (ד') למתקפות נגדה ונגד חבריה בקבוצות כחול לבן היא תהלה פרידמן. גם תגובתה משקפת את אי הנוחות של חברי כחול לבן מהמתרחש בממשלה ובקואליציה בה הם שותפים. "אתמול היה יום סוער. בכנסת אבל גם כאן בקבוצה, ובקבוצות כחול לבן שכנות. הרבה מכן שאלו למה, ולא הספקנו לענות ומודה שגם לא היה לנו קל לענות. גם לנו המצב מורכב. אנחנו במצב חירום של ממש. ישראל במקום הראשון בהיקף התחלואה לנפש. בשבוע האחרון נפטרו 200 איש ואישה מקורונה. זה נתון שקשה לעכל, שאסור לעכל וזה מחייב צעדים דרסטיים".

עוד כתבה פרידמן "אנחנו מבקשים לגדוע את שרשרת ההדבקה. ויש לזה מחירים כואבים. מכל הבחינות. אין מגזר חסין מהדבקה או מהדבקות. לא המתפללים, לא המפגינים, אף אחד. לכן הגבלנו לזמן קצר את ההפגנות מרובות המשתתפים. לא איסור הפגנה אלא הגבלה. לא קץ הדמוקרטיה אלא בלימת המגיפה. האם נתניהו מנצל את המצב לטובתו? יכול להיות. אבל לא יכול להיות שנקבל החלטות רק ממניעים צרים של מה האינטרסים שלו. אנחנו מבקשים להסתכל על טובת אזרחי ישראל. וטובת האזרחים כרגע היא ריחוק חברתי. אנחנו במלחמה על החיים ממש".

לסיום היא כתבה "כחול לבן מבקשת לקדם פוליטיקה ממלכתית. מה שמנחה אותנו הוא דבר אחד בלבד - הגנה על חיי אזרחי ישראל. יש לפנינו עוד עבודה רבה. בבריאות, בחינוך, ברווחה, בביטחון. אני מבקשת את התמיכה שלכן. יודעת שזה לא פשוט. יודעת שחלקכן מאוכזבות. ועדיין. החלטנו להיות המבוגר האחראי למרות המחירים הגבוהים".

כבר במהלך הלילה נשאה ח"כ מיקי חיימוביץ נאום בגנות החוק ולאחר מכן הצביעה נגדו יחד עם ח"כ רם שפע. "כמעט כל נבחר ציבור מגיעה לשעת מבחן, שבה הוא עומד ומחליט אם הוא פועל לפי הכללים המקובלים במערכת הפוליטית וההסכמים קואליציונים, או שהוא בוחר לקחת צעד שעלול לגבות ממנו מחיר ברמה האישית, אבל חשוב בעיניו. היום, זוהי שעת המבחן שלי, זוהי שעת מבחן בכל מה שנוגע לדמוקרטיה, לחופש הביטוי, חופש הפרט וחופש התנועה.

"בנוסף, זוהי גם שעת מבחן לאמון הקלוש שעוד נשאר בין המערכת הפוליטית לבין האזרחים בישראל. אני נגד החוק להגבלת הפגנות שעומד להצבעה הלילה. אני מרגישה שהסגר הכללי יכול היה להימנע, אם רק ראש הממשלה - שהיה אמור להיות המבוגר האחראי היה מקבל החלטות ענייניות, שלא נגועות באינטרסים סקטוריאליים, אישיים ופוליטיים. אני מקווה שנצליח להתעשת בזמן, ומבטיחה להיאבק על מנת לשקם, ולו במעט את האמון שנעקר מהיסוד".