גנץ לנתניהו בקבינט הקורונה: "אנחנו משגעים את הציבור"

שר הביטחון אמר את הדברים בתגובה להצעת ראש הממשלה להגביל את טווח היציאה מהבית ל-200 מטר בלבד • בתגובה השיב לו נתניהו: "אתה לא תגיד לי מה אנחנו משגעים או לא משגעים. מותר לראות את הנתונים ולשנות את ההתייחסויות"

בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול
בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול

קבינט הקורונה מתכנס בשעה זאת כדי לדון במצב התחלואה בארץ ובדרכים להתמודד איתה. ראש המל"ל מאיר בן שבת יציג בדיון תמונת מצב והסוגיות שנמצאות על הפרק. משרד הבריאות יציג את מוכנותם לטיפול ב-1,500 חולים קשים וזאת אחרי שהרף הקודם של 800 חולים קשים נחצה זה מכבר.

עוד יעלה לדיון מצב הקשישים ומוסדות הגיל השלישי וכן המלצות ליעדים ומדדים להמשך הדרך, לרבות השלב בו ניתן יהיה להתחיל לשחרר את התעסוקה במשק.

מטה "מגן ישראל" של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, הניח על שולחן הקבינט הצעה להגדלת קנסות על עבירות המהוות הפרות מרכזיות בעלות סיכון בריאותי משמעותי.

על פתיחת בתי עסק או מקומות ציבוריים או עסקיים שפתיחתם נאסרה בתקנות, מציע גמזו לגבות קנס של 10,000 שקל ולא כנהוג היום. על קיום אירוע מרובה משתתפים, לרבות מסיבות, חתונות, כנסים וטקסים, יעלה הקנס לגובה 50 אלף שקל, במקום 5,000 שקל. זאת מכיוון שכפי הנראה גובה הקנס הנוכחי אינו מצליח להרתיע את הציבור או לבלום אירועים רבי משתתפים.

על פתיחת מוסד חינוכי או פנימייתי שפתיחתו נאסרה, מבקש גמזו לגבות גם כן 50 אלף שקל, בנוסף להוספת סמכות לצווי סגירה. על הפרדת חובת בידוד ישלמו המפרים 10,000 שקל, ועל אי עטיית מסכה - קנס אשר משטרת ישראל מרבה לחלק לאזרחים - 1,000 שקל במקום 500.

בתוך כך, לאחר שהסגר הראשון הסתיים בפתיחה כללית ומועטת מגבלות על המשק, לרבות ענפים ותחומים אשר בהם סיכון ההדבקה היה ידוע כגבוה, משרד הבריאות הניח על שולחן הקבינט את 'אסטרטגיית היציאה' שלו. להמלצת המשרד, הקלות בסגר יצאו לפועל רק כאשר שיעור הנבדקים החיוביים יעמוד על 5%. ההקלות יבוצעו במדורג, כל פעימה תכלול תחום אחד בלב, ובין שלב לשלב ימתין הציבור שלושה שבועות.

תנאים נוספים להקלה במגבלות כוללים ירידה של מקדם ההדבקה מ-1 כיום ל-0.9-0.8, וירידה במספר החולים במצב קשה. במידה ומקדם ההדבקה ימשיך להיות נמוך מ-0.8 ניתן יהיה להמשיך בהקלות בסגר, אך במידע והוא יעלה על 0.9 יהיה צריך לעצור את ההקלות בסגר. במידה ומקדם ההדבקה יהיה 1.1 ומעלה - תאלץ הממשלה לחזור על עקבותיה ולהטיל שוב מגבלות על הציבור והעסקים.

ההחלטה על פתיחת המשק, תוצמד לקריטריונים דוגמת - האם ההתקהלות נמשכת יותר משעה, מהי כמות המגעים בין העובדים ועד כמה ניתן לעטות מסכה באופן רצוף בעת השהייה במקום, מהו אופי ההתקהלות והאם ניתן יהיה לאתר בדיעבד בקלות את המגעים בין האנשים. בנוסף - האם מדובר במקום סגור או פתוח.

שר האוצר: חזרה מדורגת של המגזר הפרטי

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר בדיון כי הוא ידרוש דיון בקבינט הקורונה על חזרה מדורגת של המגזר הפרטי. הסקטורים שאינם מקבלים קהל לפעילות מלאה, צריכים לחזור בשיעור של 50% מיד אחרי שמחת תורה, כבר בשבוע הבא. בחלוף שבועיים נוספים, יש להחזיר את המשק לפעילות מלאה, לפי כ"ץ.

עוד אמר כ"ץ, כי החינוך לגיל הרך צריך להיפתח אחרי סוכות, לפי נתוני התחלואה בשל נחיצותו למשק.לדבריו, "באשר לשאר המשק יש לגבש תוכנית, מותנית בירידה בהיקפי התחלואה, של חזרה הדרגתית של ענפים מקבלי קהל כמו: המסחר, הנופש, וההסעדה ואחרים לפעילות מבוקרת".

במהלך ישיבת הקבינט הציגה שרת התחבורה מירי רגב מידע לפיו השימוש בתחבורה ציבורית גבר מאוד וכי המשרד נאלץ לתגבר שירותי אוטובוסים כדי למנוע עומס וצפיפות בקווים.

שרים אחרים בדיון אמרו כי התחושה בחוץ היא שאין כלל סגר. הפקקים בכבישים והתחבורה הציבורית הנם אינדיקציה לכך שאין כלל סגר. הבעיה בכך, אמרו אותם שרים, כי המדינה משלמת מחיר כלכלי קשה על "סגר-בכאילו".

השר שטייניץ אמר בקבינט הקורונה כי "בסגר של מרץ-אפריל היו הגבלות יציאה מהבית של 100 מטר. אני ממליץ שנטיל עכשיו מגבלות מרחק יציאה של בין 200 ל-500 לא יותר. ב-1,000 מטר אין מרחק אפקטיבי כי הוא מאפשר מעבר בין ערים והתגודדויות במקומות אטרקטיביים". 

רה"מ בנימין נתניהו ציין כי לאור המצב בשטח, על הממשלה להגביל את היציאה מן הבתים. לא 1 ק"מ אלא פחות מכך, 200 מטרים.

גנץ הגיב לדברי נתניהו ואמר כי "אנחנו משגעים את הציבור", ולכך השיב לו נתניהו: "אתה לא תגיד לי מה אנחנו משגעים או לא משגעים. מותר לראות את הנתונים ולשנות את ההתייחסויות. אם הסגר לא עובד הוא לא עובד".

גנץ אמר אז: "צריך לשאול למה הוא לא עובד".

יצוין כי השר שטייניץ איננו חבר בקבינט בקורונה, אך נתניהו ביקש ממנו להשתתף בישיבה ולהיות מי שיעלה את ההגבלה לרמת 200 מטר.

הממשלה לא מצליחה להשתלט על המגפה

מצב התחלואה במשק, בעיקר במגזר החרדי מראה שהממשלה לא מצליחה להשתלט על המצב. תוכנית הרמזור של גמזו עדיין רלוונטית ואחרי החקיקה אתמול שתגביל את ההפגנות, עשוי להיווצר מצב שראש הממשלה לא יוכל להאשים יותר את המפגינים נגדו ומנגד מצב התחלואה לא ירד כלל.

אתמול אישרה הממשלה את הצטרפותה של השרה מירי רגב לקבינט הקורונה, וזאת במקומו של השר ליצמן.

כיום קבינט הקורונה כולל 12 שרים, אולם באתר משרד ראש הממשלה אין עדכון מי הם החברים הנוכחיים, אחרי שגם השרה מירב כהן מכחול לבן צורפה לקבינט.