הפנים של הקורונה: האם בכל העולם איש מקצוע מעביר הנחיות

פוליטיקאים שמתעקשים להידחף למשדרי הסברה בענייני קורונה - מחלה ישראלית ייחודית? • המשרוקית של "גלובס"

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

משחר משבר הקורונה, יאיר לפיד דוחק בנו ללמוד ממה שעושים "בכל העולם". משחר משבר הקורונה, מתברר שהעולם מורכב יותר מהדיוקן הוורדרד שבסיפורי לפיד. הפעם העולם נקרא לדגל כדי לבקר את מדיניות ההסברה המבלבלת של בנימין נתניהו. "רה"מ משתלט מדי פעם על המסך, ובמשך שעה עושה מסיבות עיתונאים ומסביר איזה איש נפלא הוא לדעתו", אמר לפיד לרדיו אמצע הדרך. "במקום זה, בכל מקום בעולם עשו אותו דבר: לקחו מישהו, איש שקט, אחראי, איש מקצוע, שחמש דקות ביום מסביר לאזרחים מה מותר ומה אסור".

אכן רעיון ראוי: במקום שהפוליטיקאים יבלבלו לאזרחים במוח, פרזנטור או פרזנטורית בקיאים וענייניים יטפלו בהסברה. איך רק אנחנו, מכל אומות העולם, לא חשבנו על זה? למה רק ראש ממשלתנו מתעקש להידחף לפריים? ובכן, זה לא רק הוא. דגמנו כמה מערוצי היוטיוב שבהם שודרו עדכונים ממשלתיים לציבור.

הדוגמה הראשונה שקיבלנו מלפיד הייתה דובר הקורונה בשווייץ, אבי הסיסמה "נפתח מהר ככל שיתאפשר ולאט ככל שיידרש". לשווייץ אכן יש דובר כזה, אלן ברסה, והוא הוביל רבות ממסיבות העיתונאים. דא עקא, ברסה הוא שר הפנים, אחד משבעה שרים שכולם זכו להוביל משדרים. היו גם משדרים שהנחו אנשי מקצוע.

כוכבי המשדרים בערוץ דאונינג 10 בבריטניה היו ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ושריו - לרוב בליווי בכירים במערכת הבריאות, אבל לפעמים לבד. רק פעם אחת החודש ניתנה הבמה כולה לראש מערך הבריאות ולמדען הראשי. המצב דומה בסקוטלנד. השרה הראשונה ניקולה סטרג'ון מובילה את המשדרים עם סיוע מקצועי מהצד.

בצרפת הכף נוטה יותר לצד המקצועי. הדובר העיקרי היה מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ז'רום סלומון. אבל היו משדרים שהוביל שר הבריאות אוליבייה וראן, ובתחילת המשבר גם ראש הממשלה אדואר פיליפ.

דובר הקורונה העיקרי בפרו, אם נעזוב את גבולות אירופה, היה הנשיא מרטין ויסקרה. בהצהרות הפומביות, ששודרו בעיקר בתחילת המגפה, הוא עמד מוקף באנשים אחרים, שותקים; בהמשך הם נעלמו.

גם ביפן, רה"מ לשעבר שינזו אבה ושר החוץ טושימיצו מוטגי ניצחו על רוב מסיבות העיתונאים שמצאנו. לפעמים הצטרף ד"ר שיגרו אומי, נשיא ארגון הבריאות הקהילתי.

בניו זילנד נקטו גישה מאוזנת. בראשית המגפה, ההצהרות לתקשורת נחלקו בין ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן למנכ"ל משרד הבריאות אשלי בלומפילד. בהמשך עברו להגשה זוגית: שר בממשלה + נציגה ממשרד הבריאות.

הפוליטיקאים היחידים שמצאנו שוויתרו על אור הזרקורים הם האוסטרלים. ערוץ היוטיוב של משרד הבריאות המקומי הופקר כליל לראשי המערך הרפואי ומערך האחיות.

בשורה התחתונה: דברי לפיד לא נכונים ברובם. במדינות רבות, ראשי המדינה והשרים הגישו את משדרי הקורונה בעצמם, לפעמים לבד ולפעמים לצד אנשי מקצוע.

תחקיר: אוריה בר-מאיר