כביש 6 | בלעדי

משרד התחבורה מקדם נתיב שיתופי חדש בכביש 6 בתמורה להוזלת תעריפים

שרת התחבורה רגב מקדמת הקמת נתיב תחבורה שיתופית וציבורית בכביש 6 • היוזמה להוזלת התעריפים והארכת הזיכיון עוררה התנגדות מהאוצר והמו"מ עם הזכיינים נקלע למבוי סתום • מקורבים לרגב: נקדם מכרז אם לא תהיה הוזלה בדמי המנוי

כביש 6 / צילום: תמר מצפי
כביש 6 / צילום: תמר מצפי

שרת התחבורה מירי רגב מקדמת רעיון של הרחבת כביש חוצה ישראל בנתיב נוסף שישמש נתיב ייעודי לנסיעות שיתופיות ולתחבורה ציבורית. במשרד התחבורה לא פוסלים את האפשרות שהקמת הנתיב הנפרד תהיה באמצעות מכרז, כך שהנתיב יוקם ויופעל על ידי זכיין אחר מהזכיין הנוכחי של הכביש. במשרד מזכירים בהקשר זה את פרויקט הנתיב המהיר, שנסלל לצד כביש 1 ממחלף שפירים לנתיבי איילון.

הרעיון של הקמת נתיב התחבורה השיתופית והציבורית בא בהמשך ליוזמה של רגב להוזיל את עלות דמי המנוי בכביש בעשרות אחוזים. יוזמת ההוזלה עוררה התנגדות מצד האוצר שטען כי תוביל לגידול בביקוש לנסיעה בכביש, שסובל כבר היום מבעיות קשות של גודש תנועה. גורמים בענף התחבורה אמרו ל"גלובס" כי המו"מ המתנהל בנושא בין האוצר, משרד התחבורה חברת כביש חוצה ישראל הממשלתית והזכיינים נקלע בשלב זה למבוי סתום.

ניסיון להגיע להסכם חדש עם הזכיין

מבחינה משפטית לא ניתן לכפות על הזכיין להפחית את דמי המנוי משום שמדובר בשינוי תנאי שטר הזיכיון שניתן לו ב-1999. על רקע זה מנסה רגב להגיע להסכם זיכיון חדש עם הזכיין. הגוף הממשלתי שמוסמך לנהל מו"מ על הסכם זיכיון חדש הוא אגף החשב הכללי באוצר, שהעניק את הזיכיון המקורי להקמת הכביש ולהפעלתו למשך 30 שנה.

רגב מציעה מתווה שבמסגרתו יופחתו התעריפים למנויים בכביש בעשרות אחוזים, בשיעור משתנה על פני שעות היממה ובתמורה יוארך הזיכיון של דרך ארץ בשלוש שנים עד 2032. בנוסף הציעה רגב כי המדינה תתיר לזכיין להקים נתיב נסיעה רביעי. עלות הקמת הנתיב הרביעי ממחלף קסם עד למחלף עירון מוערכת בכ-2.5 מיליארד שקלים ורגב רוצה כי הזכיין יממן את הפרויקט בעצמו, מתוך הנחה שיחזיר את ההשקעה באמצעות הגידול בתנועת כלי הרכב בכביש. רגב טענה כי דמי האגרה שגובה דרך ארץ הם מהגבוהים בעולם וכי לנוסעים בכביש אין אמצעי תחבורה אלטרנטיבי לכביש האגרה ומשום כך מדובר בקהל שבוי. אמצעי תחבורה ציבורית חלופיים לכביש האגרה יעמדו לרשות הנוסעים רק בסוף העשור כשתושלם מסילת הרכבת המזרחית.

על פי גורמים במשרד התחבורה "השרה רוצה לקדם אלטרנטיבות תחבורתיות עבור זוגות צעירים שמתקשים למצוא דיור בר השגה במרכז ונאלצים לרכוש דירות בפריפריה. מחירי המנוי הנוכחיים בכביש הופכים את העלויות הנלוות לרכישת דירה בפריפריה לכאלה שכבר עדיף לקנות דירה יקרה יותר במרכז". לדברי אותם גורמים "נתיב נסיעה שיתופית שומט את הקרקע מתחת לטיעון שהוזלת אגרת השימוש בכביש תביא להארכת הפקקים בו".

שווי של 2.66 מיליארד שקל

כביש חוצה ישראל הוקם על ידי "דרך ארץ הייווייז", החברה שזכתה ב-1998 במכרז שפרסם החשב הכללי באוצר להקמת הקטע המרכזי של הכביש באורך 87 קילומטרים. בשנים 2010-2012 מכרו אפריקה ישראל, שיכון ובינוי ו-Canadian Highway את חלקן ב"דרך ארץ" והמדינה גם היא את זכויותיה ל-49% מהרווחים בפרויקט. העסקה היקרה ביותר שביצעה שיכון ובינוי ב-2012 שיקפה לדרך ארץ שווי של 2.66 מיליארד שקלים. בעלי המניות שרכשו את הפרויקט הם משקיעים מוסדיים המאוגדים תחת שתי שותפיות מוגבלות המובלות על ידי קרנות תשתיות. שותפות תש"י דרכים בראשות קרן תשתיות ישראל (המחזיקה ב-75% מהמניות) ושותפות נוי חוצה ישראל בראשות קרן נוי המחזיקה ב-25% הנותרים וכן ב-49% מהזכאות לדבידנדים והלוואות בעלים.

הזיכיון של דרך ארץ יפוג ב-2029 ואז היא מחוייבת להחזיר את הכביש למדינה. כביש חוצה ישראל צפון שהמקטע הראשון שלו נפתח בנובמבר 2018 הוא קטע באורך 21 קילומטרים מצומת יוקנעם שהוקם ומופעל על ידי קבוצת שפיר שזכתה ב-2013 בזיכיון ל-34 שנה מהמדינה.