בין שוברים למזומן: מחר התאריך האחרון להחזר על טיסות שבוטלו בזמן הסגר הראשון

בעקבות משבר הקורונה, שונה חוק התעופה הישראלי כך שהחברות יוכלו להעניק החזר כספי על טיסות שבוטלו, תוך 90 יום • מחר הוא היום האחרון שבו על חברות התעופה להשיב לצרכנים כסף על טיסות שבוטלו בעקבות הסגר הראשון

שדה התעופה בן גוריון, בחודש האחרון. החברות יוכלו להעניק החזר כספי על טיסות שבוטלו, תוך 90 יום / צילום: שלומי יוסף, גלובס
שדה התעופה בן גוריון, בחודש האחרון. החברות יוכלו להעניק החזר כספי על טיסות שבוטלו, תוך 90 יום / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מחר - הראשון באוקטובר - הוא היום האחרון שבו על חברות התעופה להשיב לצרכנים כסף על טיסות שבוטלו בזמן הסגר הראשון, ובינתיים נראה כי עיקר המאמצים של החברות מתרכזים בניסיון לרצות את הצרכנים באמצעות שוברים לטיסות עתידיות. 

כך לדוגמה, בימים אלה ממשיכים לקוחות אל על לקבל מיילים ובהם הצעה לקבל שובר בשווי של 125% מהמחיר ששילמו. מימוש השובר נעשה כמעין תו קנייה כאשר ניתן להשתמש בחלקו, לרכוש באמצעותו מוצרים ושירותים וכאמור להעבירו לאדם אחר.

מי שיבחר לקבל החזר כספי יקבל גם 30 נקודות הנוסע המתמיד אותם אפשר לראות כמעין מחווה של התנצלות על היחס הבלתי שירותי שהעניקה אל על ללקוחותיה בתקופת הקורונה.

ל"גלובס" נודע כי שיעור הנוסעים שמעדיפים לקבל שובר גבוה מהציפייה של אל על. במצב כזה, אל על תוכל לשמור יותר כסף בקופתה. היקף החוב המקורי של אל על ללקוחות נאמד ב-280 מיליון דולר.

נזכיר כי לפני שבועיים הנפיקה אל על לציבור מניות שהזרימו לקופתה 150 מיליון דולר. בדוח שפרסמה החברה לפני הנפקה היא התחייבה לעשות שימוש בכסף שיוזרם לה להחזר החובות לנוסעים, וכך היא עושה. חלק מהנוסעים כבר קיבלו החזר כספי בימים האחרונים.

במיילים שקיבלו בימים אלו גם חברי מועדון הנוסע המתמיד משתף מנכ"ל אל על גונן אוסישקין החתום על התכתובת כי "בחודשים האחרונים חברת אל על מתמודדת עם המשבר הגדול ביותר שפקד את ענף התעופה אי פעם על רקע מגפת הקורונה. הנחיות מדינת ישראל ומדינות אחרות, לצד חרדה לבריאות הציבור, הפסיקו כמעט לגמרי את פעילותנו. כתוצאה מכך, נאלצנו לנקוט בצעדים קיצוניים אך הכרחיים, אשר פגעו ביכולת שלנו להעניק לך את השירות לו ציפית בכל אותן נקודות בהן היינו רגילים לפגוש אותך. אני האמנתי לכל אורך הדרך, מאז פרוץ המשבר, שרק אם נשרוד יהיה סיכוי שנשוב ונציע לך את כל מה שציפית מאתנו. לכן עסקנו בעמל רב, יחד עם מדינת ישראל, בגיבוש מתווה סיוע לחברה אשר יעזור לה לצלוח את המשבר. הציפייה שלך היא המטרה שלנו ובחודשים האחרונים לא יכולנו להיענות לה ואנו יודעים שאכזבנו אותך. אני מבקש להתנצל בפניך ולהודות לך על סבלנותך והבנתך".

גם נוסעי ישראייר קיבלו אפשרות לקבל שובר בשווי של 125% במקום החזר כספי. הנוסעים יכולים גם לבחור בתוספת של 15% למחיר ששילמו ולקבל את כספם בעוד שנה. גם בישראייר מדווחים על שיעור היענות גבוה לשוברים, היענות שגברה ככל שהחברה הפעילה יותר טיסות נוסעים למדינות ירוקות. היקף החוב המקורי של ישראייר ללקוחות עמד על 10 מיליון דולר.

נוסעי ארקיע קיבלו הודעה לפיה הם יכולים לבחור בשובר מוגדל בכ-10% מהסכום ששילמו או שובר בתוספת לכרטיסי טיסה לאילת - בכל מקרה הנוסעים יכולים לבחור בהחזרים כספיים במקום בשוברים. החוב של ארקיע ללקוחות קטן יחסית וזאת ככל הנראה הסיבה לכך שהצעת הערך שלה לשובר היא הנמוכה יותר.

שינוי בחוק התעופה בעקבות משבר הקורונה

חוק התעופה הישראלי שעבר שינוי ברוח תקופת הקורונה קובע כי ה-1 באוקטובר הוא המועד האחרון שבו צרכנים שטיסתם בוטלה (שלא ביוזמת הנוסעים) זכאים לקבל החזר כספי - החוק מתח את מועד ההחזר מ-21 ימים במתכונת הרגילה שלו, ל-90 ימים אחרי ביטול הטיסה ולכן הנוסעים שזכאים להחזר הכספי כעת הם אלו שטיסתם בוטלה עד ה-30 ביוני. הנוסעים שטיסתם בוטלה לאחר מכן צריכים לערוך חישוב בהתאם למועד ביטול הטיסה לטווח של 90 ימים עד למועד האחרון לקבלת ההחזר.

שינוי נוסף שנכנס בחוק הוא ביטול שורת הפיצוי בנוסף להחזר הכספי, וזאת לאור המשבר העמוק שאליו נקלעו חברות התעופה. החוק מתיר לחברות להציע שוברים למימוש עתידי במקום לקבל החזר כספי כאשר השובר ניתן להעברה לכל אדם (כלומר שטכנית מותר גם למכור שובר). הבחירה האם לקבל שובר או החזר נתונה בידי הצרכנים כאשר במקרה שבו צרכן בחר שובר אותו לא הצליח לממש במשך שנה, הוא יוכל לקבל החזר כספי בשווי המקורי של הסכום ששילם, לשם כך עליו לפנות מיוזמתו לחברה.

חוזרים לפעילות בתזמון בעייתי

בימים אלה מתחילה אל על לחזור לפעילות של טיסות נוסעים - החברה הטיסה את קבוצת הכדורגל של מכבי חיפה ללונדון השבוע ומחר היא צפויה להפעיל טיסה ראשונה ליוון. בהמשך צפויה אל על להפעיל טיסות ליעדי הדגל שלה, ניו יורק, פריז ולונדון אליהן יצטרפו בהמשך טיסות ללוס אנג'לס ומיאמי.

התזמון של אל על לחזרה לפעילות מקשה עליה, ראשית הודיע השבוע מושל מדינת ניו יורק כי כל הנכנסים למדינה יחויבו ב-14 ימי בידוד, למעט רשימה של כ-30 מדינות ירוקות שישראל לא נמנית עליהן. גם הנכנסים מארה"ב לישראל נדרשים לחובת בידוד של 14 ימים.

שנית, אל על חוזרת לפעול בצל מתווה הפעלת נתב"ג בתקנות הסגר, מתווה שקובע כי רק הנוסעים שרכשו כרטיס טיסה לפני ה-25 בספטמבר יוכלו לצאת מישראל. המתווה הבעייתי הזה שלמעשה מחייב את חברות התעופה להמריא עם מטוסים ריקים מכביד על חברות התעופה והוא ידון בבג"ץ בעקבות עתירה שהגישה ישראייר שטוענת לפגיעה בזכות הנוסעים לצאת מהארץ ובחופש העיסוק למכור כרטיסים על טיסות שכבר קיימות במערכות.

מאל על נמסר כי "לאורך כל משבר הקורונה העמידה חברת אל על את טובת הלקוחות בראש סדר העדיפויות ברקע האתגר העצום שהזמינה על כולנו תקופת הקורונה. כך היה כאשר אפשרנו לשנות מועדים ויעדים ללא דמי טיפול ושינוי כך היה גם בכל הקשור לטיסות החילוץ שבוצעו לעיתים במחיר בסיסי על מנת לתת פתרון לכל נוסע הזקוק לסיוע אך בהתחשב בביקוש הנמוך לטיסות.

"בכל הקשור להחזר הכרטיסים חברת אל על מציעה כיום ללקוחות שטיסתם בוטלה עד סוף יוני בחירה בין החזר כספי בתוספת 30 נקודות מועדון הנוסע המתמיד במתנה לבין שובר זיכוי בערך כולל של 125% מערך הכרטיס (כולל יכולת הסבת הכרטיס על שם אחר או ניצול משולב של הזיכוי לשדרוג מחלקה ומוצרים נוספים). נמשיך לעשות כל שביכולתנו על מנת להגיע לכלל הלקוחות ולהעניק להם את הטיפול הטוב ביותר".