משטרת צרפת עצרה 29 חשודים במימון טרור באמצעות מטבעות קריפטו

מבצע המעצרים הנרחב בוצע בעקבות חקירה ממושכת בנוגע לפעילותה של רשת מאורגנת למימון טרור שפעלה בצרפת • על פי החשד, הרשת העבירה בשנתיים האחרונות מטבעות קריפטו בשווי מאות אלפי אירו לפעילי אל-קאעידה ודאעש בצפון סוריה

גניבת מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
גניבת מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

משטרת צרפת עצרה אתמול (יום ג') 29 אנשים ברחבי המדינה במבצע רחב היקף נגד רשת מאורגנת למימון קיצונים איסלאמיסטיים, שפעלה באמצעות שימוש במטבעות קריפטו, על פי דיווח של סוכנות הידיעות AP.

המחלקה למאבק בטרור בפרקליטות הצרפתית הודיעה כי הוצאו צווי חיפוש נגד שני מנהיגי הרשת - ג'יהאדיסטים צרפתים שכנראה שהו בצפון מערב סוריה מאז 2013, החשודים ביצירת "הארכיטקטורה של הרשת הזאת למימון טרור". השניים, שזוהו על ידי הפרקליטות בשמות Mesut S ו-Walid F, שניהם בני 25, חשודים בחברות בארגון מורדים סורי ג'יהאדיסטי בשם "היאת תחריר א-שאם". שני החשודים נשפטו שלא בפניהם והורשעו בצרפת ב-2016, ונידונו בהיעדרם לעונש של 10 שנות מאסר.

29 החשודים שנעצרו על ידי משטרת צרפת והובאו לחקירות ביום שלישי, הם בגילאי 22 עד 66. רוב העצורים חשודים בהזרמת כספים לרשת. שניים מהם, לדברי המשטרה, הם בעלי תפקידי מפתח בחברות קריפטו, שסייעו בתפעול הרשת. פעילות הרשת נחשפה על ידי Tracfin - יחידה מיוחדת לחקירות הונאות, הלבנת הון ומימון טרור במשרד האוצר הצרפתי. החקירה שהובילה לתפיסת פעילי הרשת נפתחה כבר בינואר האחרון.

על פי הודעת הפרקליטות הצרפתית, הרשת למימון טרור שבגינה בוצעו המעצרים השבוע, פעילה מאז 2019. הרשת התבססה בעיקר על רכישות קופונים של מטבעות קריפטו, שפרטיהם הועברו באמצעות מסרים מאובטחים לפעילי ג'יהאד בסוריה, שלאחר מכן המירו אותם למזומנים באמצעות בורסות קריפטו. לטענת הפרקליטות, הקופונים של מטבעות הקריפטו, בשווי של 10 אירו עד 150 אירו כל אחד, נרכשו באופן אנונימי ולאורך תקופה ממושכת על ידי עשרות אנשים בצרפת. על פי החשד, בדרך זו העבירה הרשת סכומים מצטברים בהיקף של מאות אלפי אירו לפעילי ארגוני הטרור אל-קאעידה ודאעש (המדינה האסלאמית) שעדיין מסתתרים בצפון מערב סוריה מאז חיסולו של מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, על ידי כוחות אמריקאים באוקטובר 2019.