שי באב"ד הסיר את מועמדותו לניהול התעשייה האווירית: "עדיף מנכ"ל עם רקע ביטחוני נרחב"

למרות הניסיון והקשרים מנכ"ל משרד האוצר לשעבר ומי שנחשב לאחד המתמודדים הבולטים על תפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית החליט לפרוש מהמירוץ • מקורבי באב"ד: "עמדת משרד הביטחון אותה שי חולק, הינה כי מין הנכון שדמות ביטחונית בכירה תעמוד לפחות באחד התפקידים הבכירים בחברה"

שי באב"ד / צילום: איל יצהר
שי באב"ד / צילום: איל יצהר

מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שי באב"ד הסיר את מועמדתו לתפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית. באב"ד התלבט אם לעבוד במגזר החצי-ציבורי, בתפקיד כה בולט בתעשייה הביטחונית או לפנות למגזר הפרטי אחרי שבע שנים של עבודה בשירות הציבור, כולל חמש שנים בתפקיד האינטנסיבי של מנכ"ל משרד האוצר.

ההרשמה להתמודדות לתפקיד נסגרה לפני כשבוע, וככל הידוע 5-6 אישים הגישו מועמדות לתפקיד. באב"ד הגיש את מועמדותו ונחשב למועמד בולט בשל הרקע האישי, הניסיון והקשרים.

אחד מבין מגישי המועמדות הוא אלוף במיל' חגי טופולנסקי לשעבר ראש אכ"א ומי שהיה מנהל תחום המל"טים באלביט. הוא נחשב המועמד המועדף על משרד הביטחון בשל ההבנה שיש צורך באלוף במיל' להוביל את התעשייה האווירית.

מקורבי באב"ד אמרו ל"גלובס" כי "בעיני שי ורבים, התעשייה האווירית הינה החברה הביטחונית החשובה בישראל, וביטחון ישראל ויחסיה עם מדינות שונות בעולם נשען רבות על מוצרי ותוצרי החברה. עמדת משרד הביטחון אותה שי חולק, הינה כי מין הנכון שדמות ביטחונית בכירה תעמוד לפחות באחד התפקידים הבכירים בחברה (יו"ר ומנכ"ל) ולכן נכון יהיה להעמיד מנכ"ל לחברה בעל רקע בטחוני נרחב.

עוד אמרו מקורביו של באב"ד כי "אביו עבד כמהנדס בכיר שנים רבות בחברה ודודו מכהן כמזכיר החברה, ולכן מעבר לחשיבות האסטרטגית לשי פינה חמה בלב לתעשייה האווירית והוא מאחל הצלחה רבה בתהליך איתור המנכ"ל בפרט ולחברה ככלל".

מבין המועמדים שנשארו לתפקיד מנכ"ל החברה, ניתן למנות גם את האישה הראשונה אי פעם שהגישה מועמדות לתפקיד. תא"ל במיל' מירב קירשנר, מי שהייתה ראש מטה אגף כוח אדם וראש חטיבת תכנון בצה"ל היא מבין המועמדים הסופיים.

כמו כן, הגישו את מועמדותם המשנה למנכ"ל התעשייה האווירית אייל יוניאן, סמנכ"ל התעשייה האווירית וראש חטיבת מערכות הטילים בועז לוי ומנכ"ל אלתא מערכות (חברה בת של התעשייה האווירית) יואב תורג'מן.

הכנסות של 14 מיליארד שקל ב-2019

התעשייה האווירית היא אחת המעסיקות הגדולות בישראל עם 15 אלף עובדים והכנסות של 14 מיליארד שקל ב-2019. בשנים הקרובות צפויה התעשייה האווירית לעבור שינוי ארגוני לקראת הנפקת החברה. מאז 2017 מכהן הראל לוקר כיו"ר החברה.

לפני כמה חודשים הודיע מנכ"ל החברה נמרוד שפר כי הוא מתפטר לאחר שנתיים בתפקיד. שפר, לשעבר ראש אגף תכנון במטכ"ל וראש מטה חיל האוויר, היה חלוק בנושאים מקצועיים על יו"ר דירקטוריון החברה, הראל לוקר.

התעשייה האווירית מתקדמת לקראת הנפקה בבורסה ונמצאת בתקופה טובה מבחינת דו"חות כספיים, אך בשל עצירה כמעט מוחלטת של ענף התעופה בעולם וצמצום צפוי של תקציבי בטחון ברחבי העולם, עשויה להיות לכך השפעה בעייתית על עתיד רווחי החברה.

בתעשייה האווירית הוקמה ועדת איתור לליווי הליך בחירת המנכ"ל. חברים בה יו"ר החברה לוקר וכן הדירקטורים של התעשייה האווירית רו"ח ראם עמינח, יוסף צ'חנובר, ועורכת הדין מהא מנצור עלי.

דיוני ועדת האיתור עשויים להימשך כחודשיים ולכן ייקח זמן עד שתתקבל החלטה בנוגע לזהות המנכ"ל הבא. את התהליך מלווה רשות החברות הממשלתיות, בראשות עו"ד ינקי קוינט. אישור סופי של מנכ"ל התעשייה האווירית מצריך חתימה של שר הביטחון בני גנץ והשר האחראי על החברות הממשלתיות, דוד אמסלם.