המשנה ליועץ המשפטי לממשלה: אין מניעה שנתניהו יגביל הפגנות

בתגובה לפנייה שהגישה קבוצת "מבצר הדמוקרטיה" כתבה זילבר כי "אכן קיים קושי מסוים בעיסוק של נבחרי הציבור בנושא, אולם בהינתן העובדה שהממשלה מורכבת ממילא מנבחרי ציבור - אין מנוס מהמסקנה שבנסיבות מסוימות מעורבותה בנושא היא בלתי נמנעת"

עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: איל יצהר
עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: איל יצהר

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר כתבה חוות דעת לפיה אין מניעה כי ראש הממשלה יגביל קיום הפגנות בתקופת הקורונה, זאת חרף מצבו המשפטי והעובדה כי ההפגנות ממוקדות בביקורת על השלטון בראשותו.

זילבר דחתה פנייה של עו"ד דפנה הולץ-לכנר בשם קבוצת "מבצר הדמוקרטיה" מהשבוע לפסול את הליך החקיקה להגבלת הזכות להפגין בשל מעורבות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בטענה כי הוא מצוי בניגוד עניינים בהליך זה.

לדבריה, "אכן קיים קושי מסוים בעיסוק של נבחרי הציבור בנושא, אולם בהינתן העובדה שהממשלה מורכבת ממילא מנבחרי ציבור - אין מנוס מהמסקנה שבנסיבות מסוימות מעורבותה בנושא היא בלתי נמנעת. מטעם זה, איננו סבורים שניתן לקבוע כי מתקיים ניגוד עניינים טבוע המגביל מניה וביה את מעורבותו של הדרג המיניסטריאלי בהחלטה מסוג זה, או בהליך חקיקה".

אם זאת, כתבה זילבר, כי "כללי המשפט החוקתי והמנהלי חלים על כל קביעה לעניין הגבלה על הזכות להפגין, כמו גם על זכויות יסוד אחרות. על כן, נדרש כמובן שקביעה כאמור תיעשה אך ורק בהתבסס על הסמכה מפורשת בחוק, על יסוד שיקולים ענייניים ותשתית עובדתית ומקצועית מספקת, ותכלול את ההגבלות המידתיות בנסיבות העניין בלבד".

בסיכומו של דבר כתבה זילבר כי "בשים לב לאמור לעיל, גם בכל הנוגע להגבלות על ההפגנות בתקופה הנוכחית, לא מצאנו כי מתעורר ניגוד עניינים בעניינו של ראש הממשלה, אשר מצדיק מגבלות בעניין".

עו"ד דפנה הולץ-לכנר מסרה בתגובה: "מאכזב מאד ואף מקומם שהיועץ המשפטי לממשלה בוחר לעצום את עיניו ולהתעלם מניגוד העניינים הבוטה של נתניהו, המעורב עד צוואר בהגבלת ההפגנות שמכוונות כלפיו אישית. בניגוד להתפלפלות המשפטית שנוקט היועץ כדי לברוח מהנושא, לא מדובר במקרה תיאורטי לגבי 'נבחרי ציבור' אלא באירוע חמור ויוצא דופן, הנוגע לראש ממשלת ישראל באופן אישי - ולא סתם, אלא ראש ממשלה הנאשם בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים - המנסה לסכל באמצעות חקיקה את המחאה נגדו. האירוע הזה מצטרף לשורה ארוכה של פעולות מהחודשים האחרונים שבהן פועל נתניהו בניגוד עניינים חריף בהסתה מול מערכת אכיפת החוק והמפגינים. השיקולים הזרים בהתנהלות נתניהו זועקים לשמים, ותגובת היועץ היא צעד נוסף ברפיונם של שומרי הסף בהגנה על המשטר הדמוקרטי בישראל".