2 סימני שאלה גדולים על הדיווח האופטימי של אנלייבקס

ההודעה הרשמית של אנלייבקס מקפיצה את המניה בבורסה ביותר מ-100% • הנה שתי נקודות עיקריות שצריך לשאול לצד ההודעה

שי נוביק / צילום: תמר מצפי
שי נוביק / צילום: תמר מצפי

מנייתה של אנלייבקס  הישראלית מזנקת ביותר מ-100% בבורסה בתל אביב לאחר הדיווח הרשמי של החברה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני ב-ALLOCETRA לטיפול בחולי קורונה במצב קשה/קריטי.

הניסוי הקליני כלל 5 חולי קורונה, 3 מהם במצב קשה ו-2 נוספים במצב קריטי. מהדיווח של החברה עולה כי "כל חמשת החולים החלימו לחלוטין מהמצב הקודם ושוחררו מבית החולים אחרי 5.5 ימים (חולים במצב קשה) ו-8.5 ימים (חולים במצב קריטי) בממוצע, לאחר תחילת קבלת הטיפול ב-Allocetra". עוד מציינת החברה כי "כל החולים קיבלו תוצאה שלילית בבדיקת הקורונה במועד השחרור. לא דווח על תופעות לוואי חמורות כתוצאה מהטיפול ב-Allocetra, והטיפול הוגדר כסביל".

למרות האופטימיות, ראוי לציין כי הדיווח חסר כמה נתונים מהותיים כמו גיל המטופלים, מין המטופלים והאם יש להם מחלות רקע, כפי שבדרך כלל נהוג לציין בניסויים קליניים. אבל זה לא הכל.

קשה עד בלתי אפשרי להסיק על הצלחה של ניסוי כתוצאה מבדיקה של חמישה מטופלים בלבד. אלו לא מהווים נקודת ייחוס מספקת, בטח בכל הנוגע לכללי בטיחות שנבדקת בקרב עשרות אלפי אנשים. אך נראה כי הצימאון לחיסון לקורונה אפשר למשקיעים לעשות הנחות לחברה.

מבדיקה של "גלובס" עם החברה עולה כי בית החולים הדסה, שם נערך הניסוי, הקדים לפרסם את הדיווח האופטימי, מה שאילץ את החברה להוציא דיווח לא מושלם בלשון המעטה. 

נקודה נוספת מיוחסת לבית החולים הדסה שם נערך הניסוי. המוצר של חברת אנלייבקס פותח על ידי פרופ' דרור מבורך, שהוא גם מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים. בדרך כלל נהוג לפזר את ניסוי קליני בכמה בתי חולים אך זה המדובר נעשה רק בהדסה, שהינו בעל השליטה בהדסית ביו הציבורית שהיא בעלת מניות עיקרית באנלייבקס, מה שמעלה שאלות לגבי ניגודי עניינים.

בשעה זו מנייתה של אנלייבקס מזנקת ב-105% בבורסה בתל אביב במחזור מסחר חריג. מנייתה של הדסית ביו מזנקת ב-130%. עם הזינוק במניותיהן מדד ת"א ביומד מזנק בכ-6%.