צ'ק אין | פיצ'ר

לא רק בורג' חליפה: אתרי התיירות שחייבים לראות בבחריין ובאמירויות

המגדל הכי גבוה בעולם, הקניון הגדול ביותר, המסגד המפואר ומתחם הסקי המקורה (שגם הוא, איך לא, העצום ביותר כרגע) • אלו היעדים המתוירים שתרצו להצטלם בהם, ומה חשוב לעשות ולא לעשות כשתגיעו אליהם • צ'ק אין

מסגד שייח' זאיד באבו דאבי. בנייתו נמשכה כעשור / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מסגד שייח' זאיד באבו דאבי. בנייתו נמשכה כעשור / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לאטרקציות לתייר באיחוד האמירויות כמעט תמיד ילוו צמד המילים "הכי בעולם". באיחוד האמירויות הרי הצהירו לא אחת כי המטרה היא להיות הטובים ביותר, וזה לא פוסח על ענף התיירות ועל ענף התעופה. ואכן, באמירויות פועלות חברות תעופה מהטובות בעולם (איך לא), והן אמונות על התיירות הצומחת, כלומר זו שצמחה עד לפרוץ משבר הקורונה.

כשייכנס הפטור מוויזות תייר וכשישראל תפתח שעריה לתיירות נכנסת, מצופה שפוטנציאל התיירות יהיה הדדי. ובינתיים התנועה היא של הישראלי בלבד: כבר כעת עם השקת הקווים מישראל לדובאי עשרות אלפי ישראלים מתוכננים לבקר באיחוד האמירויות בדצמבר באמצעות כ-200 טיסות לפחות. השבוע השיקו ישראייר, ארקיע ואל על (בשלב זה בצ'רטר) את הטיסות שלהן בקו לדובאי והצטרפו אל חברת הלואו קוסט פליי דובאי. בינואר יתחילו גם הטיסות לבחריין, כרגע רק בקווים של גולף אייר וישראייר.

כל מה שתיירים ישראלים צריכים לדעת לקראת נסיעה לאמירויות 

הצצה על הרשתות החברתיות חושפת כבר עכשיו את הנוכחות המוגברת של התיירות הישראלים ביעד, שעד לפני כמה חודשים אפילו לא חלמנו עליו. דובאי קוסמת לישראלים בשל שילוב של כמה גורמים: יעד חדש ומסקרן, מדינה ירוקה שפוטרת את התייר מבידוד בהלוך ובחזור, מזג אוויר קיצי בחורף, יעד שכולל חווית שופינג ובילויים, תרבות אירוח ואפילו מענה נרחב של מזון כשר. בהיבט המחיר העוסקים בתיירות באמירויות מתעקשים שיש רמות אירוח לכל כיס, אולם כדאי להיערך להוצאה גדולה ולרמות מחיר שבחלק מהמקרים גבוהות מישראל.

למי שלא מתכנן לטוס בקרוב כדאי לזכור מזג האוויר החם (מאוד) ששורר באמירויות בקיץ עשוי לפסול אפשרות לביקור באזורים מסוימים בין החודשים אפריל לנובמבר. מאידך, גם בחורף יש מקומות שקר בהם (ככל שמתקדים בטיול טבע בהרים), כך שמראש מומלץ לבדוק מהו מזג האוויר ביעד ובכל מקרה לא לתכנן ביקור ביולי-אוגוסט.

שנית, בדומה לאתרי תיירות בכל העולם, כמעט לכל מקום יש להזמין כרטיסים מראש ולעתים לנקוב מראש במועד הביקור, ובעיקר ככל שמדובר באתר פופולרי יותר (כמו למשל, גורד השחקים בורג' חליפה).

זאת ועוד: באיחוד כבר מכינים דפי הסבר בעברית לתייר הישראלי ובהם פירוט על קודי ההתנהגות המקובלים והמצופים מהתיירים, בנושא האלכוהול למשל, אופי הלבוש, וכיבוד המסורות והחוק המקומי. באיחוד תמצאו ערב רב של חדש (הכי חדש) עם ישן (טיול גמלים במדבר) וההמלצה היא לנסות לשלב עד כמה שניתן. מבין שלל האתרים קיבצנו מספר אתרי "חובה". לגזור ולשמור ליום שבו הגבולות ייפתחו רשמית.

אבו דאבי

מוזיאון הלובר 
מחיר: 55 שקל למבוגר, ילדים בחינם
שעות פתיחה:
10:00-18:30

המוזיאון הגדול ביותר בחצי האי ערב קיבל אישור להקמתו ב-2007 במסגרת שיתוף פעולה בין ממשלת צרפת לבין אבו דאבי ששילמה 525 מיליון דולר כדי לעשות שימוש בשם האייקוני "לובר". המוזיאון נחנך ב-2017 והוא נחשב למונומנט אדריכלי פורץ דרך. סכום נוסף של 747 מיליון דולר שולם עבור יצירות מתחלפות שיוצגו בו ועבור הניהול האמנותי ל-20 שנה. היצירות המוצגות במוזיאון כוללות עבודות של גדולי הציירים לצד עבודות השמות דגש על אמנות מזרח תיכונית מתקופות שונות. המוזיאון ממוקם על האי סאעידאת ואפשר להתרשם מהמבנה גם באמצעות שיט בסירות קייאק, רצוי בשעת הזריחה והשקיעה.

מוזיאון הלובר באבו דאבי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 מוזיאון הלובר באבו דאבי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מסגד שייח' זאיד
מחיר:
הכניסה חופשית
שעות פתיחה: 9:00-22:00

אחד מהמסגדים המפוארים בעולם והגדול מבין המסגדים באמירויות. בניית המסגד על ידי אלפי עובדים נמשכה כעשר שנים. חומרי הגלם מהם הוא בנוי הם שיש, אבן, זהב וקריסטלים. במתחם ממוקמת גם ספרייה ובה דברי אמנות, קליגרפיה ודת בני 200 שנה. מי שיזם את הקמת המסגד, שייח זאיד בן סולטן אאל נהיאן (הנשיא הראשון של איחוד האמירויות), ראה בחזונו שילוב של סגנונות אדריכלות מתקופות שונות בתרבות המוסלמית יחד עם סגנונות תרבות - זו הסיבה שעל עיצוב המסגד היו אמונים 38 אדריכלים. המסגד הכולל 82 כיפות לבנות בגדלים שונים הפך גם לרקע לתמונות חובה שאותן הספיקו להעלות כוכבות כמו ריהאנה וסלינה גומז, ובכך הצליחו להרגיז את המאמינים המוסלמים בשל אופיין של אותן תמונות. גם המשלחת הישראלית שביקרה באבו דאבי לאחרונה בראשותו של ראש המל"ל מאיר בן שבת, סיירה במסגד זה. ואגב, הכניסה אליו היא חינמית.

פארק פרארי
מחיר: 275 שקל למבוגר, 214 שקל לילד
שעות פתיחה: 12:00-20:00

זהו פארק שעשועים ענקי הנושא את שם מותג מכוניות היוקרה האיטלקי. בפארק המקורה פזורים מתקנים שונים כולל רכבת הרים שנחשבת למהירה בעולם (הפורמולה רוסה), לצד מתקנים אחרים בהם הטורבו טאואר, הטורבו טראק וכל מה שמטיס את האדרנלין לגבהים. בין לבין אפשר להתרשם מתצוגת מכוניות פרארי ולעשות שופינג כמובן. הפארק שחגג השנה עשור להקמתו ממוקם באי YAS.

פארק פרארי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 פארק פרארי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מוזיאון מורשת הכפר (Heritage Village)
מחיר: הכניסה חופשית

בחברת פגסוס המציעה טיולים לאמירויות מציעים לשלב ביקור בכפר הריטאג'. הרעיון הוא לקחת הפסקה מכל הקדמה וגורדי השחקים ולקבל מבט על חיי המדבר הקדומים לפני שאבו דאבי נהפכה למה שהיא היום באספקטים שונים. המקום מתאים גם למשפחות.

דובאי

בורג' חליפה
מחיר: 100-350 שקל, תלוי בקומת התצפית
שעות פתיחה: 24 שעות ביממה

בורג' חליפה הוא האייקון של העיר דובאי ושל האמירויות בכלל; מדובר בבניין והמבנה הגבוה ביותר בעולם המתנשא לגובה של 828 מטרים ובו מספר הקומות הרב בעולם: 163. בבניין שעלות בנייתו הגיעה ל-1.5 מיליארד דולר שוכנים בית מלון, משרדים, דירות מגורים ואזורי תצפית בקומות 124 ו-125 (שאליהן הכניסה עולה כ-100 שקל) ותצפית פרימיום בקומה 148 (שאליה הכניסה עולה כ-350 שקל). למרגלות המגדל ממוקמת מזרקה, גם היא מהגדולות בעולם, והיא מציעה מופעי תאורה ומים. גלי רזניק, מנהלת מחלקת איחוד האמירויות באמסלם טורס, ממליצה לבקר בתצפית בשעה שתכלול גם את השקיעה "כדי להרוויח נוף כפול ביום וגם כשמחשיך. חובה לבקר במסעדת הרופטופ למעלה. אופציה נוספת היא לבקר בתצפית בשעת זריחה וליהנות מארוחת בוקר מפנקת". עד שתסתיים בנייתו של ה-Kingdom Tower בג'דה שבערב הסעודית, ימשיך בורג' חליפה להחזיק בתואר. הקינגדום טאואר צפוי להתנשא לגובה של 1,173 מטרים ולכלול 200 קומות.

הבורג' חליפה בדובאי. 163 קומות של משרדים, דירות ומלון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 הבורג' חליפה בדובאי. 163 קומות של משרדים, דירות ומלון / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הקניון הגדול של דובאי
מחיר כניסה לאקווריום: החל מ-180 שקל
שעות פתיחה: 10:00-23:00

אחרי שיורדים מהתצפית בבורג' חליפה אפשר לקפוץ לקניון של דובאי. מיטב מותגי העולם התאגדו ב-1,200 חנויות בשטח של 503 אלף מ"ר כולל שני בתי כלבו מפורסמים בהחלט - גאלרי לאפייט ובלומינגדייל'ס לצד כ-200 מסעדות. ב-2019 ביקרו בקניון העצום הזה 84 מיליון בני אדם. הקניון הוא חלק מקומפלקס בילויים המכונה "דאונטאון דובאי" ובו שוכן גם האקווריום הגדול של דובאי ובו אלפי חיות ימיות מכל הסוגים. רונן כ"ץ, מנכ"ל סקי דיל, ממליץ על ביקור גם בקניון האמירויות שבדובאי שם שוכן פארק VR, ובתי קולנוע שבהם במקום פופקורן מוגשות ארוחות שף מישלן. כ"ץ ממליץ על מתחם "סקי דובאי" שממוקם בקניות האמירויות: "זה סקי מקורה בתוך האולם הכי גדול בעולם עם מסלול באורך של חצי קילומטר ועם שלג אמיתי במינוס 2 מעלות. נכנסים מהחום שבחוץ ישר לקור, גם ללימוד וגם לגלישה מקצועית". באווירת הקניות נציין כי בדובאי פזורים שווקים רבים כמו שוק הזהב, שוק התבלינים, שוק הבשמים ועוד.

איי הדקלים ואיי העולם
מחיר: הכניסה חופשית

איים מלאכותיים נוצרו במטרה להגדיל את קו החוף ולספק כמה שיותר מקומות מגורים אקסקלוסיביים על יד הים. אי הדקלים, הוותיק מבין האיים המלאכותיים, כשמו כן הוא בצורה של עץ דקל וממנו, לפי רזניק: "הנוף המשתקף מבטא יופי בלתי נתפס כאילו נכנסנו לגלויה פסטורלית. זה אי ירוק בלב ים עם חול לבן, דקלים ושוניות אלמוגים וכל היופי הזה הוא מעשה ידי אדם".

עוד בסדרת האיים המלאכותיים, איי העולם המונים כ-300 איים שמסודרים כמפת העולם במבט על ועליהם פזורים אתרי נופש ואתרי מסחר. כ"ץ ממליץ על סיור בסירת מנוע שיוצא מהמרינה של דובאי מהתעלה שחוצה את דובאי עד לאי הדקלים בכדי לקבל מבט על העיר מבחוץ.

אי הדקלים בדובאי. נופים מעולם אחר  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 אי הדקלים בדובאי. נופים מעולם אחר / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בורג' אל ערב
מחיר: החל מ-5,000 שקל ללילה בדצמבר

המבנה שבו שוכן מלון סופר יוקרתי הוא אחד המפורסמים בקו הרקיע של דובאי כשהוא מעוצב כמפרש של יאכטה המפליגה במפרץ הערבי. זהו אחד מהמלונות המפוארים  באיחוד האמירויות ובעולם כולו. המלון שנפתח ב-1999 ממוקם על אי והוא לא חף מגימיקים בהם בריכת שחייה ייחודית הנושקת לקו הים, מסעדה שהתקרה שלה היא אקווריום, נקודות תצפית מרהיבות וחדרי פאר. ניתן לבקר בו גם לסיור. המחיר ללינה לאמצע חודש דצמבר מתחיל בכ-15 אלף שקל ל-3 לילות. איש העסקים דודי ורניק שבבעלותו חברות בינלאומיות ושותפויות באמירויות ממליץ לקחת סיור מודרך בבית המלון ולא לפספס הצצה על הסוויטות "ולקבל הסבר כל השירות שמקבלים האורחים. זה עולם אחר, אולם הכניסה מדהים ומשתנה בהתאם לצרכים והשטיחים ברחבי המלון מהממים ושונים ממה שראינו עד היום. ובכלל הצצה בתוך המלונות הגדולים מגמדת אפילו את לאס וגאס".

בורג' אל ערב בדובאי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 בורג' אל ערב בדובאי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לצאת מהערים
מומחה התיירות והתעופה יוסי פישר ממליץ "לצאת מהקניון של החנויות לקניון במדבר". פישר שביקר כמה פעמים באמירויות ממליץ לנדוד לטבע בכמה נקודות עיקריות: האמירות ראס אל ח'ימה השוכנת בחלקו הצפוני של האי ערב ובה לדבריו אפשר לצאת לטיולי טבע ול"חוויה אותנטית בהרים ובמדבריות". פישר מציע שלא להחמיץ את האומגה הארוכה בעולם שממוקמת בג'בל ג'איס באמירות ראס אל ח'ימה. "הגולשים באומגה שאורכה 3 קילומטרים יכולים להגיע למהירות של 120 קמ"ש וזו חוויה שאי אפשר לתאר במילים", אומר פישר. סביב פסגת ההר מוצעים טרקים רגליים ומסלולי אופניים לרבות מסעות הכוללים לינה במדבר. טיולי ג'יפים מוצעים גם ברכס הרי חאג'ר שנמתחים לאורך של כ-700 קילומטרים ומתחילים באומן. שם גם נמצאת הפסגה הגבוהה באמירויות; ההר ג'אבל חפית המתנשא לגובה של 1,249 מטרים .

אזורי טבע המומלצים על ידי פישר נמצאים גם בשטח האמירות שארג'ה, השלישית בגודלה באמירויות והמוגדרת כבירת התרבות, ובאמירות פוג'יירה שמציעה טיולי דיונות. מי שירצה לחוות חופים פראיים ולא את החופים המלאכותיים שבאמירויות הגדולות יוכל למצוא את מבוקשו באמירות עג'מאן, הקטנה באמירויות והשוכנת על המפרץ הערבי.

חובבי הארכיאולוגיה ימצאו עניין גם באל עין - עיר מודרנית שממוקמת מזרחית לאבו דאבי (במרחק של כ-140 ק"מ) שסביבה שרידים ארכיאולוגים רבים. האתרים הסובבים את העיר אף הוכרזו על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. גם בנאות המדבר הסמוכים לעיר נמצאים שרידים ארכיאולוגים. מי שלא ירצה להרחיק מדי, יכול לצאת לספארי ג'יפים בדיונות הסמוכות לדובאי, הסיורים כוללים לרוב גם ברביקיו בסיומם.

בחריין

בחריין היא ממלכה קטנה המורכבת מ-30 איים בשטח כולל של 700 קמ"ר. את בחריין מגדיר רונן קרסו מנכ"ל איסתא הולידייס כ"מלאה בניגודים: יש בה גורדי שחקים לצד ערים עתיקות ואתרים היסטוריים, מדבר צחיח ומעיינות מים מתוקים ואדמה פורה". בירת בחריין היא מנאמה הממוקמת בקצה הצפוני של האי.

מצודת בחריין
מחיר: הכניסה חופשית
שעות פתיחה: 8:00-20:00

אתר ארכיאולוגי הממוקם בעיר מנאמה. זהו האתר הארכיאולוגי החשוב ביותר של בחריין ושהוגדר ב-2005 כאתר מורשת עולמי על ידי אונסקו. הוא משתרע על שטח של 175 דונם ובו מונומנטים היסטוריים רבים מהתקופה שבו כבשו אימפריות שונות את הנמל שבמפרץ הערבי. במקום שוכן גם מוזיאון ובו מסמכים ופריטים ארכיאולוגים.

מצודת בחריין. אתר מורשת עולמי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 מצודת בחריין. אתר מורשת עולמי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מסגד אל פתאח (המסגד הגדול)
מחיר: הכניסה חופשית

אחד מהמסגדים הגדולים בעולם המשתרע על שטח 6,500 והכולל ארכיטקטורה מוסלמית עם נגיעות קוסמופוליטיות. בחלקו הפנימי הוא עשוי מפיברגלס, רצפת השיש יובאה מאיטליה, השנדליר מאוסטריה, ודלתות העץ הכבדות מהודו. אולם התפילה מיועד ל-7,000 איש. בתוך המסגד ממוקם המוזיאון הלאומי שגם הוא שווה הצצה.

מסגד אל פתאח. מקום ל־7,000 מתפללים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 מסגד אל פתאח. מקום ל־7,000 מתפללים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

פארק המים "The Lost Paradise"
מחיר: 130 שקל למבוגר, 60 שקל לילד

פארק המים העצום הזה משתרע על שטח של 77 אלף מ"ר, ומתוכו מתקני השעשועים תופסים שטח של 45 אלף מ"ר בארכיטקטורה שמספרת את ההיסטוריה של המקום באווירה המדברית. בפארק יש 18 מגלשות ובין שאר הגימיקים הוטבע בים שמול הפארק לפני כשנה מטוס בואינג 747 בכדי שישמש כאתר צלילה.

איי אמוואג'
איים מלאכותיים שממוקמים מצפון לבחריין ליד חופי העיר מוחארק (כ-10 ק"מ צפונית לבירה מנאמה) לפי רזניק מדובר ב"מענה מעולה למשפחות עם שפע פעילויות של ספורט ימי. ניתן לנפוש באי שם בכיף לשבוע ימים".

המחירים מוערכים לפי שערו הנוכחי של הדירהם