ישראייר תגיש מחדש את העתירה נגד מתווה התעופה

העתירה שהגישה חברת התעופה לבג"ץ נגד מתווה התעופה בטענה להפרות חוק יסוד האדם עם המניעה לצאת מהארץ נדחתה, אולם בכוונתה להגישה מחדש בימים הקרובים • יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות: "המדינה גנזה את מעט התקווה והסיכוי להתאוששות בשם "שוויוניות"? .. זו אינה שוויוניות, זו אפליה!"

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

כ-4,000 נוסעים יצאו היום מהארץ, בכ-60 טיסות. הנוסעים שמורשים לצאת, על פי מתווה התעופה - הם ברי המזל שהצליחו לרכוש כרטיס טיסה עד 25 בספטמבר. מי שלא קנה כרטיס עד למועד הזה - לא רשאי לצאת מהארץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא סיפק הסבר מניח את הדעת לסיבה שמונעת מהציבור לטוס. הוא נשאל בלייב בפייסבוק למה אין טיסות, וראשית ענה "יש טיסות", ואז קיבל תזכורת כי יש טיסות למי שרכש כרטיסים מראש. אז אמר כי הסיבה היא "שרוצים למנוע התקהלות בשדה התעופה אבל כי רוצים גם מידה של סולידריות". האם ענף שלם משלם את המחיר לטובת מידה של סולידריות?

בין המבקרים בנתב"ג היום הייתה גם שרת התחבורה מירי רגב. בסרטון שפרסמה מהביקור בנמל התעופה היא אמרה כי היא שמחה לראות ש"המתווה מתבצע, אני רואה ישראלים שמחים שפועלים על פי המתווה, ישראלים שקנו כרטיסים לפני הסגר ונוסעים עם כל האישורים הנדרשים".

רגב אף ציינה כי "המתווה שאותו הצגתי מביא את האיזון הנכון בין הורדת רמת התחלואה, ומצד שני כן לאפשר לאותם אזרחים שקנו כרטיסים לפני הסגר ליהנות מחופשה בחו"ל".

עוד ציינה השרה את שביעות רצונה מכך ש"כל מערך התעופה חוזר לחיים. אל על חוזרים לטוס, ישראייר כבר טסה וארקיע יחזרו לטוס. השמיים פתוחים אבל חלקית. אנחנו נמתין ונראה מה מצב התחלואה אחרי הסגר ונחליט לגבי המשך פתיחת השמיים". לתשומת לב השרה נציין כי החברות, ולא רק הישראליות שבהן, לא יוכלו להמשיך לטוס מישראל ואליה בשעה שלנוסעים אסור לרכוש כרטיסי טיסה. הן לא יטוסו עם מטוסים ריקים כאשר הציבור כיום נוטה להזמין ברגע האחרון. כך שעם כל השמחה של השרה לנוכח "הנוסעים השמחים" ולנוכח "פתיחת השמיים החלקית", זו לא פתיחת שמיים - זה בדיוק ההיפך מזה.

תקנות התעופה שאמורות להיות מאושרות היום יקבעו את מועד רכישת הכרטיס לפי הדדליין - הקובע כי רק מי שרכש כרטיס עד 25 בספטמבר יוכל לצאת מהארץ, והן יכללו גם טופס שיהיה על הנוסע למלא מראש. עובדי רשות שדות התעופה קיבלו את הסמכות לבדוק יחד עם שאר הטפסים שהנוסע נדרש להביא עמו (בדיקת קורונה והצהרת בריאות) גם אסמכתא למועד רכישת הכרטיס. יצוין כי על כרטיסי הטיסה האלקטרוניים המידע הזה לא נמצא, ובמקרה כזה נדרש אישור מאמת אחר.

"יש אנשים שיש להם כסף ויכולים לקנות כרטיס טיסה"

בתוך כך, התקווה של הענף כי בג"ץ ישמיע קול של הגיון לביטול המתווה נדחתה - לפחות בשלב זה. עתירה שהגישה ישראייר בטענה כי מתווה התעופה פוגע בחוק כבוד האדם וחירותו לצאת מהארץ ובחופש העיסוק - נדחתה. הנימוק לדחיית העתירה על הסף על ידי בג"ץ היה נעוץ באי מיצוי ההליכים, כך שבימים הקרובים העתירה תוגש מחדש.

אל הטענות שהעלתה ישראייר מצטרפת גם התאחדות משרדי הנסיעות שם תוקפים בחריפות את מתווה הפעילות בתקופת הסגר, אשר קובע כי רק מי שרכש כרטיסי טיסה לפני הסגר יוכל לצאת מהארץ. זאת בעיקר לאור ההתבטאות האומללה שהשמיעה הבוקר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס ברשת ב', ולפיה ההצדקה לסגירת נתב"ג "זו הצדקה של שוויוניות. אנשים במדינת ישראל שמרגישים שיש עליהם הגבלות ולא יכולים לזוז, אלף מטר, מאה מטר, זה לא משנה מה אנחנו נגיד - ויש אנשים שיש להם כסף ויכולים לקנות כרטיס טיסה ולנסוע למקום אחר".

קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות, לא יכול היה להישאר אדיש לאמירה זו: "האוזניים מסרבות להאמין את אשר ומעות. ראשי משרד הבריאות מודים כי עצירת מכירת כרטיסי הטיסה נובעת "מטעמי שוויוניות" וללא כל הצדקה אפידמיולוגית! הייתכן? ענף הנסיעות - המארגנים, המשרדים, הסוכנים - מושבתים כולם מעל 7 חדשים ומנהלים מלחמת הישרדות, כשחלקם לא קיבלו כל סיוע מהמדינה.

"בזמן שענפי משק שונים עוד קיבלו מידי פעם הזרמת חמצן של פתיחה לפרקים, נותר ענף הנסיעות מושתק כמעט לחלוטין כל תקופת המשבר. בשארית כוחותיו הצליח הענף להרים מעט את ראשו בפעילות מינימלית לעונת החגים, והמדינה, כעת מסתבר ללא שום הצדקה אפידמיולוגית, גנזה את מעט התקווה והסיכוי להתאוששות בשם "שוויוניות"?.. זו אינה שוויוניות, זו אפליה! אפליה של אזרחים שלא הספיקו לרכוש כרטיסים לפני תחילת הסגר מול אלו שהספיקו, אפליה של אלו שיכולים לצאת בטיסות פרטיות ויאכטות מול אלו שרוצים לנסוע כאחד האדם, אפליה מול כל אזרחי העולם שאינם כלואים במדינתם, אפליה של אלו המתניידים בין ערים אדומות במדינה לאלו שרוצים לנסוע למדינות ירוקות", והרשימה עוד ארוכה - שלא ידברו איתנו על שוויוניות!"

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
 נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

קרני הוסיף כי לאחרונה פנתה התאחדות משרדי נסיעות אל שרת התחבורה מירי רגב בבקשה לאפשר מכירת כרטיסי טיסה גם בתקופת הסגר, ובכך לאפשר לעוסקים בענף להרים את הראש ולו במעט מעל למים. זאת "בהסתמך על החלטות הממשלה הנוגעות לפתיחת השמיים ולקראת תקופת החגים, חידשו מארגני הטיסות והתיירות את פעילותם, חכרו מטוסים, התחייבו לחדרים בבתי מלון, שילמו את סידורי הקרקע בנתב"ג ובמדינות היעד, ונשאו בעלויות כ"א, שיווק ופרסום אשר נדרשו לצורך חידוש הפעילות כאמור.

"בהתאם, גם חברות התעופה הוסיפו טיסות בתקופת החגים ומכרו עליהן מושבים, וסוכני נסיעות רכשו הקצאות של מושבים על טיסות אלו. כעת, בעקבות התקנות האוסרות מכירת כרטיסים בתקופת הסגר, נותרו האזרחים ללא יכולת לצאת מהמדינה, וכל ענף הנסיעות והתיירות מתמודד עם פיגוע כלכלי נוסף לזה עמו הוא מתמודד כל התקופה. פנייתה זו של ההתאחדות נותרה ללא כל מענה וכעת מסתבר כי לא רק שהמגבלה לא הוסרה, אלא שהיא הוארכה בימים נוספים וללא שום וודאות כי תהיה זאת ההארכה האחרונה". כוונתו היא להארכת המועד עד 14 באוקטובר לפי נוסח התקנות האחרון, כאשר המועד הקודם שהוזכר היה ה-11 באוקטובר.